מבחן דרכים: אאודי Q4 – ג'יפון חשמלי יוקרתי במחיר של פולקסווגן?

באיחור ניכר מהצפוי, מתחילה אאודי Q4 לעלות סוף סוף על הכביש ומציעה את האפשרות הזולה ביותר כיום להתקדם לאאודי חשמלית חדשה ובמחיר אטרקטיבי גם ביחס למתחרות. מה יש לה להציע מעבר? יצאנו למבחן.

ששי כהן 15 בינו, 2023
אאודי Q4

יותר משנה לאחר שהושקה בישראל, מתחילה אאודי Q4 סוף סוף לעלות על הכביש, כאשר את האשמה לעיכוב המשמעותי באספקה ניתן בהחלט לייחס למשבר השבבים העולמי שפוגע בשרשרת האספקה החיונית לייצור. ה-Q4 הינה אחות חורגת לדגמי סקודה אניאק ופולקסווגן ID.4 המשווקים גם הם בארץ, חולקת עימם את אותה שלדה, יחידת כח ומכלולים רבים נוספים, אך היחידה שעונדת בחזית לוגו יוקרתי. האם היא שווה את תוספת המחיר?

מבחוץ

בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, ל-Q4 הופעה שגרתית לדגמי ה-SUV של אאודי, מה שמתבטא בהופעה מודרנית ונאה, אם כי לא פורצת דרך. מי שיחשוק במראה חדשני ומפתה יותר, מוזמן לעבור לדגם הספורטבק שלה הכולל מרכב 5 דלתות דמוי קופה, ספורטיבי ומוחצן יותר ולטעמי גם יפה יותר. האבזור החיצוני כולל כסטנדרט חישוקי "19, חיישני חניה היקפיים, תאורה מלאה מסוג LED, גג זכוכית פנורמי ודלת תא מטען חשמלית, והמידות מקובלות לקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים עם 4.58 מטרים לאורך, רוחב של 2.1 מטר וגובה של 1.63 מטר המעניק לכם את תנוחת הישיבה הגבוהה שאתם כנראה מאוד אוהבים. ביחס לאחיות החורגות במשפחה, מדובר ברכב הרחב והגבוה ביותר, אך קצר מהם בכמה ס"מ בודדים. בסעיף השימושיות, רושמת המכונית שלל תאי אכסון בחלל הנוסעים לצד תא מטען מכובד בנפח 520 ליטר, הכולל גם רצפה שטוחה לאכסון כבל הטעינה אך ללא גלגל רזרבי.


תא נוסעים

בתא הנוסעים תפגשו את שפת העיצוב הנוכחית של אאודי הכוללת סביבת נהג ונוסעים מתקדמת וטכנולוגית, אווירה נעימה במיוחד ושילוב מוצלח של עור ודיפוני אלומיניום מבלי להיראות מצועצעים. לוח המחוונים דיגיטלי "10.25, ולצידו מסך מולטימדיה בגודל "10.1 שאמנם קטן מהמסכים שמציעות האחיות למשפחה, אך מספיק בהחלט לדעתי, נוח לתפעול וכולל גם קישוריות חוטית של אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי. ברשימת האבזור תמצאו גם מצלמת רוורס, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, ריפודי בד משולב עור, תאורת אווירה, כניסה והנעה ללא מפתח ובקרת אקלים דיגיטלית עם 3 אזורי אקלים, אך גם כאן, ביחס לאחיות העממיות, מדובר באבזור קמצני יחסית, ללא חימום מושבים, טעינה אלחוטית או אפשרות לביצוע חניה אוטומטית. בסעיף הגימיקים, בדומה לטסלה, לחיצה על דוושת הבלם מדליקה את הרכב (קיים גם מתג למי שמסרב להיפרד) וגם מתג לבלם היד החשמלי לא תמצאו (הוא ננעל אוטומטית בשילוב ל-Parking, ומשתחרר אוטומטית בשילוב ל-Drive). מעבר לכך, תנוחת הישיבה גבוהה, המרווח מצוין וגם הנוסעים מאחור נהנים מרצפה שטוחה לחלוטין.

אאודי Q4

כאופציה, תוכלו לרכוש את חבילת ה-Tech-Pack הכוללת גם פנסי מטריקס LED בחזית, מצלמות 360 מעלות, תצוגה עילית על השמשה הקדמית, מערכת שמע יוקרתית של SONOS ועוד בתמורה ל-27,900 שקלים נוספים. אבזור הבטיחות כולל את כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בקטגוריה ולמכונית ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק.

אאודי Q4

על הכביש

ה-Q4 פותחה על פלטפורמת ה-MEB של קונצרן פולקסווגן המיועדת לדגמים חשמליים, ומוצעת בארץ בגרסה אחת הכוללת הנעה אחורית, מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ וסוללת 77 קוט"ש המאפשרת לטענת היצרן טווח של עד 521 ק"מ בין טעינות בתקן ה-WLTP. על הכביש מדובר במכונית מרשימה ונעימה מאוד לנהיגה, המתבטאת בנסיעה שקטה במיוחד, חלקה ונטולת ויברציות וברוב הזמן גם נוחה להפליא (למעט במהירויות נמוכות בעיר כאשר האספלט אינו סלול היטב). בנוסף, רדיוס הסיבוב שלה מקביל ל-A1 הקטנה, מה שמאפשר ביצוע פרסה כאילו היה מדובר במכונית סופרמיני קטנה. עם 8.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, לא מדובר במכונית עם ביצועים מרגשים כפי שמציעות חלק מהמתחרות, אך עבור מרבית האנשים באמת שאין צורך ביותר. מדובר במכונית שמרגישה מספיק חזקה וזריזה ויודעת לרוב לצאת לעקיפות זריזות ובטוחות. על כבישים מפותלים היא הפגינה גם אחיזת כביש גבוהה אך ההגה מנותק מהנעשה על הכביש ורומז שלא לשם כך נועדה המכונית. למרות שהדגם מציע 3 אפשרויות רגנרציה האמורות לגרום לכם לנסוע כמעט ללא שימוש בדוושת הבלמים, לא באמת ניתן לנסוע על מצב של "דוושה אחת" וכמעט בכל עצירה מוחלטת נדרשנו להתשמש בדוושת הבלם. במבחן שהתנהל לרוב בנהיגה חסכונית ומאופקת יחסית הצלחנו להתקרב לטווח של 470 ק"מ, נתון יפה בהחלט, אך גם בימים קרירים שלא כללו שימוש במזגן. בנסיעה עם מזגן או תחת ניסיון לסחוט ביצועים, צפו לנתונים פחות מרשימים.

אאודי Q4

החל מ-290,000 שקל

אאודי Q4 הינה כאמור אחות חורגת לפולקסווגן ID.4 וסקודה אניאק ומצוידת באותם מכלולים עיקריים, מה שסיפק תופעה מעניינת: בעידן החדש של המכוניות החשמליות, מצטמצם עד מאוד הפער באיכות הנהיגה בין דגמי יוקרה לדגמים עממיים, וכך לא יכולתי להרגיש הבדל מוחשי באיכות הנהיגה בין משפחת הדגמים לבית קונצרן פולקסווגן. יחד עם זאת, מחיר ה-Q4 עומד כיום על 290,000 שקלים ולא השתנה מאז שהושק בדגם בנובמבר 2021 בארץ, בשעה שמחירי האחיות זינק בתחילת השנה עקב המיסוי החדש, וכאשר לוקחים את מחירי גרסאותיהן המאובזרות ומעמידים מול ה-Q4, אז הפולקסווגן יקרה יותר ב-3,000 שקל ואילו הסקודה זולה יותר ב-14,000 שקל. אז נכון שהן מאובזרות קצת יותר, אולם לאאודי לוגו יוקרתי בחזית ששווה כסף רב (אין מה לעשות, אנשים מוכנים להוציא הרבה כסף על מותג יוקרה בכל תחום), מה שהופך את ה-Q4 לעסקה עם תמורה הרבה יותר טובה לכסף ואף תחרותית כיום ביחס למתחרות בשוק היוקרה. חבל רק, שנכון לעכשיו כל המלאי שהוקצה לארץ כבר הוזמן ואין אפשרות לפתוח כרגע הזמנות חדשות.

עוד ממבחני דרכים