פולקסווגן ID.4 – מבחן דרכים: האם מצאנו את רכב הפנאי המושלם?

החשמלית הגלובלית הראשונה של פולקסווגן מגיעה לישראל באיחור ניכר, אך מציעה רכב פנאי משפחתי משובח, עם שילוב מוצלח של נוחות, בטיחות, עיצוב ואבזור המגובים בטווח נסיעה מרשים. אז מה אם היא לא מלכת הרמזורים.

ששי כהן 27 בנוב, 2022
פולקסווגן ID.4

באיחור של שנתיים מאז שהוצג בחו"ל מגיעה פולקסווגן ID.4 החשמלי לישראל. בשנתיים שחלפו מאז הוצג, הספיקה פולקסווגן למכור בעולם כחצי מיליון מכוניות חשמליות מסדרת ה-iD של היצרן, כאשר דגם ה-ID.4 מוביל את המכירות ובפער גדול. למרות האיחור האופנתי בהגעתו לארץ (למעשה משלוח משמעותי ראשון שלו יימסר רק במרץ 2023), ישראל היא המדינה הראשונה בעולם מחוץ לשוק האירופאי, ארה"ב וסין בה מתחיל שיווק הדגם. מה יש לו להציע בקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים והחשמליים הצומחת? יצאנו לבדוק.

ה-ID.4 פותח על שלדת ה-MEB הייעודית של פולקסווגן לדגמים חשמליים וחולק מכלולים רבים משותפים עם סקודה אנייאק ואאודי Q4. בניגוד לתדמית השמרנית של פולקסווגן, סדרת החשמליות שלה נהנית משפת עיצוב מודרנית ומפתה, ונסיעה בדגם החדש משכה הרבה מבטים ושאלות על כבישי ישראל. עם 4.58 מטרים לאורך, 1.85 לרוחב וגובה של 1.62 מטר, מדובר גם ברכב פנאי גדול יחסית מקטגוריית ה-D-SUV, המתחרה בארץ גם בדגמים כמו יונדאי איוניק 5 וסקאיוול ET5. נפח תא המטען מרשים ועומד על 543 ליטר, אך גלגל רזרבי לא קיים.


תא נוסעים 

בתוך הרכב תפגשו עיצוב נקי ומיעוט יחסי של מתגים, וגם אלו רובם מסוג מגע שלא תמיד נוחים לשימוש. העיצוב מודרני, איכות ההרכבה והחומרים גבוהה ושילוב צבעים מוצלח תורם לאווירה מאוד נעימה בתא הנוסעים שאפילו מאפילה על כמה דגמי יוקרה. לוח המחוונים דיגיטלי וקטן ("5.3), אך מספק את המידע ההכרחי לנהיגה וניתן להתאמה אישית, ולצידו תפגשו מולטימדיה "12 ("10 בגרסת הבסיס) השולטת על מרבית מערכות הרכב וכוללת קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, תמיכה מלאה בעברית ותצוגה של מצלמות 360 מעלות שמגיעה כסטנדרט ברכב. חבל רק שמתחת יש משטח מגע לא ממש ידידותי השולט על חלק מבקרת האקלים והשמע, שאפילו אינו מואר בלילה. האבזור עשיר כסטנדרט וכולל: מושבי "קומפורט" עם ריפוד משולב אלקנטרה, בקרת אקלים כפולה עם פתחי מיזוג אחוריים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, חישוקי "19 קלים, תאורת LED חיצונית ופנימית ועוד. רמת הגימור הגבוהה שנבחנת כאן כללה גם גג זכוכית פנורמי, דלת תא מטען חשמלית, בקרת אקלים עם 3 אזורים ועוד. מעבר לכך, עם בסיס גלגלים של 276 ס"מ מדובר במכונית מרווחת במיוחד  כאשר הנוסעים מאחור נהנים גם מרצפה שטוחה.

פולקסווגן ID.4

בטיחות 

המפרט הבטיחותי עשיר וכולל 7 כריות אוויר, מצלמות 360 מעלות, התרעת שמירת מרחק הכוללת זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים ובלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת", בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מערכת התרעה במצב של עייפות נהג ועוד, כאשר רמת הגימור הגבוהה כוללת גם בקרת שיוט אדפטיבית מהדור החדש "Travel Assist" שפעלה היטב ומציע אפשרות לנהיגה חצי אוטונומית יעילה בכבישים בין עירוניים, ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

פולקסווגן ID.4

על הכביש

הגישה של ה-ID4 שונה קצת מהמקובל בקטגוריה: במקום להיכנס למלחמה בתחום הביצועים עם מנועים עתירי כ"ס וביצועי רמזור מלהיבים, בפולקסווגן הלכו על הגישה היעילה יותר בחיי היום יום, עם יחידת כח חשמלית המפיקה 204 כ"ס ומאפשרת שילוב של ביצועים נאים וטווח נסיעה מרשים, ופחות נתוני תאוצה היסטריים שמאפיינים לרוב דגמים חשמליים, והאמת שאפשר בהחלט להסתדר בלעדיהם בכבישים העמוסים ממילא. עם 8.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, היא בכל מקרה תוציא אתכם מהרמזור מהר יותר כמעט מכל רכב מונע דלק, וגם כשתרצו לבצע עקיפה, היא תתנהל לרוב בקלילות. המהירות המרבית הוגבלה ל-160 קמ"ש כדי לשמור על טווח נסיעה ראוי. כצפוי מרכב חשמלי איכותי, הנסיעה שקטה במיוחד, חלקה ונטולת ויברציות, ונוחות הנסיעה מצוינת גם על כבישים משובשים. הדגם משווק בארץ עם סוללת 82 קוט"ש שמבטיחה טווח נסיעה עד 519 ק"מ בין טעינות שתורגמו במבחן ל-455 ק"מ מכובדים, בנהיגה מעודנת ושימוש באופציה של "נסיעה על דוושה אחת" המאפשרת נסיעה רוב הזמן ללא הצורך בשימוש בדוושת הבלם. היבואן מבטיח שהדגמים שיגיעו לארץ יכללו עדכון תוכנה שיעלה את הטווח אפילו עוד יותר.

פולקסווגן ID.4

המחיר: לא ממש ידוע…

בסיכומו של מבחן פולקסווגן ID4 הוא ללא ספק אחד מרכבי הפנאי החשמליים (ובכלל) הטובים ביותר שתוכלו למצוא היום בארץ. לזכותו: עיצוב חיצוני ופנימי מרשים, תא נוסעים איכותי, מרווח ומאובזר היטב כבר מרמת הגימור הבסיסית, בטיחות מרשימה ויחידת כח יעילה המספקת שילוב מוצלח של ביצועים וטווח נסיעה. בסעיף החובה: הוא סובל מעודף של מתגי מגע בתא הנוסעים, שלא תמיד ידידותיים למשתמש, וגם את אחיו החורג מבית סקודה תוכלו לרכוש במחיר זול יותר. הדגם הושק בישראל עם תג מחיר התחלתי של 215,000 שקל ועד 273,000 שקל לרמת הגימור הבכירה שנבחנת כאן, ועושה רושם שדווקא גרסת הכניסה מציעה את התמורה הטובה ביותר לכסף. מדובר בתמחור שמקובל כיום לקטגוריה, רק חבל שהוא תיאורטי בלבד, משום שכל המשלוח הראשון שיגיע לכאן יתומחר לפי מחירי ינואר 2023 הכוללים הכפלה של המס המוטל על החשמליות. נותר לקוות שהמחיר שלו לא יזנק בשיעור חד שיהפוך אותו ללא רלוונטי, והיינו שמחים גם אם היבואן יספוג חלק מההתייקרות ויסתפק בעדכון קל (הוא כנראה עדיין ירוויח היטב). כשבאירופה ואפילו בסין מעודדים מעבר למכוניות חשמליות ידידותיות לסביבה, לצערנו בישראל חושבים רק על הכנסות המדינה ממסים.

עוד ממבחני דרכים