מתרחקת מהעם: קיה EV6 במבחן

החשמלית הייעודית הראשונה של קיה סוף סוף בארץ, ועם מפרט נאה המגובה ביכולות מרשימות קל להבין מדוע היא נבחרה למכונית השנה באירופה. חבל רק שהמלאי המצומצם שהוקצה לארץ, גורר תג מחיר גבוה מהצפוי.

ששי כהן 08 בינו, 2023
קיה EV6 GT-Line

המכוניות החשמליות הולכות ומתרחקות מהעם, ולאחר שנת שיא בה נמכרו בארץ יותר מ-27,000 מכוניות 100% חשמליות (BEV) אשר היוו כבר 10% ממכירות הרכב החדש, הגיע "ינואר השחור" לשוק הרכב, שהביא עימו את הכפלת המס על הדגמים החשמליים ונדמה שיחד עם תיאבון בריא של היבואנים, עליית הריבית המקשה על מימון וסימנים המצביעים על מיתון שכנראה בדרך, המכוניות החשמליות יתקשו לשחזר השנה את הביצועים המרשימים של אשתקד, ואנחנו נצטרך להמשיך ולרכוש בכמויות גדולות מכוניות שמזהמות את הסביבה ופוגעות בבריאות שלנו.

באיחור ניכר מהצפוי הושקה בארץ לפני כשבועיים קיה EV6, החשמלית הייעודית הראשונה של היצרן, מכונית השנה באירופה 2022 (תואר שאף מכונית קוריאנית לא זכתה בו בעבר) ואחות חורגת לדגמי יונדאי איוניק 5 וג'נסיס GV60. הרבה אנשים חיכו בארץ למכונית הזו והתאכזבו כל פעם מחדש לשמוע שתאריך הגעתה נדחה שוב עקב ביקוש גבוה בעולם והיצע נמוך של היצרן, ועכשיו שהיא סוף סוף כאן, אז המחיר הבסיסי מתחיל ברבע מיליון שקל ומגיע עד 300,000 שקל לגרסת ה-4X4 הבכירה שנבחנת כאן. האם החשמליות של קיה מתרחקות מהעם והופכות להיות מותג הפרימיום של היצרן?


יוצרת עניין על הכביש

הרבה עניין יצרה ה-EV6 על הכביש בימי המבחן ולא מעט הודות לעיצוב החיצוני המרהיב שלה, שמצליח לשלב היטב בין מרכב 5 דלתות ספורטיבי לרכב פנאי, תצורת מרכב שבחרה בה גם קופרה עם דגם הפורמנטור. מצד אחד, יש לה לוק קרבי שקוסם לחובבי הספורטיביות (בוודאי בגרסת ה-GT-Line הספורטיבית שנבחנת כאן), ומצד שני, מרכב של קרוסאובר הנחוץ כיום למרבית הלקוחות בשוק הרכב, למרות שעם גובה של 1.55 מטר היא לא ממש גבוהה ואף נמוכה ב-10 ס"מ מהאיוניק 5. יחד עם זאת, גם כאן מדובר במכונית גדולה ומרווחת עם 4.69 מטרים לאורך, 1.89 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 290 ס"מ המספקים תא נוסעים מרווח מאוד לחמישה נוסעים, הנהנים גם מרצפה שטוחה לחלוטין מאחור (הודות לפלטפורמת ה-E-GMP הייעודית לדגמים חשמליים), ולא על חשבון סעיף השימושיות הכולל שפע תאי אחסון המפוזרים בחלל הרכב ותא מטען נדיב בנפח 520 ליטר. על גלגל רזרבי לעומת זאת, תצטרכו לוותר.

קיה EV6 GT-Line

תא נוסעים טכנולוגי

העיצוב החיצוני המרשים זורם גם לתא הנוסעים שמציג עיצוב מתקדם, לוח שעונים דיגיטלי "12.3 ומסך מולטימדיה באותו הגודל, וממשק בקרת אקלים דיגיטלית המתחלף בלחיצת כפתור לממשק בקרת המולטימדיה, גימיק חביב אותו פגשנו גם בספורטאז' החדש. איכות ההרכבה גבוהה אך איכות החומרים מעט פחות, עם שלל משטחי פלסטיק קשיח המרכיבים את הדשבורד, תופעה אגב שהתחלנו לראות גם אצל דגמים מתחרים כמו למשל בטויוטה BZ4X.  האבזור הסטנדרטי כולל מבחוץ חישוקי גלגלים קלים "19, גג שמש חשמלי, קיפול מראות חשמלי, מצלמת רוורס וחיישני חניה היקפיים, ובתא הנוסעים גם כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, תאורת אווירה, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מושב נהג חשמלי ועוד. רמת הגימור הנבחנת, ה-GT-Line, כוללת גם מושב נוסע קדמי חשמלי, חימום ואיוורור למושבים, חימום הגה, חימום מושבים אחוריים, ריפודי עור משולב אלקנטרה נעימה למגע ודלת תא מטען חשמלית. תלונות? בגרסת הכניסה יכולנו לצפות לקצת יותר אבזור ביחס למחיר המבוקש, וממשק בקרת האקלים מעט מסורבל ולכבות את המזגן תוך כדי נסיעה תצטרכו להתעסק קצת יותר מדי עם מסך המגע.

קיה EV6 GT-Line

האבזור הבטיחותי כולל את כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום בשוק, ומדובר באחת המכוניות הבודדות בארץ שזוכות לדירוג 8 בבטיחות (הגבוה ביותר של משרד התחבורה) לצד 5 כוכבים מרביים במבחן הריסוק האירופאי.

קרוסאובר עם גנים של מכונית ספורטיבית

ה-EV6 משווקת בארץ ב-2 גרסאות לבחירה עם תחילת השיווק: דגם הפרימיום המצויד בהנעה אחורית ומנוע חשמלי המפיק 229 כ"ס (7.3 שניות ל-100 קמ"ש) וטווח נסיעה משולב של 528 ק"מ, לצד גרסת ה-GT-Line הנבחנת כאן, הכוללת צמד מנועים חשמליים המספקים הנעה כפולה וביצועים נמרצים יותר. כשיצאנו לדרך, גילינו מכונית שקטה מאוד, נטולת ויברציות ונעימה מאוד לנהיגה כצפוי ממכונית חשמלית איכותית, אך כאשר הגענו לכבישים פתוחים ומפותלים, גילינו גם מכונית שנענית לדרישות הנהג חובב הנהיגה, מספקת אחיזת כביש גבוהה ומצליחה אפילו לייצר הנאה מהנהיגה למרות משקל עצמי של כמעט 2.1 טון. צמד המנועים החשמליים מפיקים בגרסה זו הספק משולב של 325 כ"ס ומומנט נדיב במיוחד של 62 קג"מ, והתאוצה כאן ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-5.2 שניות. המתלים מכויילים על הצד הקשיח יותר לטובת אחיזת הכביש וההתנהגות הספורטיבית, מה שאומר שבנסיעה עירונית בכבישים משובשים הנוחות מעט נפגעת. ניתן לבחור כאן גם בכמה סוגי רגנרציה המאפשרים נסיעה על דוושת הגז בלבד, אך התקשנו להגיע למצב של עצירה מוחלטת ללא שימוש בדוושת הבלם ברוב המקרים, וגם חבל שאין חיווי בלוח המחוונים על רמת הרגנרציה. על נהיגת שטח תצטרכו כמובן לוותר למרות שמדובר בסוג של ג'יפון.

קיה EV6 GT-Line

קרוב ל-430 ק"מ טווח נסיעה במציאות במבחן שלנו

טווח נסיעה

צמד דגמי ה-EV6 משווקים בארץ עם אותה סוללה בנפח 77.4 קוט"ש, אשר בגרסה הנבחנת מציעה טווח של 484 ק"מ לפי נתוני היצרן, שתורגם אצלנו במבחן ל-430 ק"מ במציאות, לא תמיד בנהיגה לפי כללי החיסכון בחשמל. היצרן מתגאה גם ביכולות הטעינה המרשימות של הרכב (טעינה אולטרה מהירה ב-800 וולט, המאפשרת לטעון את הסוללות מ-10% ל-80% תוך 18 דקות בלבד), אך בשלב הזה מדובר בנתון תיאורטי בלבד, משום שגם עמדות הטעינה הכי מהירות שנפרסו עד כה אינן תומכות בטכנולוגיה זו, ונכון לעכשיו מקסימום תוכלו לטעון במהירות עד 180 קוט"ש. צמד הדגמים תומך גם במכשיר ה-V2L המתחבר לשקע הטעינה ומאפשר לכם שקע חשמל להפעלת מכשירי חשמל ביתיים בשטח (בפיקניקים לדוגמה), אך את המכשיר תקבלו כלול במחיר רק בגרסת ה-4X4.

קיה EV6 GT-Line

כבר לא ממש עממית

מחיר קיה EV6 נקבע על 249,000 שקלים לגרסת הפרמיום ו-299,000 שקלים לגרסת ה-GT-Line, מחירים אשר יצרו רף חדש בקרב רכבי הפנאי החשמלים העממיים בישראל. הרבה ביקורת נכתבה בעיתונות הרכב על המחיר שנקבע לדגם בארץ וגם אנחנו שותפים לה, אך למזלה של קיה ולצערם של הלקוחות, עם תחילת השנה החדשה והכפלת המס על הרכבים החשמליים, יישרו בין לילה גם המתחרות קו עם מחירי ה-EV6, שלפתע הפכה מהחשמלית העממית היקרה בשוק לאחת עם מחיר מקובל לקטגוריה… אפילו יונדאי איוניק 5 ברמת הגימור Elite המקבילה ל-EV6 פרימיום, שרק לפני שבועיים עלתה 16,000 שקל פחות, זולה היום ממנה רק ב-1,000 שקל. בשורה התחתונה: קיה EV6 היא מכונית חשמלית מצוינת, אך המחיר בהחלט רחוק מלהיות כזה.

בעד: עיצוב חיצוני ופנימי, ספורטיבית ומהנה, טווח נסיעה, בטיחות

נגד: מחיר, אבזור בגרסת הכניסה

לסיכום: מצוינת אך יקרה מדי

עוד ממבחני דרכים