נוסטלגיה לשבת: אופל פרונטרה ספורט – "הפועל אופל"…

הוא היה רכב הפנאי הראשון של אופל, אך למעשה היה איסוזו אמיגו בתחפושת. הוא המציא את קטגוריית רכבי הפנאי קופה קבריולט, ובארץ הוצמד לכמה בכירי הפועל חיפה, אך תיבה ידנית בלבד ומחיר גבוה, מנעו ממנו להפוך כאן ללהיט. סיפורו של אופל פרונטרה.

ששי כהן 12 באוג, 2022
אופל פרונטרה

בתמונה הראשית: 1996 -יבואנית אופל מאמצת את קבוצת הפועל חיפה – צילום של ישראל סאן, ארכיון הרווארד

רכב השטח הנמכר ביותר באירופה 

בשנת 1991 הוצג בתערוכת ז'נבה אופל פרונטרה, רכב הפנאי הראשון בתולדות החברה, שנועד להתחרות בסגמנט הג'יפונים העירוניים שהחל להתפתח בעולם. הפרונטרה לא באמת היה רכב חדש מפיתוח עצמאי של אופל, אלא גרסת אופל לרכבי השטח הקומפקטיים של איסוזו, שיוצרה ע"י ג'נרל מוטורס חברת האם במפעל IBC באנגליה שהיה בבעלות משותפת של ווקסהול ואיסוזו. הפרונטרה יוצר בגרסת 3 דלתות ('פרונטרה ספורט') שהיתה המקבילה לאיסוזו אמיגו ובגרסת 5 דלתות (שהקבילה לרודיאו). מכוניות ראשונות הגיעו לשווקים ראשונים באירופה החל משנת 1992 ובשנים 1993 ו-1994, זה היה רכב השטח הנמכר ביותר באירופה, כאשר גרמניה הובילה עם יותר מ-320,000 יחידות. 



אופל פרונטרה מגיעה לישראל

UMI היתה היבואנית הראשונה בארץ לזהות את אופנת רכבי השטח העירוניים כאשר השיקה בשנת 1993 את איסוזו טרופר. הדגם היה חלוץ דגמי הפנאי-שטח הגדולים והמפנקים שהגיעו לארץ והצלחתו הובילה חיש לשלל מתחרים שהגיעו לארץ. למרות ההצלחה המרשימה, רק ב-1996 החליטה היבואנית להתרחב לעבר ג'יפונים קומפקטיים יותר והחלה לייבא לארץ גם את הפרונטרה. כחלק מניסיון להימנע מתחרות מבית לאיסוזו טרופר שנהנה מהצלחה מסחררת, בחר היבואן לייבא לארץ רק את גרסת ה-'ספורט' של הפרונטרה, שכללה מרכב 3 דלתות קצר וגג פיבר מתפרק, שיחד עם עיצוב שרירי ונאה, ניסה להגדיר טרנד חדש של רכב פנאי-קופה סטייליסטי שהופך לדגם קבריולט בשעת הצורך. היבואנית אגב ניסתה לייבא אותו בגרסתו היפנית מבית איסוזו, אולם בג'נרל מוטורס סירבו והתעקשו על שיווק הגרסה האירופאית מבית אופל.

אופל פרונטרה

1996: פרסומת לפרונטרה – "היא כל-כך יפה, גם ספורטיבית וגם מסחרית" – היו חייבים לשלב מסחרית כי הוכרה כרכב עבודה לקיזוז מע"מ…

השקה לעיתונאים בחוף טנטורה

בחודש יוני 1996 הוזמנו עיתונאי הרכב בישראל להשקה חוויתית של הפרונטרה בחוף טנטורה (שליד קיסריה). בהזמנה הוסבר שהרכב החדש אינו נועד לגרוס את סלעי הנגב, או לחצות את שבילי הבוץ של רמת הגולן, אלא לצלוח את הבמפים החדשים ברמת אביב ג', או מקסימום לרדת לחופי הים (בתקופה שעוד היה מותר בארץ) ואף לגרור עימו אופנוע ים. העיתונאים שהגיעו לאירוע זכו לנסיעת היכרות קצרה יחסית על הכביש, שהמשיכה לנסיעת חוף ים קצרה משולבת מים והסתיימה בחוף הבונים לכמה שעות של כיף עם אופנועי הים החדשים מתוצרת ימאהה וקוואסאקי. את האירוע סיכם אחד מעיתונאי הרכב הבכירים: "הבחורות שקישטו את אופנועי הים בחוף היו יותר יפות מהאופנועים והג'יפים החדשים ובוודאי מאנשי UMI… אך בסיום האירוע קצת קשה היה לזכור אם קוואסאקי או אופל היו חתני השמחה"…

אופל פרונטרה ספורט

אופל פרונטרה ספורט. צילום: יצרן

היצע הדגמים בארץ

הפרונטרה שווק בישראל עם יחידת כח אחת בלבד, שכללה מנוע בנזין מתוצרת אופל בנפח 2.0 ליטרים שהפיק 115 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים ידנית בלבד עם 5 הילוכים. עם יחידת הכח הנ"ל הצע הרכב ביצועים עצלים יחסית (בוודאי לרכב עטוף מדבקות "ספורט"), עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-15.6 שניות ומהירות מרבית של 158 קמ"ש. על הכביש מדובר היה ברכב כבד יחסית וגם צריכת הדלק שלו לא היתה מרשימה ונעה במציאות סביב ה-8 ק"מ לליטר בממוצע. יחד עם זאת, מי שהחליט לצאת איתו לשטח, גילה דווקא פרטנר עם יכולות נאות, לא מעט הודות למפרט שכלל שלדת סולם, הנעה כפולה שאפשרה בחירה בין הנעה אחורית או כפולה, סרן אחורי חי והילוך כח. רשימת האבזור כללה חלונות ומראות חשמליים, נעילה מרכזית, הגה כח, חישוקי גלגלים קלים ורדיו-דיסק. שנה מאוחר יותר, הצטרפו גם צמד כריות אוויר ו-ABS למפרט.

אופל פרונטרה

אופל פרונטרה במסע פרסום עם הפועל חיפה. מאחור: טל בנין. צילום של ישראל סאן, ארכיון הרווארד.

שיווק 

באמצע שנות ה-90, אימצה יבואנית אופל את קבוצת הכדורגל הפועל חיפה, וכחלק ממסע הפרסום המשותף, הוחלפו כמה מכוניות של בכירי הקבוצה מדגם אופל אסטרה לפרונטרה החדשה, במסגרת מסע יחסי ציבור לדגם החדש. במקביל, השתתפה המכונית גם בתוכנית הטלוויזיה "רמת אביב ג' ", שהיתה נחשבת לטלנובלה הישראלית המצליחה ביותר באותם שנים עם אחוזי רייטינג גבוהים במיוחד. השילוב של הרכב בתוכנית שתיארה את חייהם של תושבי השכונה העשירים והמצליחים, היתה אמורה לשדרג את מעמדו של הרכב ולהצדיק את מחירו הגבוה.

אופל פרונטרה 1997

פרסומת ב-1997 (מתוך אוטו של פעם בפייסבוק)

תמחור

עם הגעתו לארץ בשנת 1996 נהנה הפרונטרה מהכרה כרכב מסחרי אשר זכה לקיזוז של המע"מ לעצמאיים שרכשו אותו "ככלי עבודה". עם תג מחיר התחלתי של 111,900 שקל (לפני מע"מ), הוא היה אמנם זול משמעותית מהמתחרה הישיר ניסאן טראנו (124,000 שקל לדגם הקצר), אך יקר מלנד רובר דיפנדר (החל מ-102,500 שקל), סוזוקי ויטארה קצר (106,900 שקל) ולאדה ניבה (58,500 שקל). לקראת סיום השיווק בשנת 1998 וביטול הטבת המע"מ, עלה כבר הפרונטרה 137,800 שקל, מחיר שהיה כבר יקר מאוד מול להיטים חדשים כמו טויוטה ראב 4  (116,950 שקל לדגם הקצר), יונדאי גלופר קצר (117,000 שקל) ואפילו הונדה CR-V שבגרסתה הארוכה והאוטומטית עלה רק 950 שקל יותר… אם היה קשה לפרונטרה בתחילת הדרך, אז בהמשך אפילו עוד יותר.

אופל פרונטרה תא נוסעים

 

ישרוד לאספנות?

אופל פרונטרה שווק בארץ בשנים 1996-1998 וממנו עלו לכביש רק כמה עשרות של מכוניות מדי שנה, רובן משנת הדגם 1997. לאורך השנים הוא נחשב יחסית לאמין, ובתור משומש, דגמים רבים שלו התגלגלו לחובבי שטח שגילו בו יכולות גבוהות יחסית מול התוצרת של הג'יפונים שמאבדת בעקביות (עד היום) יכולות שטח אמיתיות. נכון להיום נעלם הפרונטרה לחלוטין מכבישי הארץ, ולא נתקלנו באף מודעה למכירה בלוחות היד שניה, אך ידוע על כמה מכוניות ששרדו ועדיין נוסעות. האם אחד מהם יחזיק עוד קצת מעמד וירשם כאספנות? ימים יגידו.

עוד מנוסטלגיה