נוסטלגיה לשבת: אלפא רומיאו 146 ו-145 – "יופי של אלפא"

מחליפת ה-33 היתה למעשה 2: אלפא 145 שכוונה בעיקר לצעירים חובבי ההגה, ואלפא 146 לשוק המשפחתי יותר. למרות עיצוב איטלקי, התנהגות כביש מהנה, הצליל הנכון ואפילו תג מחיר נוח, בשל היעדר תיבה אוטומטית ותדמית רעועה של אמינות איטלקית, הן נשארו בעיקר בנמל.

ששי כהן 12 בנוב, 2021
אלפא רומיאו 145

צילום תמונה ראשית: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

בשנת 1994 חשפה אלפא רומיאו את ה-145, מכונית קומפקטית 3 דלתות חדשה בעלת עיצוב שלא אפיין את דגמי היצרן, ושנה מאוחר יותר נחשפה גם אלפא רומיאו 146, גרסת ההאצ'בק 5 דלתות שלה שהיוותה מחליפה רשמית ל-33 הוותיקה. עבור אלפא, מדובר היה בניסיון לייצר צמד משפחתיות קומפקטיות חדשות, שיחליפו את ה-33 הכושלת (למרות שהיתה האלפא הנמכרת ביותר בכל הזמנים), להציע שדרוג משמעותי באמינות, פניה לקהל רחב מבעבר ועדיין לשמור על ה-D.N.A של היצרן בכל הנוגע לאופי ספורטיבי וחווית נהיגה משובחת. ההשקה העולמית של ה-145 נערכה דווקא בפריז ואליה הוטסו לא פחות מ-650 עיתונאי רכב מכל העולם, שיצאו לסיבוב היכרות על כבישיה המשובשים של צרפת, כדי להתרשם ממערכת המתלים והתנהגות הכביש של המכונית, שהבטיחה שיפור עצום מול הדגם היוצא.

אלפא רומיאו 146

1995: קמפיין פרסומי לאלפא 145 ו- 146. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

אלפא 145 ו-146 מגיעות לישראל

בשנת 1995 נחתו כאן צמד הדגמים החדשים של אלפא רומיאו, אשר פותחו על הפלטפורמה ששירתה גם את פיאט טיפו, אך שמרו על סימני ההיכר של אלפא רומיאו, כמו מנועי הבוקסר המוכרים והוותיקים של היצרן, הכיול הספורטיבי וכמובן צליל מענג שבקע מהאגזוז. הדגמים החדשים כוונו היישר אל שוק המשפחתיות הפורח והמבוקש ביותר בישראל, אך לצערם ללא גרסת סדאן, עם תיבות הילוכים ידניות בלבד ועם תדמית לא מי יודע מה של מכוניות איטלקיות. ה-145 הוצעה לשוק דגמי ה-3 דלתות הספורטיביים כמתחרה להונדה סיוויק 3 דלתות, מיצובישי קולט (למרות שלא היתה ספורטיבית באמת), פיג'ו 306 ואחרות, כאשר העיצוב החיצוני שלה היה חריג, עם מרכב דמוי סטיישן מקוצר, שבמידה מסוימת אפילו הזכיר סוג של מסחריות של פעם, אך גם עם חזית מעוצבת ומפתה בסגנון של אלפא, עיצוב זנב ייחודי ותא נוסעים מרווח מהמקובל. ה-146 הציעה הופעה נאה ושגרתית יותר והתחרתה בשוק המשפחתיות 5 דלתות, שם חיכו לה בעיקר מתחרות אירופאיות כמו פולקסווגן גולף, פיג'ו 306, סיטרואן ZX, אופל אסטרה ופורד אסקורט, כאשר מבחינת התנהגות הכביש וחווית הנהיגה רק צמד הצרפתיות נחשבו למתחרות אמיתיות.

אלפא רומיאו 146 1995

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק הוצעה בארץ ה-145 בגרסת המנוע 1.6 ליטר בוקסר 8 שסתומים שהפיק 103 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש. ה-146 הוצעה עם אותו מנוע, אך לצדו גם מנוע בוקסר 1.7 ליטר 16 שסתומים, שהפיק 129 כ"ס וסיפק ביצועים משופרים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות ומהירות מרבית של 200 קמ"ש. בשנת 1996 הגיעה גרסת ה-1.7 ליטר גם לדגם ה-145 ובשנת 1997 הגיעו גרסאות הדגל 2.0 ליטר 150 כ"ס Twin Spark (145 תלתן ירוק ו-146ti) שהציעו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ומהירות מרבית של 215 קמ"ש, לצד הגה הגה קצר ועצבני (2.1 סיבובים מנעילה לנעילה) ואבזור עשיר יותר שכלל גם גג שמש חשמלי, מושבי ספורט של MOMO, ספוילר אחורי, חצאיות צד, מערכת מתלים ספורטיבית, ABS ועוד. בשנת 1998 הוצגה בעולם מתיחת פנים קלה לדגם, שבעיקר כללה שדרוג איכות ועיצוב הפנים של המכונית, אך ככל הנראה הדגם לא הגיע לארץ ושיווק הדגמים המשיך רק בדגמי ה-2.0 ליטרים החזקים עד לסיום המלאי בתחילת 1999.

אלפא רומיאו 146 1997

תמחור תחרותי

בשונה מהתמחור של דגמי אלפא רומיאו כיום בארץ המתחרים במותגי היוקרה, בשנות ה-90 המשפחתיות של היצרן התחרו בגזרת המשפחתיות העממיות ואפילו במחירים אטרקטיביים. כך למשל, עם תחילת השיווק בארץ בשנת 1995, הוצעה ה-145 במחיר של 69,900 שקל וה-146 מ-71,500 שקל לגרסת ה-1.6 ליטר. לשם השוואה, אופל אסטרה 1.6 ליטר ידנית הוצעה ב-77,900 שקל, הונדה סיוויק האצ'בק 1.5 ליטר ידנית מ-90,400 שקל, מיצובישי קולט ידנית מ-73,000 שקל ופיג'ו 306 מ-73,800 שקל. סיטרואן ZX ופורד אסקורט היו זולות דווקא מהן עם תג מחיר של 68,900 שקל ו-67,900 שקל בהתאמה.

אלפא 146

1995: קמפיין פרסומי לאלפא 145 ו- 146. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

ולמרות הכל – נכשלה במכירות

למרות מסע פרסום מתוקשר, שלל מודעות בעיתונות הרכב, פרסום בטלוויזיה כרכב הפרס בתכנית המצליחה "גלגל המזל" ומבחני דרכים בהם שובחה חווית הנהיגה ברכב, התנהגות הכביש וההנאה מנהיגה, לאלפא 146 ו-145 לא ממש היה סיכוי בשוק המקומי בתקופה בה היפניות והקוריאניות די השתלטו על שוק המשפחתיות, החיבה לתיבה אוטומטית שברה שיאים חדשים והנאה מנהיגה מוקמה נמוך מאוד ברשימת הדרישות של הלקוחות בשוק המשפחתיות. הכישלון הצורם במכירות בישראל, הוביל להחלטה לא פשוטה של סמלת היבואנית במחצית 1998 להקפיא את הייבוא של כל דגמי אלפא, מלבד ה-156 החדשה. עם השנים, סבלו המכוניות גם מאמינות נמוכה, תא נוסעים שנטה להתפרק בחום הישראלי, תקלות רבות במערכת הקירור, שלל בעיות חשמל וחיישנים ותקלות יקרות שהובילו לסחירות נמוכה ומחירים בהתאם. היטיב לסכם את הרכב כתב הרכב בוריס קושניר מאתר "כבישים" במשפט המוחץ: "הכרתי נהגי גרירה, הכרתי נציגות במוקד של חברת ביטוח, המוסכניק הפך לחבר, לא, לא חבר, בן משפחה. בסוף נאלצנו להיפרד, אך האהבה לאלפות נשארה לעד". וגם… " שנה ראשונה הייתה נפלאה נסענו לצפון ולדרום, עלינו לירושלים וירדנו לסדום. טיילנו לבד וצירפנו חברים. גיליתי כבישים שלא היה ברור לי איך לא הייתי שם קודם, עם הזמן התחילו בעיות וכל מה שיכל לקרות, קרה! אני לא אפרט אבל זה היה בערך הכול. 

1996 אלפא 146 מכונית הפרס בגלגל המזל

מיכל ינאי והזוכה באלפא 146 בתכנית הבידור גלגל המזל 1996

תשרוד לאספנות?

אלפא רומיאו 146 ו-145 שווקו בארץ עד שנת 1999 ומהן עלו בסה"כ כמה מאות עותקים לכביש, מרביתן מדגמי ה-146 המשפחתית והשימושית יותר,  כאשר ברחבי העולם היא מכרה 221,037 עותקים של ה-145 ו- 233,295 עותקים של ה-146 בכל שנות השיווק עד שהוחלפה ע"י ה-147 החדשה ב-2001. נכון להיום הדגם נעלם כמעט לחלוטין מהכבישים בישראל, אך יחד עם זאת, כצפוי ממותג אלפא, ישנן כמה מכוניות שמוחזקות בידי חובבי המותג, ואף 2 מכוניות נצפו למכירה בשוק היד 2 בימים אלו, ואפילו במחירים גבוהים (145 ב-25,000 שקל ו-146 ב-15,000 שקל, שתיהן עם מנוע ה-1.6 ליטר הפופולרי שהיה בארץ). האם יש רכב שיחזיק מעמד עוד 5 שנים ויקבל רישוי אספנות? סביר להניח שכן.

אלפא רומיאו 146TI

אלפא רומיאו 146TI ששרדה ונראית מצוין.

עוד מנוסטלגיה