נוסטלגיה לשבת: פיג'ו 306 – "הבחירה של חובב ההגה"

היא הושקה לעיתונאים בהשקה נדירה בסיני, העיצוב לא היה פורץ גבולות, אבל ברגע שיצאתם לדרך התגלתה אחת המשפחתיות המהנות לנהיגה של שנות ה-90. בדרך היו גם גרסאות ספורטיביות מפתות ועל הדרך גילינו בחור ישראלי שרכש לא פחות מ-7 דגמי קבריולט ! סיפורה של פיג'ו 306.

ששי כהן 30 באוק, 2020
פיג'ו 306 קבריולט

השקה עולמית בחצי האי סיני עם 120 מכוניות !

כשנחשפה פיג'ו 306 בעולם בשנת 1992, התקשו עיתונאי הרכב להבין אם מדובר סוף סוף במחליפה לפיג'ו 205 שחוגגת כבר 10 שנים, או במחליפה ל-305 הוותיקה. הרי ה-106 החדשה שהוצגה זמן קצר לפני, הוגדרה כמכונית מיני שאיננה מחליפה את ה-205, וה-306 החדשה מוצעת רק בגרסת 5 דלתות, מה שלא ממש התאים להחליף את ה-309. בהשקת הרכב העולמית שהתקיימה בתחילת 1993, הוטסו לא פחות מ-120 מדגמי ה-306 לחצי האי סיני, להשקה מושקעת שנמשכה על פני 3 חודשים, במהלכה התחלפו כ-1,000 עיתונאים מרחבי העולם, שהתארחו במלון הילטון טאבה (לשעבר סונסטה) ויצאו לסיבוב היכרות ארוך על כבישי סיני, שם הוכיחה ה-306 את יכולות השלדה המשובחות שלה (הנאה מנהיגה, אחיזה ונוחות גבוהים) על כבישים שברובם היו רחוקים מאיכות סלילה טובה. באותו אירוע הבהירו בפיג'ו כי מדובר ביורשת הרשמית של ה-309, וגרסת סדאן שלה תגיע לשוק בשנה הבאה.

פיג'ו 306 השקה בסיני

פיג'ו 306 השקה עולמית בחצי האי סיני. (צילום: מגזין "אוטו")

עיצוב שמתקשה לפרוץ גבולות

עם תחילת השיווק הוצעה ה-306 החדשה רק בדגמי האצ'בק 5 דלתות, עימם נכנסה פיג'ו לקטגוריה הלוהטת באירופה כתשובה לפולקסווגן גולף ואופל אסטרה המצליחות. כמו הסיטרואן ZX , אחותה החורגת שהוצגה שנתיים לפני וחלקה איתה מכלולים רבים, גם ה-306 לא ניסתה להיות מהפכנית או מתקדמת במיוחד, וצוידה בעיצוב שמרני להפליא, שנראה כמו התפתחות של ה-205 ושמירה על קווי העיצוב המוכרים של פיג'ו. נקודת האור בסעיף העיצוב נרשמה דווקא בחלקה האחורי של המכונית, שהציע עיצוב מוצלח עם יחידות תאורה מודרניות ופס אופקי המחבר ביניהם (מה שהפך שוב לאופנתי בשנים האחרונות). גם בתוך תא הנוסעים הסתפקה ה-306 בעיצוב סביבת נהג פשוט וחסר יצירתיות, שספג לא מעט ביקורת. מנגד, היא היתה מרווחת למדי, ולמרות קיזוז של 6 ס"מ באורך המכונית לעומת ה-309 ל-3.99 מטר, עם 1.69 מטר רוחב (6+ס"מ) ובסיס גלגלים של 258 ס"מ (+11 ס"מ), היא היתה אחת המשפחתיות המרווחות ביותר בקטגוריה.


היצע הדגמים בישראל

בשנת 1994 עם הגעתה לארץ, הוצעה ה-306 עם 3 מנועים לבחירה: XN שצוידה במנוע בנזין 1.4 ליטר (המוכר מה-205 וה-309), שהפיק 75 כ"ס ויחד עם תיבת הילוכים ידנית הציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-14.9 שניות, מהירות מרבית של 165 קמ"ש וצריכת דלק של 11.2 ק"מ לליטר. מעליו הוצעה גרסת ה-XR שצוידה במנוע 1.6 ליטר חדש (עם הזרקה רב-נקודתית) שהפיק 90 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.9 שניות, מהירות מרבית של 180 קמ"ש וצריכת דלק של 10.4 ק"מ לליטר. בפסגה הוצעה גרסת ה-XT שצוידה במנוע 1.8 ליטר 103 כ"ס, והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.2 שניות, מהירות מרבית של 185 קמ"ש וצריכת דלק של 9.4 ק"מ לליטר, אשר היתה גם היחידה שהוצעה בתחילת הדרך עם תיבה אוטומטית 4 הילוכים (12.9 שניות ל-100 קמ"ש).

פרסומת פיג'ו 306 ספורט

פרסומת פיג'ו 306 (מתוך אוטו של פעם בפייסבוק)

בהמשך החלו להגיע גם גרסאות סדאן, סטיישן, XSI ספורטיבית, קבריולט ועוד…

בשנת 1995 התרחבה משפחת ה-306 עם הצטרפותם של דגמי הסדאן שניסו לקלוע יותר לטעמו של הנהג הישראלי הממוצע, והגרסה הספורטיבית 306XSI (בגרסאות 3,5 דלתות) שצוידה במנוע 2.0 ליטר 123 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.4 שניות ומהירות מרבית של 197 קמ"ש. ה-XSI היה זכתה להצלחה מקומית בשל מחיר מאוד תחרותי (רק 6,400 שקל מעל לגרסת ה-1.8 אוט') שסיפק תמורה טובה לכסף. בקצה הוצעה ה-306 16S שצוידה במנוע 2.0 ליטר (16 שסתומים) 155 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות ומהירות מרבית של 215 קמ"ש. מאוחר יותר היא הוחלפה ע"י ה-GTI שצוידה במנוע 2.0 ליטר 167 כ"ס.

פיג'ו 306 קבריולט

פיג'ו 306 קבריולט- נמכרה במספרים יפים יחסית בארץ, בעיקר בשנים 1995-1996.

ב-1995 נחתה בארץ גם ה-306 קבריולט היפהפייה שעוצבה ע"י פינינפארינה, שהורכבה במפעל של סדנת העיצוב באיטליה והובלה ברכבות להרכבה סופית בצרפת של המנוע והגיר. הדגם צויד בגג בד מתקפל חשמלי והוצע עם מנוע ה-1.8 ליטר 103 כ"ס בגרסאות ידניות ואוטומטיות. הביצועים שלו היו קצת פחות ספורטיביים עם 12.3 שניות ל-100 קמ"ש בידני ו-15.2 שניות ל-100 קמ"ש באוטומטי, אך בשנת 1996 הצטרפה גם גרסת קבריולט 2.0 ליטר ידנית שהפיקה 123 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.8 שניות זריזות יותר. כמה מאות מכוניות כאלו נמכרו בארץ עד לסיום השיווק ב-1998. עבור שוק המוניות (אבל לא רק) הגיעו משנת 1996 והלאה צמד דגמי דיזל ידניים 1.9 ליטר 69 כ"ס ו-טורבו דיזל 92 כ"ס. ב-1997 נרשמה גם מתיחת פנים לדגם שכללה עדכוני עיצוב קלים, שבעקבותיה הגיעו גם דגמי סטיישן ו-1.6 ליטר 90 כ"ס אוט'.

פיג'ו 306 קבריולט

ה-306 קבריולט היפהפיה של זכי מאיר

חובב ה-306 קבריולט הישראלי שמחזיק כנראה בשיא עולמי

הכירו את זכי מאיר, ללא ספק החובב מספר אחת של פיג'ו 306 קבריולט בארץ, והאיש שהחליף מאז שהשתחרר מהצבא לא פחות מ-7 דגמי 306 קבריולט. אחת מהן אגב בצבע צהוב, היתה בבעלותו פעמיים (בהפרש של עשור). הרכישה האחרונה שלו נעשתה לפני מספר חודשים בה הצליח לשים את ידיו על מכונית עם נתונים נדירים ברמה עולמית: מדובר בדגם משנת המודל 1995 שהיה שייך לבחור חיפאי שירד לארה"ב לאחר הצבא, ואבא שלו שמר לו את האוטו עד שיחזור. מפה לשם עברו 20 שנה והוא עדיין לא חזר… מה שהוביל בסוף למכירת הרכב עם 56,000 ק"מ בלבד על השעון. לדברי מאיר :" היא היחידה שהגיעה לארץ ברמת גימור SE שהיתה קיימת במדינות קרות, עם ריפודי עור וחימום בכיסאות. אפילו היא עדיין הטייפ המקורי עם הצ׳יינג׳ר בתא המטען". מעבר לכך, הבחור מנהל גם קבוצת וואטסאפ של בעלי 306 קבריו בארץ, מכיר כמעט כל דגם ששרד (30 ומשהו יחידות נותרו על הכביש) ובבעלותו אלבום נדיר בו מתועדות מאות 306 קבריולט שצילם לאורך השנים בארץ. "אני יכול להראות לך איזה מכוניות החליפו צבע עם השנים"… בקיצור, אם אתם מחפשים תמונה של ה-306 קבריולט שלכם מהעבר, סביר להניח שתמצאו אצלו. 🙂

פיג'ו 306 קבריולט

ה-306 קבריולט של זכי. היחידה בארץ ברמת הגימור הגבוהה SE

קמצנית באבזור

בשונה מהתוצרת היפנית באותם שנים שכבשה את השוק הישראלי והציעה אבזור מרשים במרבית הדגמים, ה-306 הוצעה בתחילת הדרך בדומה למרבית המותגים האירופאים עם אבזור קמצני למדי. גרסת ה-XN הגיעה כמעט ערומה לגמרי( מזגן בהתקנה מקומית ופגושים שחורים). ה-XR הוסיפה צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, פגושים בצבע הרכב והגה כח ורק ה-XT 1.8 ליטר הציעה סוג של תחרות לדגמים היפנים, עם מראות חשמליות, גלגלי מגנזיום "14, פנסי ערפל, ריפודי קטיפה ועוד. גם המפרט הבטיחותי בתחילת הדרך היה ערום לחלוטין: ABS הוצע רק כאופציה וכל רמות הגימור לא צוידו אפילו בכרית אוויר אחת. משנת 1995 נוסף אבזור שונה לכל רמות הגימור, לרבות ABS וצמד כריות אוויר.

פיג'ו 306 סופר סאלון

והיתה גם גרסה שניסתה להכות את היפניות: פיג'ו 306 סופר-סאלון 1.8

הנשק של פיג'ו שהוצע מול המתחרות מיפן, היתה גרסת הסדאן שנחתה כאן בסוף 1994, שהציעה סוף סוף מרכב "3 קופסאות" הנחוץ להצלחת הדגם בקטגוריית המשפחתיות בארץ באותם ימים, אך מחיר גבוה במיוחד לגרסת הסדאן 1.8 ליטר (היחידה שהוצעה עם תיבה אוטומטית), גרם בעיקר לדגמים הידניים להימכר. בשנת 1997 רגע לפני מתיחת הפנים, הוצעה המכונית בגרסת "Diamond" שכללה חבילת אבזור משופרת. בשנת 1998 כשהושקה מתיחת הפנים לדגם, השיקו יבואני פיג'ו את ה-306 "סופר-סאלון 1.8", גרסה חדשה שנתפרה לשוק הישראלי במטרה להעניק תחרות אמיתית לתוצרת היפנית. בתפריט: מרכב סדאן, מנוע 1.8 ליטר, גיר אוטומטי ואבזור שכלל סוף סוף 4 חלונות חשמל, צמד כריות אוויר, מראות חשמליות ועוד. המחיר היה לראשונה נמוך מהמתחרות המובילות ונקבע על 79,900 שקל, ולמרות שנמכרה במספרים יפים יחסית, לא הצליחה לנגוס בלהיט החדש של השוק – מאזדה לנטיס.

פיג'ו 306

תמחור

מחירי פיג'ו 306 בישראל עם תחילת השיווק בשנת 1994 היו תחרותיים וזולים מהמתחרות הישירות, כאשר גרסת ה-1.4 ליטר הבסיסית הוצעה ב-55,500 שקל. לשם השוואה, מחיר אופל אסטרה 1.4 ליטר החל מ-57,500 שקל ומחיר פולקסווגן גולף 1.4 ליטר החל מ-64,900 שקל. מנגד, מחיר ה-306 1.8 ליטר האוטומטית כבר היה גבוה ביחס למובילות השוק היפניות ועם 74,750 שקל, התקשתה ה-306 להתקרב לנתוני המכירות של מיצובישי סופר לנסר (74,700 שקל) המאובזרת וזריזה יותר שיצאה עם מבצע חדש "ויש בה הכל -ועכשיו גם טלוויזיה"…  דייהטסו אפלאוז (72,500 שקל), סובארו גרנד לאונה (76,000 שקל) ואחרות. יחד עם זאת, הודות למחירים תחרותיים בדגמים הידניים, סיקורים חיוביים במבחני הרכב בעיתונות הרכב, אחריות נדיבה של 4 שנים וגרסאות ספורט במחיר מפתה, נמכרה ה-306 היטב עם אלפי יחידות שנמכרו כאן מדי שנה עד לסיום השיווק ב-2002. לא מעט דגמים שלה אגב, נמכרו בעסקאות של מועדון הצרכנות "חבר" באותם שנים.

פיג'ו 306 סדאן

פיג'ו 306 סדאן – מרביתם ירדו כבר מהכביש

האם תשרוד לאספנות?

פיג'ו 306 היתה המכונית החשובה והמצליחה ביותר של היצרן בעולם בשנות ה-90, וגם המכונית הנמכרת ביותר של פיג'ו בישראל בשנות ה-90. ה-306 היתה גם המשפחתית סדאן המודרנית האחרונה של פיג'ו בישראל מאז ועד היום, לאחר שדגמי ה-307 ו-308 שהחליפו אותה בהמשך, לא שווקו בגרסאות סדאן. גרסת הסדאן היחידה שהגיעה מאז היתה ה-301 הבסיסית שפותחה לשווקים מתפתחים ולא זכתה להצלחה בארץ. מרבית דגמי ה-306 כבר ירדו מהכבישים בארץ ואלו שעדיין נצפות מדי פעם, הינן מהשנתונים האחרונים של הדגם שעדיין רחוקים סדר גודל של עשור מהפיכתם רשמית לדגם אספנות, מה שמצמצם משמעותית את הסיכוי לפגוש אותם בעתיד במפגשי האספנות. יחד עם זאת, ישנם עדיין מספר דגמי קבריולט שנמצאים בידי חובבי פיג'ו, שללא ספק יגיעו לעולם האספנות, וכנראה שרדו גם כמה עותקים של דגמי הספורט. יהיה ללא ספק נחמד לפגוש גם אותם בעתיד. נכון ליום פרסום הכתבה, נצפו ביד 2 כ-3 מדגמי ה-306 למכירה, הוותיקה מהן מדגם ה-XN הבסיסי משנת 1994 ב-6,000 שקל וצמד דגמי סדאן מהשנים 1999-2001 שמוצעים במחירים עד 6,000 שקל.

תודה לזכי מאיר על הסיוע בהכנת הכתבה !




עוד מנוסטלגיה