נוסטלגיה לשבת: טויוטה יאריס דור 1: השורדת האהובה

היא היתה מכונית הסופר-מיני הכי קטנה אך הכי יקרה בארץ, נהנתה מעיצוב מקורי, בטיחות מרשימה וגרסת T ספורט מהנה לנהיגה, וכבשה את ליבם של 10,000 ישראלים שמרביתם נהנים עד היום ממכונית שנוסעת ונוסעת ונוסעת עם אחוזי שרידות ללא תחרות. סיפורה של טויוטה יאריס דור 1

ששי כהן 07 באפר, 2023
טויוטה יאריס T ספורט

טויוטה יאריס ציינה בשבוע החולף את יצור הרכב ה-10 מיליון בעולם, ובכך הצטרפה לנבחרת מצומצמת ומכובדת של דגמי טויוטה שהצליחו לחצות את רף ייצור ה-10 מיליון מכוניות יחד עם הקורולה, הקאמרי, ראב 4 ולנד קרוזר. לנוכח ציון הדרך המרשים, החלטנו השבוע לחזור במדור הנוסטלגי שלנו לדור הראשון של היאריס שהושק בישראל ב-1999 והחליף כאן את טויוטה סטארלט הכושלת, והראה לנו מה קורה כשענקית הרכב היפנית מתעוררת ומחליטה לכבוש את אירופה באחת הקטגוריות החזקות ביותר ביבשת הקלאסית.


1998 – טויוטה מתעוררת ומתכננת לכבוש את אירופה

לאחר שנים ארוכות בהן פיתחה מכוניות סופר מיני פשוטות, אמינות ויעילות, אך חסרות מקוריות, עיצוב מפתה או חווית נהיגה מהנה, החליטה טויוטה בסוף שנות ה-90 לפתח מכונית קטנה חדשה שתענה לדרישות הגבוהות של האירופאים ותאפשר לראשונה נגיסת נתח משמעותי באחד מפלחי השוק הפופולרים ביותר שם. בשנת 1998 נחשפה המכונית החדשה בתערוכת פאריס תחת השם "יאריס" שהחליף את השם "פאנטיים" (Funtime) של גרסת הקונספט שנחשפה בפרנקפורט שנה קודם לכן.

טויוטה יאריס דור 1

עיצוב מקורי ומוצלח שנראה עד היום טוב

הדור הראשון של היאריס זכה לעיצוב מודרני ומתקדם, הרחוק מאוד מהשמרנות שאפיינה את היצרן באותם שנים, והציע ממדים קטנים מהממוצע עם אורך של 3.61 מטרים, רוחב של 1.66 מטר וגובה של 1.5 מטר, אך הודות לתכנון חכם של תא הנוסעים ומרכב גבוה ביחס למקובל, הצליחה להציע מרווח פנים מכובד לארבעה מבוגרים ותא מטען בנפח 205-305 ליטר שצמח או התכווץ בנפחו בהתאם למיקום הספסל האחורי שנע על מסילה שזזה 15 ס"מ. עבור היצרן, מדובר היה במכונית כמעט מהפכנית, אך לא כולם אהבו את העיצוב המתקדם שלה. גם בתא הנוסעים הציעה המכונית מהפכה של ממש, עם עיצוב מקורי, איכות חומרים והרכבה גבוהים מהמקובל, לוח שעונים דיגיטלי שמוקם במרכז הדשבורד ופנה אל פני הנהג, שפע של תאי אכסון חכמים, רדיו-טייפ מקורי ששולב בקונסולה המרכזית ואבזור עשיר כסטנדרט. כחלק מהמאמץ לכבוש את אירופה, ניתן דגש מיוחד בסעיף הבטיחות ובשנת 2000 עברה המכונית מבחן ריסוק של EuroNcap שקבע שטויוטה יאריס היא המכונית הבטוחה ביותר בקטגוריית "מכוניות קטנות".

טויוטה יאריס דור 1

תא נוסעים חכם, איכותי ושימושי, אך מעט פלסטיקי בתחושה

1999 – טויוטה יאריס מגיעה לישראל

בקיץ 1999 נחתה בישראל לראשונה היאריס והצטרפה לסגמנט הסופר מיני הפורח שכלל להיטים כמו פיאט פונטו, דייהטסו שרייד וגם פיג'ו 206 החדשה. היצע הדגמים בארץ כלל עם תחילת השיווק את מנוע ה-1.0 ליטר 4 צילינדרים המתקדם, שכלל 16 שסתומים ותזמון משתנה, הפיק 67 כ"ס והוצע בשילוב לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים או חצי אוטומטית שכללה את ידית ההילוכים המסורתית, אך ללא דוושת קלאץ' (בשונה מגיר רובוטי חד מצמדי – עדיין הצטרכתם להחליף הילוכים). הביצועים היו נאים בזמנו עם 12 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 156 קמ"ש, לצד צריכת דלק של כמעט 15 ק"מ לליטר שהפכו אותה לאחת החסכוניות בשוק. אבזור הדגם כלל צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, מראות חשמליות, מזגן מקורי, הגה כח מתכוונן לגובה, מערכת שמע מקורית, צמד כריות אוויר, ABS וטסות לגלגלים.

טויוטה יאריס דור 1

פרסומת טויוטה יאריס דור 1: לא ברור איך הפרסומאי תייג את ה-"T-SPORT" ל- "שיינקינאית מתלהבת"…

2000 – מצטרפת גרסה אוטומטית אמיתית 

במהלך שנת 2000 נחתה כאן הגרסה החשובה באמת של הדגם עבור השוק המקומי, וזו היאריס האוטומטית האמיתית, שצוידה גם במנוע גדול יותר בנפח 1.3 ליטר שהפיק 86 כ"ס ו-12.7 קג"מ ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים ומתג של "אוברדרייב" על ידית ההילוכים. גם במקרה הזה, מדובר היה במכונית זריזה משמעותית מהמקובל, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.1 שניות, מהירות מרבית של 165 קמ"ש וצריכת דלק מרשימה של 14.8 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן, נתונים שהאיצו את חדירתה לשוק. רמת הגימור היתה עשירה יותר וכללה גם 4 חלונות חשמל ומחשב דרך. בניגוד למתחרות המובילות מאירופה שסבלו מתיבות אוטומטיות חכמות ומסורבלות, כאן מדובר היה בשילוב הטוב ביותר של תיבה אוטומטית פשוטה ומנוע חזק שהובילו לביצועים הטובים בסגמנט.

טויוטה יאריס דור 1

כמעט 62% מדגמי היאריס דור 1 עדיין נוסעות על הכביש !

2002 – מגיעה טויוטה יאריס T-Sport – הגרסה הספורטיבית והמהנה

בשנת 2002 הצטרפה גם היאריס T ספורט להיצע, שהבטיחה מכונית כיף, שובבה וזריזה עם תג מחיר נגיש (היתה עם פיאט פונטו HGT שתי המכוניות הספורטיביות היחידות בארץ עם תג מחיר עד 100 אלף שקל). ה-T ספורט היתה גם היאריס היחידה ששווקה בגרסת 3 דלתות בארץ, ואל המראה החיצוני הספורטיבי יותר הצטרפו חזית מעט קרבית יותר עם לוגו "T" באדום, סט חצאיות צד, חישוקי "16 קלים בעיצוב ספורטיבי וספוילר אחורי. בתא הנוסעים הוחלף לוח המחוונים הדיגיטלי באנלוגי עם שעוני מהירות וסל"ד בצבע לבן ונוספו ידית הילוכים ספורטיבית מצופה עור, הגה ומושבים ספורטיביים. רשימת השינויים כללה גם הנמכת מרכב ב-2 ס"מ, שיפור קשיחות המבנה – בין היתר על-ידי הוספת מוט חיזוק רוחבי מאחור והקשחת הקפיצים והבולמים ב-30% ו-20% בהתאמה. הדגם צויד במנוע 1.5 ליטר שהפיק 106 כ"ס ששדרג משמעותית את הביצועים עם 9 שניות ל-100 קמ"ש ו-190 קמ"ש מרביים, אך מעבר לביצועים בקו ישר, מדובר היה גם במכונית בעלת התנהגות ספורטיבית מהנה, הגה מדויק והתנהגות עצבנית משהו שהוסיפה להנאה, אך מצד שני גם מכונית לא נוחה, קופצנית ורועשת יחסית. ביוני 2002 ניצחה ה-T ספורט את הפונטו HGT במבחן דרכים השוואתי במגזין "הגה".

טויוטה יאריס T ספורט

טויוטה יאריס T ספורט : ספורטיבית מהנה לנהיגה בפחות מ-100 אלף שקל

2003 – מתיחת פנים לדגם והתחלת היבוא מצרפת

בשנת 2003 הגיע לארץ הדגם המחודש לאחר שעברת מתיחת פנים קלה, שכללה עדכון למראה החיצוני עם פנסי חזית מעט שונים, פגושים חדשים וטסות לגלגלים בעיצוב חדש. בתא הנוסעים הוחלפו ריפודי המושבים בחדשים, הדגם הסתפק בצמד חלונות חשמל במקום ארבע ונוספו שלל עדכונים קוסמטיים ותאורת מפות. עם הגעת מתיחת הפנים החלה המכונית גם להגיע לארץ ממפעל ההרכבה החדש שלה בצרפת (במקום מיפן) עם מנוע באותו הנפח, אך שונה שכוון לשוק האירופאי.

טויוטה יאריס דור 1

2003: מתיחת פנים קלה לדגם

תמחור גבוה בשוק המקומי

בדומה לסטארלט היוצאת, גם היאריס החדשה סבלה מתג מחיר גבוה בשוק המקומי, ולמעשה היתה כמעט המכונית הכי קטנה בממדים בקטגוריה, אך עם תג המחיר הגבוה ביותר. במחיר התחלתי עם הגעתה לארץ של 72,000 לדגם הידני ותוספת של 4,000 שקל לדגם החצי אוטומטי, היתה היאריס 1.0 ליטר יקרה מכמעט כל המתחרות שצוידו במנועים גדולים יותר 1.3 או 1.4 ליטר, והיתה צריכה להצדיק גם ממדים קטנים יותר וגיר חצי אוטומטי. שנה מאוחר יותר כשהצטרפה גרסת ה-1.3 ליטר האוטומטית, כבר נחשבה היאריס למכונית הקטנה הטובה בשוק והודות גם למוניטין המוצלח של טויוטה, בעיית המחיר כבר הרבה פחות הטרידה. במבחני דרכים השוואתיים שנערכו לה בעיתונות הרכב המקומית, זכתה היאריס כמעט תמיד במקום הראשון. כך למשל, ניצחה במבחן השוואתי  באפריל 2001 במגזין "הגה" את פיאט פונטו ספייס, דייהטסו סיריון, אופל קורסה ורנו קליאו. בספטמבר 2002 ניצחה גם את הונדה ג'אז ורנו קליאו האוטומטיות, אך את ההפסד היחיד רשמה במגזין "הגה" ביולי 2001 כשהפסידה למלכת הקטנות דאז – פיג'ו 206.

טויוטה יאריס דור 1

אפריל 2001: טויוטה יאריס מנצחת בהשוואתי. צילום: זיו קורן, מגזין "הגה"

סיפור הצלחה

הצלחת הדור הראשון של טויוטה יאריס הוכיחה פעם נוספת ליצרני הרכב, מה קורה כאשר ענקית הרכב היפנית מתעוררת ומחליטה לכבוש סגמנט כזה או אחר. כבר בשנת 2000 היא זכתה בתואר "מכונית השנה באירופה" ומאז נחשבת ליפנית המצליחה ביותר שם עם יותר מ-5 מיליון עותקים עד כה ואחת הפופולריות בסגמנט. הדגם שווק בארץ בשנים 1999-2006 עד שהוחלף בדור השני. לאורך השנים שחלפו, הצטיינה היאריס במוניטין אמינות, סחירות ושמירת ערך הטובים ביותר בסגמנט, עם שרידות מרשימה הן במכלולים המכאנים והן במרכב ובעמידות תא הנוסעים. לפי נתוני היבואן, כ-9,986 מדגמי היאריס דור ראשון נמכרו בארץ, מה שהפך אותה לאחת הקטנות הפופולריות כאן באותם שנים. מה שיותר מפתיע אולי, הוא שהדגם הזה מוכיח נתוני שרידות שלא מצאנו עד כה באף מכונית שסקרנו, כאשר לפי נתוני משרד הרישוי שרדו כיום לא פחות מ- 6,581 מכוניות, כ- 61.8% מסך המכוניות שנמכרו כאן, כאשר מדגם ה-T ספורט שרדו 173 מתוך 271 מכוניות שנמכרו כאן (!). עדיין מוקדם לדבר על רישוי אספנות לדגם הזה, אך אין ספק שגם בעוד 6 שנים יהיו כאן כנראה הרבה יותר מכוניות מהמקובל שיוכלו להירשם כרכב אספנות.

  • תודתנו לצבי תמרי שסייע בנתונים. 

עוד מנוסטלגיה