נוסטלגיה לשבת: טויוטה קורולה דור 8 – "הקורולה החדשה. מושלמת"…

סוס מנצח לא מחליפים. הדור ה-8 של הקורולה שנחת בארץ ב-1997, היה יותר מתיחת פנים מקיפה מאשר באמת דור חדש. זה לא הפריע לו לנצח מבחן השוואתי בהשתתפות 13 משפחתיות ולגרום לישראלים להסתער על הדגם שמכירותיו צמחו לקצב של כ-6,400 מכוניות בממוצע מדי שנה.

ששי כהן 19 במאי, 2023
טויוטה קורולה דור 8

החלפת רכב בדור חדש הינו מהלך שכיח בתעשיית הרכב ולרוב לא מדובר במשימה קשה במיוחד עבור היצרן, אלא אם קוראים לדגם למשל "טויוטה קורולה". מדוע ? משום שכאשר מדובר במכונית הנמכרת ביותר בעולם בכל הזמנים, הנהנית מקהל לקוחות שברובו נחשב לשמרני ואינו חובב שינויים גדולים (בדומה למשל גם לרוכשי פולקסווגן גולף), מדובר במשימה קשה שללא ספק גורמת כאב ראש ליצרן. בדור ה-8 של הקורולה שהוצג במהלך 1997, בחרה טויוטה ללכת בדרך קלה יותר ולהציג דגם כאילו חדש לחלוטין, למרות שהיה בסופו של דבר מתיחת פנים משמעותית לדור היוצא. "סוס מנצח לא מחליפים, רק מעדכנים". אמרו בזמנו בכירי החברה.


השקה לעיתונאים הישראלים ביפן

בקיץ 1997 הוטסו קומץ עיתונאי רכב ישראלים להשקת הקורולה החדשה ביפן, שם נחשפו גם להבדלים בין התרבות הישראלית חובבת האלתורים לבין הדייקנות, התכנון לפרטי פרטים והעמידה המוקפדת בנהלים המאפיינים את היפניים. במסגרת ארוחת הערב היוקרתית ואירוח ממיטב המטבח היפני, כשנשאלו הישראלים איזה קינוח יעדיפו עם סיום הארוחה (קפה חם או קר, תה או גלידה), השיבו מרביתם "קפה חם וגלידה". המארחים היפנים השיבו בנימוס "אי אפשר. התפריט קובע קפה או גלידה ואין באפשרותנו לחרוג מההוראות", והם אכן לא חרגו…

באירוע נחשפו העיתונאים לראשונה לקורולה החדשה שהוצעה לראשונה ב-3 גרסאות שונות לרחבי העולם במקום אחת עד כה, אך כאמור, מדובר היה בקורולה מחודשת ולא ממש חדשה, כזאת שאימצה את השלדה, המנוע, תיבת ההילוכים והמתלים של הדור היוצא בשינויים קלים בלבד. לפחות העיצוב היה חדש לחלוטין ונרשמה גם הבטחה לשדרוג נוחות הנסיעה שתקלע יותר לטעם האירופאי וגם אלינו. הדגם החדש התהדר בחזית חדשה שכללה צמד פנסים עגולים בכל צד, שניסו להקנות למכונית מראה צעיר ושובב יותר בסגנון הסליקה הספורטיבית, אך למרות צמיחה קלה בממדים החיצוניים עם 4.3 מטרים לאורך (3+ס"מ), 1.69 מטר לרוחב ו-1.39 מטר לגובה (0.5+ס"מ לשניהם), המכונית היתה נראה קטנה יותר ומעט פחות מכובדת מהקורולה היוצאת. בסיס הגלגלים היה זהה ועמד על 246 ס"מ.

טויוטה קורולה 1998

הקורולה החדשה מגיעה לישראל

בחודש ספטמבר 1997 נחתה בארץ הקורולה החדשה שהוצעה כדגמי 98'. מסע הפרסום לדגם החדש לא חסך במחמאות והילול הדגם, עם מודעות עיתונות שלרוב כללו תמונה גדולה של הדגם ומשפטים באותיות גדולות במיוחד כמו "הקורולה החדשה. מושלמת." ו-"המכונית הנמכרת ביותר בעולם בכל הזמנים". הרי עם ישראל אוהב מכוניות יפניות ואת תרבות העדר, ואם בכל העולם קונים אותה בכמויות, סימן שזאת בהחלט מכונית טובה. מכיוון שתמחור הקורולה תמיד היה גבוה בארץ ביחס למתחרות, הוצעה המכונית עם חבילת מימון בריבית של פריים בלבד. הקורולה שווקה בארץ בדגם סדאן שהיה הפופולרי ביותר, ולצידו גרסת 5 דלתות ("קורולה לונה") יקרה ולא ממש יפה כמו שהיתה הקודמת וגרסת סטיישן בעלת עיצוב מעט חריג.

טויוטה קורולה 1998

היצע הדגמים בישראל

הקורולה שווקה בארץ עם מנוע הבנזין 1.6 ליטר הוותיק שהפיק 111 כ"ס (במקום 113 כ"ס) והוצע בשילוב לתיבה ידנית 5 הילוכים או אוטומטית 4 הילוכים. הביצועים היו זריזים מהמקובל עם 12.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 175 קמ"ש (בדגם האוטומטי). בתא הנוסעים ניסתה טויוטה להקנות אווירה נעימה יותר עם דשבורד בשני צבעים וריפודי קטיפה צבעוניים למושבים. הדגם שווק ב-2 רמות גימור לבחירה: "טרה" הפשוטה שכללה מזגן מקורי, מראות מתכוונות חשמלית, צמד כריות אוויר ו-ABS, ו-"טרה פלוס" המאובזרת שכללה גם צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, מד סל"ד, טסות לגלגלים ופגושים בצבע הרכב. ביחס לקורולה היוצאת, מדובר היה באופן מפתיע גם ברכב פחות מאובזר. מחיר הדגם החל מ-81,900 שקל לגרסה הידנית, דרך 89,900 שקלים לגרסה האוטומטית המאובזרת ועד ל-97,900 שקל לגרסאות ה-5 דלתות והסטיישן, מחירים שהיו נמוכים בשוק המשפחתיות רק מהונדה סיוויק. מאוחר יותר הצטרפה להיצע גם קורולה דיזל 2.0 ליטר ידנית שכוונה בעיר למוניות ולעסקים ושווקה ברמת גימור SUN. רק 220 מהדגם הזה נמכרו בארץ.

טויוטה קורולה 1998

1998: הקורולה זוכה לניקוד הגבוה ביותר במבחן השוואתי במגזין "אוטו", אך מפסידה את המבחן ל-306.

מנצחת או מפסידה מבחנים השוואתיים?

תלוי את מי שואלים. במבחן השוואתי שערך לה מגזין "אוטו" עם הגעתה לארץ נגד פיג'ו 306 ומיצובישי כריזמה, זכתה הקורולה בציון הכולל הגבוה ביותר, עם שבחים בסעיפים של איכות, נוחות, ביצועי מנוע וגיר, וביקורת למרווח הפנים וגודל תא המטען, אך דווקא ה-306 הוכתרה כמנצחת המבחן. שנה מאוחר יותר, הפסידה שוב, הפעם למאזדה לאנטיס שניצחה אותה ואת סובארו אימפרזה. במגזין "הגה" ערכו בנובמבר 1999 את מבחן המשפחתיות הגדול מכולם (13 דגמים) בסיומה יצאה הקורולה כמנצחת, ובשנת 2001 במבחן ענק עוד יותר (17 דגמים), יצאה הקורולה במקום השלישי אחרי אופל אסטרה וסיאט טולדו שניצחה את המבחן.

טויוטה קורולה דור 8

גרסת ה-5 דלתות של הקורולה. נמכרו רק 552 , מהן שרדו עד היום כ-114 מכוניות.

2001 – מתיחת פנים מקיפה

בחודש מאי 2000 (שווקה כדגמי 01') נחתה בארץ הקורולה המחודשת לאחר שעברה מתיחת פנים מקיפה. את העיצוב העליז של חזית הרכב החליפה טויוטה במראה שמרני אופייני למותג שכלל פנסים שגרתיים יותר ופחות נאים וגריל ומכסה מנוע בעיצוב חדש. החדשה העיקרית היתה מתחת למכסה המנוע, שם צוידה המכונית במנוע 1.6 ליטר חדש מאלומיניום שזכה לתזמון שסתומים משתנה, שרשרת במקום חגורת טיימינג ורצועה אחת נוספת במקום 3 למערכות השונות שמתחברות למנוע. גם מרווח הטיפולים השתנה ועמד על אחת ל-15,000 ק"מ או שנה (במקום 10,000 ק"מ או חצי שנה לפני). ההספק נותר זהה עם 111 כ"ס, אך המומנט צמח קלות והגיע בסל"ד נמוך יותר. יחד עם תיבת הילוכים מעודכנת הבטיח הדגם גם צמצום צריכת הדלק ב-10%. רמות הגימור הפכו ל-GL ו-GLI, כאשר המאובזרת כללה גם רדיו טייפ מקורי עם מסך ששילב גם מחשב דרך ותפעול חשמלי לחלונות מאחור. רמת הגימור הבסיסית שודרגה בצמד חלונות חשמל ונעילה מרכזית.

טויוטה קורולה 2001

יוני 2000: טויוטה קורולה מתחדשת

תשרוד לאספנות?

הדור השמיני של טויוטה קורולה שווק בארץ בשנים 1998-2002 והמשיך את מגמת הצמיחה של המותג בישראל, כאשר מסר כאן כ-6,400 מכוניות בממוצע מדי שנה, לעומת כ-3,960 מכוניות בממוצע מדי שנה שמסר הדור הקודם (קורולה דור 7). במהלך הדור הזה התקדמה הקורולה לצמרת המשפחתיות הנמכרות בישראל (אחת מה-3 הנמכרות ביותר באותה תקופה) והיתה פופולרית הן בשוק הפרטי, הן בציי הרכב ואפילו במשרדי הממשלה וכניידת סיור של המשטרה. לאורך השנים הפגינה המכונית כצפוי אמינות גבוהה, שלוותה בשמירת ערך וסחירות מצוינים ושמענו אפילו על כמה מכוניות שחצו את רף החצי מיליון ק"מ. בסה"כ נמכרו בישראל כ-26,702 קורולות מהדור ה-8, כ-25,498 מהן היו אוטומטיות, כ-220 דיזל ידניות ורק 552 הצ'בק. לפי נתוני משרד הרישוי נכון להיום שרדו לא פחות מ-6,138 מכוניות, שכולן כבר חצו את גיל 20 וכמעט בכל רחוב שני תוכלו עדיין לפגוש אחת כזאת. כמה מהן יגיעו לגיל 30 ויוכלו להרשם כרכב אספנות? כנראה הרבה.

טויוטה קורולה דור 8

אל תשליכני לעת זקנה

ֿ* תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה

עוד מנוסטלגיה