נוסטלגיה לשבת: מאזדה טריביוט – "SUV עם נשמה של מכונית ספורט"

רכב הפנאי-שטח הראשון של מאזדה בישראל הגיע אלינו מארה"ב, הציע מרכב שימושי ומרווח ומנוע שהפיק 200 כ"ס והבטיח "SUV עם נשמה של מכונית ספורט"… בשורה התחתונה, מדובר היה בכישלון והשיווק פסק לאחר קצת יותר משנה. סיפורה של מאזדה טריביוט

ששי כהן 26 בנוב, 2021
מאזדה טריביוט 2002

צילום תמונה ראשית: רונן טופלברג, מתוך אתר 4X4.co.il

בשנת 2000 נחשפה בתערוכת לוס אנג'לס מאזדה טריביוט, רכב הפנאי-שטח הראשון של מאזדה בעולם, שנועד לתת מענה להצלחת טויוטה ראב 4 – חלוצת קטגוריית הקרוסאוברים העירוניים ב-1994 שגררה אחריה שלל מתחרים. אמנם ביפן שיווקה מאזדה רכב שטח קומפקטי שענה לשם "Proceed Levante", אולם זה היה שת"פ עם סוזוקי שהיה למעשה דגם הויטארה עם לוגו של מאזדה. הטריביוט החדשה שהוצגה בתערוכה היתה גם אחות תאומה לפורד אסקייפ החדשה, וצוידה במכלולים מוכרים מבית פורד, בעל הבית של מאזדה באותה תקופה.

מאזדה טריביוט מגיעה לישראל

בקיץ 2001 החלה דלק מוטורס היבואנית בשיווק הטריביוט בישראל. באופן קצת חריג ואמיץ מצד היבואן, למרות שמדובר היה בדור חדש של קרוסאוברים שכוונו בעיקר לעיר או לטיולי שבילים קלים, בחר היבואן להשיק את הדגם לעיתונאים באירוע נהיגה חווייתי בשטח שהחל ביער יתיר (דרום הר חברון) והסתיים בהר בן יאיר (מצפון מערב למצדה), במסלול שללא ספק די מאתגר לרכב פנאי שלא ממש יועד לשטח. עם הנעה כפולה לפי דרישה, מנוע חזק ומרווח גחון של 20 ס"מ, הוא התגלה דווקא כמפתיע בשטח, אך רחוק מאוד מלהיות רכב שטח אמיתי. בכל מקרה, כבוד ליבואן על המסלול המאתגר שנבחר.

השקת מאזדה טריביוט בישראל יולי 2001

יולי 2001: השקת מאזדה טריביוט במדבר יהודה (צילום מתוך אתר 4X4.co.il)

היצע הדגמים בישראל

הטריביוט הצטרף כאמור לסגמנט הקרוסאוברים בגודל בינוני בארץ, ונועד כאן כדי להתחרות ביונדאי סנטה פה, טויוטה ראב 4 הונדה CR-V ולנד רובר פרילנדר. לצד עיצוב ברוח שפת העיצוב של מאזדה באותם השנים, מדובר היה ברכב פנאי גדול יחסית (אורך של 4.4 מטר, רוחב של 1.8 מטר, גובה של 1.76 מטר) שהציע מרווח מכובד לחמישה נוסעים לצד תא מטען גדול ושימושי. כיאה לרכב שפותח לשוק האמריקאי ואף יוצר בארה"ב, תא הנוסעים שלו כלל ידית הילוכים ארוכה (מדי) שמוקמה מאחורי ההגה, עיצוב סביבת הנהג היה יעיל (אך משעמם ביחס למתחרות), אך האבזור היה מעט מביש ביחס למחירו בארץ וכלל גג שמש חשמלי, חישוקי גלגלים קלים, 4 כריות אוויר, ABS ואבזור חשמלי מקובל. היתרון האמיתי של הרכב הגיע מסעיף יחידת הכח עם אימוצו של מנוע ה-"דוראטק" מתוצרת פורד, בתצורת V6 בנפח 3.0 ליטרים שהפיק 200 כ"ס ו-27 קג"מ וסיפק התנהגות כביש מצוינת עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.8 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ"ש. יחד עם זאת, מה שטוב לאמריקאים לא תמיד טוב לישראלים, ועם צריכת דלק של 7.8 ק"מ לליטר בממוצע לפי נתוני היצרן שתמיד אופטימיים ביחס למה שמתקבל במציאות, הלקוחות בארץ הרבה פחות התלהבו מהמנוע הגדול והחזק.

מאזדה טריביוט 2002

תמחור גבוה מדי 

הטריביוט הושקה בישראל עם "מחיר השקה" של 189,900 שקלים + הצהרת אחד ממנהלי דלק מוטורס בהשקת הדגם של "אני מפסיד על זה"… והתמקמה גבוה מדי ברשימת רכבי הפנאי היקרים בישראל (שאינם ממותגי יוקרה). לשם השוואה, הונדה שבד"כ נחשבה ליקרה בין היפניות, הציעה את ה-CR-V ב-160,700 שקל, טויוטה ראב 4 בגרסת ה-5 דלתות הבכירה הוצעה ב-176,900 שקל, ואפילו לנד קרוזר קצר הוצע במחיר נמוך יותר של 179,900 שקל. יונדאי גלופר הוצע ב-156,500 שקל לגרסה הארוכה והבכירה, מיצובישי הציעה את הפג'ארו ספורט ב-164,900 שקל וקיה ספורטאז' 4X4 בגרסתו הבכירה הוצע ב-149,900 שקל.

מסע פרסום היקר בתולדות מאזדה

עם הגעתה של הטריביוט לארץ בסוף 2001 (כשנת המודל 2002), סבלה מאזדה באותה שנה מירידה חדה במכירות, היתה זקוקה לרכב שיחזק את תדמית המותג בארץ ויהפוך אותו לנחשק יותר, והחליטה לצאת בקמפיין טלוויזיה ורדיו בהשקעה מדווחת של 1.5 מיליון דולר (היקר בתולדות המותג בארץ עד אז), שכלל סרטון פרסומת אמריקאי בו נסעה הטריביוט על הכביש לצד מכוניות ספורט רבות הילה כמו MX-5 ו-RX-7 עם הסלוגן: "דמיין לעצמך SUV עם נשמה של מכונית ספורט"… מסע הפרסום הנ"ל גרר ביקורת רבה בעיתונות, בשל השקעתה של מאזדה בתדמית הספורטיבית של המותג, למרות שלא טרחה באותם השנים לייבא את אחד הדגמים האלה לארץ…

מאזדה טריביוט

כישלון במכירות

מסתבר שלא כל מה שמאזדה הציעה בשוק הישראלי הפך לתרנגולת שהטילה מטבעות זהב: בניגוד ללאנטיס שהיתה מלכת השוק באותה שנה, הטריביוט היתה כישלון גדול במכירות ובמחיר שבו היא הוצעה, העדיפו הלקוחות כבר לרכוש במחיר דומה את רכבי השטח הגדולים יותר כמו איסוזו טרופר וניסאן טראנו, או לרכוש דווקא את המתחרות הזולות יותר בקטגוריה שלרוב צוידו גם במנועים חסכוניים משמעותית בדלק. פחות משנתיים לאחר שהחל השיווק פסק יבוא הדגם לארץ לאחר ש-123 מכוניות בלבד יובאו לארץ (כולן במשלוח הראשון שלקח להם כמעט שנתיים למכור אותו) וחלקן נאלצו להימכר בעסקאות מימון נדיבות כדי להביא לקוחות לדגם. במרץ 2005 נעשה ריקול לרכב לאחר שהתגלה חשש לתקלה בתכנון המצערת, ובספטמבר 2012 שוב נעשה ריקול לדגם וגם הוא על המצערת הסוררת. נכון להיום נעלם לחלוטין הדגם מהכביש ובלוחות היד 2 לא מצאנו אפילו מכונית אחת למכירה. יחד עם זאת, לפי נתוני משרד התחבורה 2 מכוניות שרדו ועדיין נעות על הכביש עם רישוי פעיל.  האם דגם כזה ישרוד לאספנות בארץ? הסיכוי אפסי.

עוד מנוסטלגיה