נוסטלגיה לשבת: סובארו XT טורבו – "מה, רק 25 אלף דולר?"…

היא הושקה בארץ באירוע שהביך את עיתונאי הרכב, הציעה עיצוב חללי ומנקר עיניים שהיה הכי עתידני על הכביש, תוארה במבחנים כ-"יושבת על הכביש כמו מכונית ספורט אירופאית" וגם התחרתה מול אוטובוס אגד בפרסומת הנוסטלגית… סיפורה של סובארו XT טורבו.

ששי כהן 01 ביול, 2022
סובארו XT טורבו

סובארו היתה המכונית הלאומית הבלתי מעורערת בשנות ה-80, וכמעט שליש מהמכוניות שנעו כאן על הכבישים היו מתוצרת סובארו. מחיר הרכישה הנמוך יחסית, האמינות המופלגת, מחירי החלפים הזולים וצריכת הדלק הנמוכה יחסית, עשו את שלהם ועם ישראל הסתער במשך שנים ארוכות על אולמות התצוגה של יפנאוטו היבואנית. אפילו מלחמת עיתונאי הרכב בתרבות העדר שליוותה את צרכן הרכב הישראלי, שלל כתבות בעלות אופי שלילי על דגמי סובארו, ומבחני דרכים השוואתיים בהם לרוב הפסידה המשפחתית הפופולרית בישראל, לא הועילו מול הסוברואיד הממוצע והריצה ההמונית אחר סובארו לא פסקה. אבל בסוף שנת 1985 הפתיעה היבואנית והחלה בשיווק סובארו XT טורבו, מכונית קופה ספורטיבית שצוידה במנוע טורבו ועיצוב חללי, שעל כבישי ישראל הדי משעממים של אמצע שנות ה-80 נראתה כמו מכונית על. אם ננסה להשוות את ההד התקשורתי שעשתה בזמנו המכונית לימינו, אז אם לפני שנה שיחת היום בארץ היתה: "ראיתי טסלה על הכביש", אז בשנת 1986 זה היה "ראיתי XT טורבו היום על הכביש"…


אירוע השקה מביך לעיתונאי הרכב

בפברואר 1986 ערכה יפנאוטו מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בת"א (בית העיתונאים) בו הושקה רשמית ה-XT החדשה. כתבי הרכב הוזמנו לאירוע שככל ארוחת צהרים חגיגית, ולרשות האורחים הועמדו לא פחות מ-6 סוגי משקאות חריפים. הבעיה החלה כאשר המזכיר המקצועי של איגוד העיתונאים באותם ימים יונה שמשי, שם לב שכל עיתונאי קיבל שקית ובה לצידם של הפרוספקטים, הוענקו גם מחזיק מפתחות וחבילה קטנה שכללה מצית. וכך, במהלך בלתי צפוי, עלה שמשי לבמה, קטע את דברי דני ברקוביץ' המנכ"ל ואחד מבעלי סובארו באותם ימים, וביקש לתדהמתם של העיתונאים ולמבוכתו של ברקוביץ' להחזיר מיד את המתנות. כמה עיתונאים פישפשו בשקית והניחו את החבילה הקטנה על השולחן, לא כולם. כעבור עוד עשר דקות התפרץ שמשי לאולם בשנית, ודרש בקול שברגע זה יאספו כולם את המציתים ויחזירו אותם. ברקוביץ מחה ואמר שזאת מתנה קטנה וסימלית, אבל שמשי לא היה מוכן לשמוע: "אחר־כך אלה שנותנים מתנות לעיתונאים, אמר, "מספרים שאפשר לשחד אותם במצית". או־אז קם אחד הכתבים, לקח שקית־ניילון ועבר מעיתונאי לעיתונאי כשהוא אוסף את המציתים. מכאן ואילך נפגם מצב־הרוח. גם כשהתגודדו כולם מסביב למכוניות החדשות, היה רק נושא אחד לשיחה: החוצפה של שמשי. בסוף מסיבת־העיתונאים הודיע ברקוביץ שביולי יגיע עוד דגם. תהיה מסיבת עיתונאים? שאל כתב אחד, בטח, ענה ברקוביץ, עם ארוחת־צהריים. טוב, ענה הכתב, אז ביולי תשלחו את המצית בדואר, ישר אלינו הביתה…

סובארו XT טורבו

פרסומת ראשונה לסובארו XT טורבו בישראל. הושוותה לפרארי GTO…(צילום מתוך אוטו של פעם בפייסבוק)

"מה? היא עולה רק 25 אלף דולר?"

ה-XT טורבו הציעה בזמנו עיצוב עתידני וצעקני, כמעט בסגנון של מכונית על, מה שהפך אותה לסנסציה על הכביש הישראלי וגם היבואן הזדרז והשוותה אותה לפרארי GTO במודעת פרסומת מקומית… לצד מרכב קופה ספורטיבי עם קווים חדים, היא כללה גם כונס אוויר גדול יחסית על מכסה המנוע, פנסי חזית מתקפלים חשמלית בסגנון פורשה שהלהיבו רבים, סט מדבקות חיצוניות לחידוד האווירה ואופציה לצביעה דו-גוונית וחישוקי מגנזיום. בכל מקום שבו היא עברה, היא סובבה ראשים, ובמקום מכונית ספורטיבית לחובבי נהיגה, היא הפכה עם הגעתה בעיקר למכונית של חובבי פוזה ותשומת לב. "לעולם לא אתחתן עם ה-XT כי מפריעה לי צורתה החיצונית, הצעקנית, המושכת עיניים רבות", ושאלות כמו: "כמה זה עולה", "כמה היא סוגרת", או "מה? היא עולה רק 25 אלף דולר?" הסביר עיתונאי הרכב אדוארד אטלר בכתבת המבחן שערך לדגם בפברואר 1986 בעיתון מעריב. עוד הוסיף אטלר:" בשבוע שעבר החנתי את ה-XT במרחק 300 מ' מהמטרה, והגעתי ברגל. התביישתי מהתדמית החדשה, המודרנית והחללית שהיא מקנה למי שנוהג בה – וזוהי בדיוק הבעיה שלי עם המכונית הנ"ל". (המידע מתוך עיתון כותרת ראשית פברואר 1986)

סובארו XT טורבו

1987: סובארו XT טורבו בתור לתדלוק רגע לפני שביתה של תחנות הדלק. שימו לב כמה עתידנית היא נראתה בין שאר המכוניות. צילום של ישראל סאן, ארכיון הרווארד

מנוע טורבו ראשון של סובארו בישראל

הדגם שווק בארץ בגרסה אחת שכללה מנוע טורבו 1.8 ליטר, בוקסר 4 צילינדרים, שהפיק 136 כ"ס ן-21.7 קג"מ ושודך לגיר ידני עם 5 הילוכים והנעה קדמית. השלדה היתה אמנם אותה אחת ששירתה את הלאונה המשפחתית, אך בניגוד ללאונה שהיתה הכי רחוקה מלהיות רכב לחובב נהיגה, סובארו הצליחה להעניק ל-XT יכולות ספורטיביות נאות, אחיזת כביש גבוהה והתנהגות ספורטיבית ומהנה יחסית. התאוצה ל-100 קמ"ש ארכה 9.8 שניות, והודות בין השאר למשקל קליל של 1,050 ק"ג ומרכב אווירודינמי, היא הצליחה להגיע גם ל-200 קמ"ש. גם הטורבו היה נכנס לפעולה כבר בהילוך הראשון (יחד עם נורה ירוקה בלוח השעונים שבישרה על כך), בניגוד למרבית המתחרות שם הטורבו נכנס לפעולה רק במהלך ההילוך השני. צריכת הדלק שלה עמדה על 6-7 ק"מ לליטר בעיר, וסביב ה-10 ק"מ לליטר מחוץ לעיר. עד כמה היא היתה מהנה? אם נצטט את אדוארד אטלר (שהיה גם ממקימי מגזין טורבו) ובחן את הרכב עם הגעתו: "אני מודה בכך בלי שום בושה: ה-XT טורבו מזכירה אפילו את הלנצ'יה HF הוותיקה שלי שזכתה באליפות העולם בשנת 1972" .

סובארו XT טורבו

סובארו XT טורבו שיובאה מארה"ב, שופצה בארץ והושקה במועדון רק בחודש החולף. צילום: ארז גל

תא נוסעים מתקדם

גם בתוך תא הנוסעים הציעה המכונית עיצוב חללי ולא שגרתי, והתיישבות במושב הנהג הזכירה סביבת משחקי מחשב. לוח המחוונים כלל מד מהירות דיגיטלי (בחו"ל שווקה המכונית גם עם לוח דיגיטלי מלא), ידית ההילוכים נראתה כמו סטיק של מטוס, מושבי הקטיפה הספורטיביים היו אוחזים ונוחים (היחידים באותה תקופה של סובארו שזכו למחמאה "נוחים") ואף כללו ריפוד עם טקסטורה חדשנית, לרשות הנהג עמדה קונסולת מתגים בעיצוב עתידני, תנוחת הישיבה היתה נמוכה וקרבית, אך קל היה יחסית להיכנס לרכב ולצאת ממנו, והאווירה הכוללת היתה ספורטיבית ונעימה. בנוסף, הוצעו גם צעצועים כמו חלונות חשמל, נעילה מרכזית, רדיו טייפ מקורי עם אנטנה חשמלית, הגה כח, מזגן מקורי ועוד.

סובארו XT טורבו נגד אוטובוס אגד בתשדיר השירות הנוסטלגי של אגד – תגבירו רמקולים!!! (באדיבות צביקה ווינשטוק, ארכיון הסטורי אגד)

בשנות ה-80 ניסה משרד התחבורה לשכנע אותנו מדוע כדאי לנו לזנוח את המכונית הפרטית ולעבור לאוטובוס בשלל תשדירי שירות ששודרו בטלוויזיה. באחד מהם, משנת 1986, התחרתה סובארו XT באוטובוס של אגד, בסרטון משעשע בכיכובו של שמואל וילוז'ני. הנה הוא כאן…


הצליחה?

בניגוד להצלחה חסרת התקדים של דגמי סובארו העממיים בשנות ה-80, ה-XT טורבו היתה עוף מוזר ביפנאוטו ושימשה בעיקר כמקדמת תדמית. מחיר הרכב עם הגעתו (25,000 דולר שהיו שווים ל-36,000 שקל) היה אמנם גבוה משמעותית מדגמי הלאונה (לאונה 1.8 ליטר נמכרה ב-24,000 שקל), אולם היה די דומה לספורטיביות אחרות כמו פיג'ו 205 GTI ועדיין לא מחיר בשמיים כפי שעשתה זאת 7 שנים מאוחר יותר סובארו SVX – החללית של שנות ה-90. ה-XT טורבו זכתה גם לביקורות חיוביות יחסית של עיתונאי הרכב בישראל, ואף כיכבה על שער גיליון מספר 1 של מגזין הרכב "אוטו". יחד עם זאת, למרות ההנאה מהנהיגה והאופי הספורטיבי, היא לא באמת נתנה כאן פייט לקטנות כמו פיאט אונו טורבו, רנו 5 טורבו ואחרות. כמה מכוניות בודדות נרכשו גם ע"י חברת השכרת הרכב "הרץ" וידוע גם על לפחות מכונית אחת ששימשה ללימוד נהיגה (ועד היום שרדה אגב…).

סובארו XT טורבו

סובארו XT טורבו מככבת על שער גיליון מספר 1 של מגזין "אוטו"

שרדה לאספנות?

סובארו XT טורבו שווקה בישראל בשנים 1985-1987 ובסה"כ עלו ממנה לכביש כ-150 מכוניות, רובן המוחץ משנת המודל 1986, כאשר חלק לא קטן מהן היה מעורב די מהר בשלל תאונות דרכים. נכון להיום שרדו לא מעט מכוניות ומוחזקות בידי אספנים בארץ. לדברי ארז גל, מנהל מועדון "סובארוהוליק", כ-20 מכוניות שרדו בישראל, אך לא כולן במצב נסיעה, ואליהן מצטרפות עוד 5 מכוניות שהגיעו בשנים האחרונות ביבוא אישי, חלקן אוטומטיות ואפילו בגרסת ה-4X4 הנדירה שלא שווקה באופן סדיר בישראל.

סובארו XT טורבו

מפגש מועדון סובארו XT טורבו. לפחות 25 מכוניות יש בארץ. צילום באדיבות ארז גל.

  • תודה רבה לארז גל על הסיוע בהכנת הכתבה וכן לצביקה ווינשטוק מהארכיון ההסטורי של אגד. 

 

 

עוד מנוסטלגיה