נוסטלגיה לשבת: פולקסווגן פולו דור 3 – "כי חיים רק פעם אחת"…

הדור ה-3 של הפולו נחת בארץ ב-1995 והציג שדרוג דרמטי של ההופעה, האיכות והבטיחות, לצד שלל גרסאות, לרבות הארלקין הצבעונית וה-16V לצעירים והיה מהאחראים העיקריים לזינוק במכירות פולקסווגן בישראל בסוף שנות ה-90 למרות תג מחיר לא זול. סיפורו של פולקסווגן פולו דור 3

ששי כהן 24 בדצמ, 2021
פולקסווגן פולו ארלקין

פולו ראשונה עם 5 דלתות

בחודש אוגוסט 1994 חשפה פולקסווגן את הדור השלישי של הפולו, מכונית הסופר-מיני הפופולרית של החברה, שזכתה בדור החדש לקפיצת מדרגה משמעותית מול הדור היוצא, עם שדרוג משמעותי של ההופעה, הנחשקות, האיכות והתדמית, ולמעשה היתה חלק מדור חדש של מכוניות שהתקרבו יותר באיכות ובאבזור שלהן לאאודי, ופחות היו פולקסווגן פשוטות וספרטניות. הפולו החדשה פותחה על שלדה חדשה לחלוטין ולראשונה בדגם הוצעה גם גרסת 5 דלתות משפחתית יותר לצידה של גרסת ה-3 דלתות, שהיתה נראית כמו מיני גולף. גרסאות הסדאן והסטיישן שהגיעו מעט מאוחר יותר, היו מכוניות שונות ולמעשה היוו את גרסת פולקסווגן לדגמי סיאט קורדובה.

היצע הדגמים עם תחילת השיווק בישראל

כבר בתחילת 95' החלה צ'מפיון מוטורס בשיווק הפולו החדשה בישראל, שהצטרפה לקטגוריית הסופר-מיני והציעה מכונית איכותית, מעוצבת ואף מרווחת ביחס למקובל בקטגוריה. הדגם שווק בתחילת הדרך בגרסת 5 דלתות עם תיבת הילוכים ידנית בלבד, והוצע עם צמד מנועים לבחירה: 1.3 ליטר שהפיק 55 כ"ס וסיפק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-16.3 שניות ומהירות מרבית של 156 קמ"ש ומנוע 1.6 ליטר שהפיק 72 כ"ס וסיפק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.5 שניות ומהירות מרבית של 172 קמ"ש. בשנת 1996 התחלפה גרסת ה-1.3 ליטר ב-1.4 ליטר ששיפרה את הביצועים, והציעה הספק של 60 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-14.9 שניות לצד מהירות מרבית של 160 קמ"ש. גם בתוך תא הנוסעים הציגה הפולו החדשה שדרוג דרמטי מול הדור היוצא, ולצד תא נוסעים איכותי ומכובד יותר למראה, האבזור כלל כסטנדרט: צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, הגה כח, מד סל"ד, 2 כריות אוויר, ABS ומבחוץ פגושים ומראות צד בצבע הרכב. גרסת ה-1.6 ליטר כללה גם מזגן מקורי.

פולקסווגן פולו 1995

1995: פרסומת לדור החדש של הפולו. (צילום מתוך אוטו של פעם בפייסבוק)המכונית הצבעונית ביותר בתולדות פולקסווגן

בסוף 1995 הגיעה גם כמות קטנה של הפולו ארלקין, המכונית הצבעונית ביותר בתולדות פולקסווגן (כל חלק פח נצבע בצבע אחר) על-שם דמות השד הצבעונית המפורסמת ביותר מן "הקומדיה דל ארטה". שיווקה של זו התעכב קלות עקב הצורך בעדכון מחשבי משרד הרישוי שעד אז ידעו לכלול רק צבע אחד למרכב הרכב. בסופו של אירוע מתוקשר שזכה לשלל ידיעות בעיתונות המקומית, נוסף לרישיון הרכב הישראלי שדה חדש שנקרא "רב-צבעי"…רק מעטות מדגם זה נמכרו בארץ. בקיץ 96' נחתה כאן גם הפולו Open Air, גרסת גג הבד המתקפל, שהיתה מן סוג של קבריולט. גם מזו רק מעטות עלו כאן לכביש. בתחילת 97' הצטרפה גם הפולו 16V, גרסת ה-3 דלתות הספורטיבית בהיצע הדגמים עד אז, שכוונה לצעירים, צוידה במנוע 1.4 ליטר, 16 שסתומים, שהפיק 100 כ"ס ויחד עם תיבה ידנית הציע זינוק ל-100 קמ"ש ב-10.5 שניות ומהירות מרבית של 188 קמ"ש. האבזור היה עשיר וכלל חישוקי גלגלים קלים, גג שמש נפתח, חזית מעט יותר קרבית, פנסי ערפל ופנסים אחוריים מושחרים. לקינוח: המחיר היה גבוה מדי וזהה כבר לפולקסווגן גולף 1.4 ליטר.

פולקסווגן פולו 1998

פרסומת לפולקסווגן פולו

פולקסווגן פולו קלאסיק – "הסופר-מיני הגדולה בישראל"

בשנת 1996 התרחבה משפחת הפולו עם התחלת שיווקה של הפולו קלאסיק, גרסת הסדאן של הפולו שהיתה למעשה סיאט קורדובה עם עדכונים קוסמטיים קלים ולוגו של פולקסווגן ואף התבססה על שלדת הסיאט ולא של הפולו החדשה. עם הדגם החדש פנתה פולקסווגן בעיקר למשפחות צעירות שחשקו בפולקסווגן משפחתית ולא יכלו להרשות לעצמן עדיין גולף, ובאותם הימים מדובר היה במשפחתית הקטנה ביותר בישראל (יחד עם הקורדובה), ורבים לא כינו אותה כמשפחתית אמיתית אלא כמרכב "שתיים וחצי קופסאות"… ביחס לפולו הרגילה היא הציעה מרכב ארוך יותר ב-45 ס"מ משמעותיים, שתורגמו בעיקר לתא מטען גדול בנפח 455 ליטר, לעומת 255 ליטר בלבד בפולו 5 דלתות. את הפולו קלאסיק יכלו לרכוש בתחילת הדרך רק בצבעים מטאלים בארץ והאבזור היה נדיב יחסית לפולקסווגן, עם מזגן מקורי, הגה כח, צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, 2 כריות אוויר ו-ABS. הדגם הוצע בגרסת 1.6 ליטר 100 כ"ס חזקה עם גיר ידני 5 הילוכים, שהיתה למשפחתית קומקפקטית זריזה ואפילו מהנה יחסית לנהיגה, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.7 שניות ומהירות מרבית של 186 קמ"ש.

פולקסווגן פולו קלאסיק 1998

1997: "הופתענו מכמות הלקוחות הפרטיים שביצעו הזמנה לפולו דיזל" 

בשנת 1997 הוצעה לראשונה הפולו גם בגרסה אוטומטית שהיתה חשובה ביותר להגדלת המכירות בארץ, וכמו שאר המתחרות מאירופה, גם זו שודכה למנוע גדול יחסית בנפח 1.6 ליטר שהפיק 75 כ"ס ויחד עם תיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים, הציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-14.5 שניות ומהירות מרבית של 167 קמ"ש. צריכת הדלק שלה פחות הרשימה עם נתונים סביב ה-8.5 ק"מ לליטר בממוצע במציאות. בהמשך הצטרפה גם גרסת 1.4 ליטר 75 כ"ס אוט'. באותה שנה, עם התעוררות שוק מכוניות הדיזל וביטול הגבלת משרד התחבורה שאסר לשווק כאן מכוניות דיזל פרטיות שאינן מוניות, כחלק מהסתערות כמה יבואני רכב אירופאי על השוק עם שלל דגמי דיזל שנחתו כאן, גם הפולו קלאסיק הוצעה לראשונה בגרסת SDI שצוידה במנוע דיזל 1.9 ליטר שהפיק 64 כ"ס. "הופתענו מכמות הלקוחות הפרטיים שביצעו הזמנה לפולו דיזל" סיפר בזמנו איתן כץ, מנהל השיווק של צ'מפיון מוטורס עם סיום השקת הדגם החדש בארץ, כאשר 60 מתוך 120 מדגמי הפולו שהוזמנו באותו אירוע השקה היו מדגם הדיזל, שנמכר היטב לא רק לנהגי מוניות, אלא גם לציי רכב שחיפשו אחר משפחתית קומקפטית חסכונית במיוחד ושלל מורי נהיגה.

פולקסווגן פולו

פולקסווגן פולו OPEN AIR

2000: מתיחת פנים לדגם

בשנת 2000 הגיעה לארץ מתיחת פנים לדגם, שכללה עיצוב חיצוני מעודכן קלות, שדרוג משמעותי יותר לתא הנוסעים ושדרוג הבטיחות עם 4 כריות אוויר במקום 2, תוספת של משענות ראש אחוריות והצטרפות גרסת הוריאנט (סטיישן) שהוצעה רק בגרסת הדיזל. עבור אלו שחיפשו פולו ספורטיבית אמיתית, הגיעה לארץ גם הפולו GTI המלהיבה, בגרסת 3 דלתות שצוידה במנוע 1.6 ליטר שהפיק 125 כ"ס ויחד עם תיבה ידנית סיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות ומהירות מרבית של 205 קמ"ש. בשנת 1999 הגיע לארץ גם הטנדרון – מסחרית שמבוסס על הפולו והוא הקאדי, יחד עם האח התאום שלו – סיאט אינקה.

פולקסווגן פולו 2000

2000: פרסומת לפולקסווגן פולו שעברה מתיחת פנים

יקרה 

הפולו היתה יקרה מאוד עם הגעתה לארץ, ועם תג מחיר התחלתי של 60,800 שקל לדגם ה-1.3 ליטר, למעשה רק טויוטה סטארלט היתה יקרה יותר ומחירה החל מ-66,900 שקל יקרים להחריד. מלכת השוק החדשה שהגיעה במקביל לפולו – פיאט פונטו הוצעה מ-44,800 שקל זולים משמעותית לגרסת ה-"פונטו 55" הבסיסית, ולקוחות אף יכלו לרכוש עוד את האונו ששווקה רק בגרסת ה-1.4 ליטר החזקה ב-44,500 שקל. פורד פיאסטה הוצעה מ-50,000 שקל ורנו קליאו הוצעה מ-60,000 שקל, אך עם מנוע 1.4 ליטר חזק יותר. במבחנים השוואתיים שנעשו לפולו בארץ, הפסידה הפולו לפונטו, ובמבחן השוואתי אחר מול סיאט איביזה וסיטרואן סקסו, הפסידה לסיטרואן וחלקה את המקום השני עם האיביזה.

פולקסווגן פולו 1997

פולקסווגן פולו במבחן אוטומטיות השוואתי. עם סיטרואן סקסו וסיאט איביזה. הסיטרואן נצחה. צילום של רונן טופלברג, מגזין אוטו 1997

אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של פולקסווגן בסוף שנות ה-90

הדור השלישי של הפולו שווק עד שנת 2002 אז הוחלף בדור חדש. במבט לאחור, למרות המחיר הגבוה, הפולו החדשה השתייכה לדור חדש של מכוניות פולקסווגן ונהנתה מתדמית איכותית ויוקרתית ביחס למתחרות בשוק העממי. היו שכינו אותה בזמנו הרכב של היאפים. הדגם החדש אמנם לא הצליח להוביל את קטגוריית הסופר-מיני, אך בהחלט סיפק מספרי מכירות מרשימים, בין השאר הודות למכירות נאות של דגמי הסדאן שהתחבבו על שוק המוניות, מורי הנהיגה וציי רכב. גרסת ה-1.6 ליטר גם גויסה בשנת 1999 למשטרה ושרתה כרכב צמוד של מפקדי תחנות. בשנת 1997 הפולו אף הצליחה להיכנס לרשימת 10 הדגמים הנמכרים ביותר בארץ והיתה חלק לא מבוטל מהצלחת מותג פולקסווגן שהגיע לחמישיה הפותחת באותה השנה. יחד עם הגולף והפאסאט החדשות שהגיעו אחריה, זינק מותג פולקסווגן מ-6,000 מסירות בשנת 1995 בה הושק הדור החדש של הפולו, ל-14,463 מסירות בשנת 2000, שהקנו לו את המקום השני במסירות רכב בישראל !

פולקסווגן פולו קלאסיק

פולקסווגן פולו קלאסיק שנשמרת לאספנות

תשרוד לאספנות?

הדור השלישי של פולקסווגן פולו נחשב לרכב אמין למדי, אולם לא היה חף מתקלות והיו גם רבים שהתלוננו על שלל בעיות שלא תמיד נפתרו במוסכים לשביעות רצונם של הלקוחות. ביוני 2002 נקראו גם 3,000 מכוניות בישראל משנות המודל 98-'99 לריקול בשל תקלה במערכת הבלימה. נכון להיום מרבית הדגמים כבר ירדו מהכביש, אולם עדיין לא ממש נדיר לפגוש אחת כזאת. נכון ליום פרסום הכתבה נצפו 6 מכוניות מהדור השלישי למכירה בלוחות היד 2. האם יש איזה רכב שנשמר כאן לאספנות? כנראה סיכוי נמוך. אולי מדגם הארלקין הצבעוני?

 

 

 

 

עוד מנוסטלגיה