נוסטלגיה לשבת: פורד אירוסטאר -" הכוכב האמריקאי של פורד"…

בשנת 1992 חזרה פורד אמריקה לפעול בישראל עם דגם האירוסטאר בתחילת הדרך, שהיה מסחרית מחופשת למיניוואן שהגיעה להתחרות בהצלחתם של GMC ספארי, שברולט אסטרו וטויוטה פריוויה. הצליח לה?

ששי כהן 19 באוג, 2022
פורד אירוסטאר

בתחילת שנות ה-90 נהנה שוק המיניוואנים בארץ מביקוש גבוה במיוחד, שנבע בעיקר מהכרתם של הרכבים לצורך קיזוז מס. את האופנה החדשה החלו כבר בשנת 1989 דגמי GMC ספארי ותאומו שברולט אסטרו שהיו הראשונים ללכוד את העצמאים המבוססים שחיפשו אחר מיניוואן מפנק וחזק, למרות שהם היו יותר מסחריות בתחפושת מיניוואן. בשנת 1992 הצטרפה אליהם גם טויוטה פריוויה, "החללית הראשונה בישראל" שסחפה אחריה מאות לקוחות כבר בתחילת הדרך, ואף היתה לרגע קצר גם המכונית הנמכרת ביותר של טויוטה בישראל בתחילת הדרך. אל הנבחרת המוצלחת והריווחית הזו, הצטרפה בשנת 1992 גם פורד אירוסטאר.




השקה עולמית שכללה הטסה ב-8 מטוסי הרקולס!

בפורד אמריקה תלו הרבה תקוות באירוסטאר החדש שינסה לנגוס מנתח השוק של קרייזלר וויאג'ר, המיניוואן הנמכר ביותר בעולם באותה תקופה, וגם הדגם שנחשב לממציא קטגוריית המיניוואנים. לקראת השקת הדגם בארה"ב בקיץ 1985, שכרה פורד 8 מטוסי הרקולס שיטיסו את המכוניות החדשות לצורך השקת הרכב בו זמנית ב-8 ערים שונות בארה"ב. יחד עם זאת, למרות שמדובר היה בדגם שנכנס לקטגוריה מאוד חזקה בארה"ב, בפיתוח האירוסטאר הושקעו רק 300 מיליון דולר, והרכב לא הצליח להציג חידושים משמעותיים מול המתחרה הישיר. לשם השוואה, בפיתוח פורד טאורוס שנעשה במקביל, השקיעה החברה לא פחות מ-3.5 מיליארד דולר!

פורד אירוסטאר מגיעה לישראל

לקראת קיץ 1992 החלה החברה הישראלית לאוטומובילים, יבואנית פורד בשיווק האירוסטאר בישראל. מדובר היה בדגם הראשון של פורד אמריקה שחזר לשוק הישראלי לאחר שנות היעדרות רבות. האירוסטאר הגיע לשוק בארה"ב כבר ב-1986, ועשה את דרכו לארץ כאשר הוא כבר היה וותיק למדי. חיצונית, הוא הציע עיצוב נאה, אך רחוק מלהיות פורץ דרך בסגנון של פריוויה, או בעל מראה יוקרתי יחסית כמו של הספארי. הדגם שווק בארץ בגרסת המרכב הארוכה בתחילת הדרך, שהציעה אורך של 4.83 מטרים, רוחב של 1.82 מטרים, גובה של 1.83 מטר, ובסיס גלגלים של 302 ס"מ, אשר הציעו חלל נוסעים מרווח במיוחד יחד עם תא מטען נדיב. מאוחר יותר הצטרפה גם גרסה קצרה באורך של 4.44 מטרים.

פורד אירוסטאר

פורד אירוסטאר, צילום של ישראל סאן, ארכיון הרווארד

היצע הדגמים בארץ

האירוסטאר שווק בארץ בגרסת מנוע אחת בלבד, שכללה מנוע בנזין V6 בנפח 4.0 ליטרים שהפיק 155 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים והנעה אחורית. אבזור הרכב כלל מזגן מקורי, הגה כח, חלונות, נעילה ומראות חשמליים, וגם טסות לגלגלים. אחד היתרונות של תא הנוסעים היה המודולריות של המושבים, כאשר כל המושבים/ ספסלים (למעט זה של הנהג) התפרקו בקלות ואפשרו הפיכת הרכב למסחרי להובלה בשעת הצורך. דבר נוסף, גב הספסלים האחוריים כלל אפשרות קיפול לאחור, אשר יצר מיטה זוגית בשעת הצורך, כמו למשל לטיולים. כאופציה, ניתן היה לקבל אותו עם צביעה דו-גוונית ושמשות אחוריות מושחרות.

פורד אירוסטאר

מושבים אחוריים שהופכים למיטה זוגית. צילום של ישראל סאן, ארכיון הרווארד

תמחור

מחיר פורד אירוסטאר עמד בתחילת דרכו על 129,600 שקל, מחיר שהיה גבוה ממובילי השוק ספארי/ אסטרו שהוצעו ב-125,800 שקל. מחיר טויוטה פריוויה עמד על 149,700 שקל לגרסה האוטומטית. פחות משנתיים לאחר שהחל שיווק הדגם, נחת כאן לראשונה גם מאזדה MPV, הנציג היפני לחבורה שצויד במנוע V6 בנפח 3.0 ליטרים חזק וחסכוני יותר, והציע אבזור עשיר יותר, תדמית אמינות יפנית ותג מחיר תחרותי שבעזרתם הפך למלך הקטגוריה החדש ובפער גדול מול כל המתחרים בהיקף המכירות. לאורך השנים התאפיין האירוסטאר בנוחות נסיעה טובה מהמקובל, מושבים רכים ומפנקים וביצועים שהספיקו כדי להיות רכב יעיל לטיולים, אך בסעיפי השלילה נרשמו צריכת דלק גבוהה במיוחד, כאשר גם בשיוט נינוח בכביש מהיר, התקשתה המכונית לחצות את רף ה-8 ק"מ לליטר וכן בעיית חלפים זמינים שהביאו למחירי אחזקה גבוהים במיוחד, וירידה מהירה יחסית שלהם מהכביש (נוסעים עד שמגיעה תקלה משמעותית ואז משביתים את הרכב).

פורד אירוסטאר

פורד אירוסטאר שירדה מהכביש ומוצעת לחלקים. צילום: נתנאל עמיאל

שרד לאספנות?

פורד אירוסטאר שווק בארץ בשנים 1992-1998 עד שהוחלף ע"י דגם הווינדסטאר. עיקר מכירות הדגם התבצע בשנתיים הראשונות לשיווק, עד שהגיעה מאזדה MPV שהשתלטה על השוק, אך לצידה המשיכו עדיין להימכר דגמי GMC וטויוטה במספרים נאים. יחד עם התחלת מעבר הלקוחות לעבר רכבי השטח הגדולים והמפנקים וביטול הטבת המס שאפשרה קיזוז המע"מ, נחלשו בשנים שלאחר מכן מכירות המיניוואנים בארץ. ככל הידוע, רק עשרות בודדות מדגמי האירוסטאר עלו לכביש מדי שנה, ונכון להיום הדגם נעלם לחלוטין כבר מהכביש, ולא מצאנו אף אחד למכירה בלוחות היד שניה. האם יש אחד כזה ששרד ונשמר לאספנות? כנראה שלא.

  • עדכון ספטמבר 2022: קיבלנו ידיעות על כמה בודדות ששרדו, בישוב במרכז ובצפון. מצורפת אחת מהן
פורד אירוסטאר

אחת מאלו ששרדו (ספטמבר 2022). תודה לרן קוז'וקרו

עוד מנוסטלגיה