נוסטלגיה לשבת: פיאט בראבה – "יותר יפה משלך"…

את שנת 1995 סיימה פיאט כמותג הנמכר ביותר בארץ וב-1996 הצטרפו לחגיגה גם פיאט בראבה ובראבו – "מכונית השנה באירופה 1996" והעתיד היה נראה ורוד מתמיד. מנגד, היעדר גרסת סדאן ותיבה אוטומטית בתחילת הדרך, לא השאירו להן הרבה סיכוי בשוק המשפחתיות שחיבב בעיקר את היפניות.

ששי כהן 28 באוק, 2022
פיאט בראבה

אמצע שנות ה-90 היתה תקופה נהדרת עבור מותג פיאט בישראל: את שנת 1995 סיימה פיאט במקום הראשון במכירת רכב חדש בישראל למרות הסתערות הישראלים על שלל המותגים היפניים, ואת זה הצליחה לעשות בעיקר הודות לפעילות מרשימה בשוק הקטנות. פיאט אונו הוותיקה מכרה אלפי עותקים מדי שנה והצלחתה גרמה להמשך שיווקה עוד שנתיים ('95-'96) לצידה של המחליפה פיאט פונטו , ולצידן נמכרו במספרים נמוכים משמעותית גם צמד המשפחתיות פיאט טיפו ופיאט טמפרה שכבר היו די מיושנות. בשנת 1996 הגיעו גם המחליפות שלהן: פיאט בראבה (Brava) שהחליפה את הטיפו (משפחתית 5 דלתות) ודגם הבראבו (Bravo) שהציע דווקא מרכב 3 דלתות ספורטיבי למראה לחיזוק התדמית, ולזכותן כבר עמד התואר הנכסף "מכונית השנה באירופה 1996". בכך השלימה היבואנית כמעט ארסנל חדש של דגמים שנועד לתת מענה לתחרות הגוברת ולשמור על מומנטום מכירות חיובי גם במחצית השניה של שנות ה-90. העתיד נראה ורוד במיוחד ובכל זאת הצליח להשתבש.



היעדר משפחתית סדאן בהיצע

המשפחתיות החדשות של פיאט פותחו על הבסיס המוצלח של הטיפו הוותיקה והציעו עיצוב עתידני, בולט ושונה מאוד מכל מה שנע על הכביש, עם קווים עגלגלים, יחידות תאורה ראשיות צרות בחזית וגדולות מאחור (בדגם הבראבו 3 דלתות) או מפוצלות ל-3 חלקים בדגם הבראבה 5 דלתות המשפחתי (מרכב "2 וחצי קופסאות") שללא ספק הפכו אותן לדוגמניות על הכביש. הבעיה הראשונה שהתעוררה היתה נעוצה בעובדה שהם פותחו עבור שוק הקומפקטיות האדיר באירופה שריכז קרוב לשליש ממכירות הרכב החדש, ובארץ העדיפו דווקא משפחתיות בתצורת סדאן. בהתאם למסורת פיאט, למרות ממדים חיצוניים קומפקטיים (4.18 מטרים לאורך בבראבה, ו-4.02 מטרים לבראבו), הן הציעו תא נוסעים מרווח מהמקובל ועם בסיס גלגלים זהה של 254 ס"מ, רק לפיג'ו 306 היה יתרון (258 ס"מ). גם נפח תא המטען היה מכובד ועמד על 380 ליטר. תא הנוסעים עוצב באופן מקורי והציע שדרוג משמעותי באיכות החומרים וההרכבה מול הדגמים היוצאים, וכחלק מהגימיקים צוידה המכונית לראשונה במפתח שכלל אימובילייזר מובנה ומערכת קול מקורית ואיכותית מתוצרת "Grundig", שכללה אופציה גם לגרסת רדיו-דיסק והגיעה במידות שהותאמו רק לפיאט החדשה, מה שהפך את המערכת לבלתי רלוונטית לגנבים.

פיאט בראבה פרסומת

פיאט בראבה ובראבו – מכונית השנה באירופה 1996

היצע הדגמים בארץ

עם תחילת השיווק בארץ בפברואר 1996 הוצעה הבראבה בגרסת הכניסה עם מנוע בנזין 1.4 ליטר שהפיק 80 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.9 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש. מעליה הוצעה גרסת ה-1.6 ליטר שהפיקה 103 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.5 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ"ש. הדגמים צוידו רק בתיבה ידנית עם 5 הילוכים, שהיווה נקודת תורפה משמעותית בשוק שהחל לפתח חיבה עזה במיוחד לתיבות אוטומטיות. רמת הגימור הבסיסית "S" כללה רדיו מקורי, הגה כח ומזגן, כאשר רמת הגימור הגבוהה יותר "SX" כללה גם צמד חלונות חשמל, מד סל"ד ונעילה מרכזית. פיאט בראבו הספורטיבית יותר, הוצעה כאן בתחילת הדרך רק בגרסאות חזקות: בראבו GT שצוידה במנוע 1.8 ליטר 113 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10 שניות ומהירות מרבית של 193 קמ"ש ובקצה משפחת הדגמים בראבו HGT הספורטיבית האמיתית, שצוידה במנוע 2.0 ליטר אטמוספרי 147 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ומהירות מרבית של 210 קמ"ש. מעט מאוחר יותר הצטרפה גם גרסת 1.4 ליטר ידנית 80 כ"ס.

פיאט בראבו

פיאט בראבו – מרכב ה-3 דלתות הספורטיבי שזכה גם לגרסת HGT חמה

1997 – הגעתה של הגרסה האוטומטית 

לאחר ששנים ארוכות לא היתה לפיאט משפחתית אוטומטית ראויה בארץ (הטמפרה האוטומטית שקדמה לה צוידה בתיבה רציפה ובעייתית שגרמה להפסקת שיווק הדגם בארץ בתוך פחות משנה), בתחילת 97' נחתה בארץ הגרסה האוטומטית של הבראבה שהיתה נחוצה במיוחד להצלחת הדגם בארץ. גרסה זו הוצעה עם מפרט כביכול שקלע לטעם הישראלי: מנוע 1.6 ליטר 16 שסתומים ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 4 הילוכים מתוצרת יפנית, וסיפק ביצועים נאים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.2 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש. יחד עם זאת, במציאות התגלתה התיבה האוטומטית כעצלה בהתנהגותה, המנוע היה רועש יחסית תחת האצה והמכונית סבלה קלות גם מחוסר עידון. לפחות המחיר היה תחרותי ביחס לקטגוריה. הגרסה האוטומטית היתה הראשונה להציע גם צמד כריות אוויר כאופציה, אבזור בטיחותי שהפך לסטנדרט החל מדגמי 1998.

פיאט בראבה

1999: הגרסה המחודשת מנצחת השוואתי מול יונדאי לנטרה וסוזוקי בלנו. צילום: נעם ווינד, מגזין אוטו

1999 – מתיחת פנים לדגם וניצחון מפתיע במבחן דרכים השוואתי

בשנת 1999 הגיעו לארץ הדגמים המחודשים לאחר שעברו מתיחת פנים קלה, שכללה עדכונים קוסמטיים קלים למראה החיצוני והפנימי, עדכון לוח השעונים ורמות גימור חדשות, לצד תוספת של בלמים משולבי ABS. הבראבו הספורטיבית וויתרה על גרסת ה- 1.8 ליטר GT ובמקומה הוצעה גרסת כניסה חדשה עם מנוע ה-1.6 ליטר 103 כ"ס בגרסה ידנית או אוטומטית (11 ו-12 שניות ל-100 קמ"ש בהתאמה) וברמת הגימור SX המאובזרת בלבד. תלונות אודות דגמי הבראבה המחודשים הגיעו מסעיף האבזור, שעדיין נעדרו מהתפריט חלונות חשמל אחוריים וכיוונון מראות חשמלי. עם הגעת הדגם המחודש ולאור חוסר הצלחתה של הבראבה עד כה בארץ, החליט היבואן שקהל היעד של המכונית לא יהיה המשפחתיות האירופאיות והיפניות הבכירות, אלא דגמים פשוטים יותר שנחשבו כאן להצלחה מסחררת במכירות כמו סוזוקי בלנו ויונדאי לנטרה. לשם כך צוידה המכונית במחיר זהה להן שעמד של 88,000 שקל. במבחן דרכים השוואתי שערך מגזין "אוטו" בשנת 1999 לשלושה, ניצחה הבראבה בקלות את המתחרות מהמזרח.

פרסומת פיאט בראבה 1999

1999: פרסומת לפיאט בראבה המחודשת

הצליחה?

פיאט בראבה היתה אחת המשפחתיות היפות בקטגוריה, הציעה תא נוסעים בניחוח יוקרתי, צוידה במנועים שסיפקו ביצועים נאים ותג מחיר שלרוב היה גם תחרותי, אך בשעה שהובילה בארץ את שוק המכוניות הקטנות, לא הצליחה להתרומם בשוק המשפחתיות שאימץ בחיבה בעיקר דגמים יפניים וקוריאניים. גם הגעתה של הגרסה האוטומטית מאוחר יותר וביקורות טובות במבחני הדרכים לא עזרו לה והלקוחות לא הגיעו בהמוניהם. בשנת 1997 הצטרפה גם גרסת הסדאן של הרכב – פיאט מריאה, אך גם היא נכשלה במכירות ולא הצליחה להתרומם כאן. לאורך השנים הפגינה הבראבה שיפור באמינות לעומת דגמי פיאט הקודמים, אך היתה רחוקה מלספק אמינות ברמה של מכוניות יפניות וקוריאניות, ולרוב הלקוחות נדרשו לביקורים במוסך גם בין הטיפולים השגרתיים. בין שלל הבעיות הפופולריות היו ידיות פתיחת דלתות שהתקלפו במהירות ותקלות חשמל שונות. דגם הבראבו הספורטיבי יותר, זכה לאהבת חובבי הרכב בגרסאות החזקות שלו, אך אלו נעלמו יחסית מהר מהכביש עקב שלל תאונות והתנהגות ברוטאלית לעתים של חלק מהלקוחות.

פיאט בראבה

פיאט בראבה: 15 עדיין נעות על הכביש

תשרוד לאספנות?

פיאט בראבה ובראבו שווקו בארץ בשנים 1996-2001 ומעולם לא הצליחו להתברג בצמרת הדגמים המבוקשים בקטגוריית המשפחתיות. האמינות הבינונית, יחד עם חוסר העניין בה כמשומשת, גרמו לירידת ערך גבוהה וסחירות נמוכה, שסייעו לרכב להיעלם יחסית מהר מהכבישים. בסה"כ עלו לכבישי ישראל כ-4,027 מדגמי הבראבה, מהן הפופולריות ביותר היו ה-1.6 אוטומטית עם 2,056 מסירות וה-1.6 ליטר ידנית עם 1,223 מסירות. מדגמי הבראבו עלו לכביש 792 מכוניות, כאשר הפופולרית היתה ה-1.6 ליטר הידנית עם 352 מסירות, כאשר מדגם ה-HGT הספורטיבי נמסרו כאן רק 7 יחידות. נכון ליום פרסום הכתבה לא נצפתה אף מכונית למכירה בלוח יד 2, אך לפי נתוני משרד הרישוי כ-15 מדגמי הבראבה ו-3 מדגמי הבראבו עדיין נעים על הכביש עם רישוי פעיל.

תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה! 

פיאט בראבו

פיאט בראבו שעדיין עומדת במגרש גרוטאות במרכז הארץ

 

 

 

 

עוד מנוסטלגיה