נוסטלגיה לשבת: קרייזלר סטרטוס – אמריקאית בניחוח יפני

קרייזלר סטרטוס היתה חלק ממתקפת דגמים חדשה של היצרן באמצע שנות ה-90, שניסתה להשיב מלחמה למשפחתיות היפניות המצליחות בארה"ב. גם לאירופה היא הגיעה, שם הצליחה בעיקר בגרסת הקבריולט, ובארץ זכתה להצלחה יחסית לזמן קצר עד שהחלו הבעיות…

ששי כהן 28 ביול, 2023
קרייזלר סטרטוס

תמונה ראשית: נובמבר 1995 – קרייזלר סטרטוס במבחן . צילום: יואל פלרמן מגזין "אוטו"

בינואר 1994 נחשפה קרייזלר סטרטוס בתערוכת הרכב של לוס אנג'לס, מחליפת הסרטוגה הוותיקה שהיתה אמורה להשיב מלחמה בשוק המשפחתיות בארה"ב ולהתחרות במובילות הקטגוריה כמו הונדה אקורד ופורד טאורוס. הסטרטוס היתה גרסת הייצור השגרתית ופחות עתידנית של מכונית התצוגה הראוותנית "קרייזלר סירוס קונספט" שהוצגה ב-1992, אשר כללה בין השאר "דלתות התאבדות" ועבור קרייזלר מדובר היה בדגם נוסף במתקפת משפחת דגמים חדשה שכללה מכוניות קומפקטיות וחסכוניות יותר בדלק שאפשרו לו לחדור גם לשוק האירופאי.


קרייזלר סירוס קונספט

קרייזלר סירוס קונספט – מכונית התצוגה משנת 1992 שרמזה על מראה הסטרטוס החדשה.

רכב מסדרת העננים של היצרן

הסטרטוס פותחה על שלדה חדשה ומתקדמת והיתה חלק מדגמי ה-"ענן" (Cloud) של היצרן, שכללו את דודג' סטרטוס (שכבת עננים נמוכה) ששווקה באירופה ובארץ תחת השם "קרייזלר", קרייזלר סירוס (ענני נוצה) ופליימוט בריז (משב רוח) שאולי ניסו לתאר את הרוח חדשה שנשבה במסדרנות הנהלת קרייזלר בארה"ב, אך למעשה מדובר היה באותו הרכב בשינויי עיצוב חיצוניים קלים ומפרט אבזור שונה. יחד עם זאת, הסטרטוס נהנתה מעיצוב מודרני ומושך מבטים, בשנים בהם מחלקת העיצוב של קרייזלר היתה הנועזת והמוצלחת מבין היצרנים האמריקאים. למרות המעבר לייצור דגמים קומפקטיים (במונחים אמריקאיים), הסטרטוס כללה מרכב סדאן גדול מעט מהמקובל באורך של 4.72 מטר, רוחב של 1.8 מטר וגובה של 1.37 מטר. עם בסיס גלגלים של 274 ס"מ, תא הנוסעים היה מרווח למדי והרכב כלל גם תא מטען נדיב בנפח 420 ליטר שכלל סיומת מובנית בסגנון ספוילר קטן.

קרייזלר סטרטוס

קרייזלר סטרטוס מגיעה לישראל

במחצית השניה של שנת 1995 החלה חברת מכשירי תנועה בשיווק הסטרטוס בישראל (כדגמי 96') שהצטרפה אל דגמי הניאון, האיגל וויז'ן והוויאג'ר באולמות התצוגה של היבואן. הדגם שווק בארץ בגרסה אחת שכללה מנוע בנזין V6 בנפח 2.5 ליטר, מנוע קומפקטי ביחס לתוצרת האמריקאית באותם זמנים, שהגיע במקור ממיצובישי (6G73), הפיק 161 כ"ס ו-23.2 קג"מ ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים והנעה קדמית. הביצועים עמדו על 10 שניות לתאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 210 קמ"ש, שלוו בצריכת דלק שנעה סביב ה-7 ק"מ לליטר בממוצע.

קרייזלר סטרטוס

הדגם הוצע ברמת אבזור אחת "LE" שכללה חלונות, נעילה ומראות חשמליים, הגה כח, מזגן מקורי, בקרת שיוט, רדיו טייפ מקורי עם רמקולים ואנטנה חשמלית, חישוקי "15 עם טסות, בלמי ABS וצמד כריות אוויר. עיצוב תא הנוסעים היה יותר בסגנון יפני מאשר אמריקאי והמושבים זכו לריפודי בד מהודר ששולב גם בדיפוני הדלתות ותרם לאווירה נעימה יותר ופחות פלסטיקית. לקראת שנת 2000 הגיעה מתיחת הפנים של הדגם שכללה חזית מחודשת ועדכונים קלים למראה החיצוני ותא הנוסעים.

תמחור

עם הגעתה לארץ עמד מחירה של הסטרטוס על כ-125,000 שקל, מחיר שהיה זהה למחירי המתחרות המקומיות מארה"ב (פורד טאורוס ב-125,000 שקל ופונטיאק גרנד פרי ב-124,300 שקל), זול מעט מפולקסווגן פאסאט 2.0 ליטר (129,160 שקל), אך גבוה מהמתחרות מיפן (מאזדה 626 ב-113,900 שקל ומיצובישי גאלאנט 2.0 ליטר ב-114,300 שקל), אך זול משמעותית מהונדה אקורד 2.2 ליטר שעלתה 138,000 שקל.

קרייזלר סטרטוס קבריולט

קרייזלר סטרטוס קבריולט – לא הגיעה לארץ ביבוא רשמי אך כיכבה באירופה. 3,900 € והיא שלכם. מתוך מודעת מכירה ב-Autoscout24

הצליחה?

במבחני הדרכים המקומיים התרשמו מיכולותיה של הסטרטוס והשיפור המשמעותי בהתנהגות הכביש והנוחות מול המקובל בתוצרת האמריקאית, אך סיכמו שהיא עדיין רחוקה מלהציע תחרות לטובות שבאירופאיות ויתרונותיה בעיקר מסתכמים בעיצוב הנאה, תא הנוסעים המרווח והלוגו האמריקאי שקרץ לרבים שרצו להגשים את החלום של רכב אמריקאי בחניה. עם התקדמות השנים, סבלה הסטרטוס כמו הניאון האחות הקטנה מבעיות אמינות רבות, תא נוסעים שמיהר להתפרק וצבע חיצוני שדהה מהר בשמש הישראלית.

קרייזלר סטרטוס

אל תשליכני לעת זקנה… קרייזלר סטרטוס שסיימה את חייה

שרדה לאספנות?

קרייזלר סטרטוס שווקה בארץ בשנים 1995-2000 וממנה נמכרו קרוב ל-450 מכוניות, עד שהוחלפה בשנת 2001 ע"י דגם הסיברינג. לאורך שנות השיווק המכונית לא סיפקה את הסחורה המבוקשת הן בארץ, והן מעבר לים, אך גרסת הקבריולט זכתה דווקא לביקוש נאה בארה"ב ובאירופה, ובזמנו אף הצהירה קרייזלר שלזמן קצר היא היתה אפילו המכונית הפתוחה הנמכרת ביותר בעולם. נכון להיום נעלמה לחלוטין המכונית מהכבישים, אך לפי נתוני משרד הרישוי יש 2 מכוניות ששרדו ועדיין נעות על הכביש עם רישוי בתוקף (משנות הייצור 97' ו-98'), ועוד קרוב ל-100 מכוניות שלא בוטלו סופית במשרד הרישוי, אך אינן נעות על הכביש. האם מישהי מהן תשרוד ותזכה לרישוי אספנות מקומי? הסיכוי ככל הנראה נמוך.

עוד מנוסטלגיה