שחר של עידן חדש? נהגנו בטויוטה bZ4X החשמלית

באיחור של ארבעה חודשים מהצפוי עקב ליקוי בטיחותי מתוקשר, עולה סוף סוף החשמלית הראשונה של טויוטה על כבישי ישראל, ורק 120 לקוחות ייהנו ממנה בשלב הראשון.

ששי כהן 18 בנוב, 2022
טויוטה BZ4X החשמלית

טויוטה היתה החלוצה העולמית בייצור דגמים היברידיים בייצור המוני, ואת זה היא עושה בהצלחה כבר 25 שנה מאז שהוצג הדור הראשון של הפריוס ב-1997. יחד עם זאת, השוק החל להשתנות, טסלה הביאה לנו את המכונית החשמלית להמונים והצלחתה גררה את תעשיית הרכב להצטרף לעידן החשמלי. בטויוטה העריכו שמדובר בגימיק חולף והעתיד טמון דווקא במכוניות ההיברידיות ולאחר מספר שנים כשהבינו את הטעות, שינו כיוון והציגו באיחור את אסטרטגיית החשמל שלהם העונה לשם "BZ" ומבטיחה לנו 17 דגמים חשמליים חדשים עד סוף העשור. הראשון שביניהם, ה-bZ4X החל להימסר השבוע ללקוחות בישראל ולדברי היבואן "זהו שחר של עידן חדש".

התחלה מוצלחת בישראל אך ריקול פגע בחגיגה

יבואנית טויוטה החלה בשיווק vמוקדם של ה-bZ4X בחודש מאי השנה, וארבע שעות בלבד לאחר שהחלה למכור דיווחה על 600 הזמנות שנרשמו לדגם למרות תג מחיר התחלתי של 230,000 שקלים שהיה גבוה מהתחזיות. יומיים לאחר מכן השיווק פסק בארץ משום שנרשמו כבר 1,000 הזמנות לדגם החדש, אשר גררו זמני אספקה שהתקרבו כבר לשנה. 120 המכוניות הראשונות שיועדו עד סוף השנה לישראל נחתו כאן כבר בחודש יולי, אך רגע לפני מסירתם ללקוחות הגיעה הודעה מטויוטה העולמית על ליקוי בטיחותי שנמצא בברגי הגלגלים העלולים להשתחרר בזמן נסיעה ולגרום חלילה להתנתקות גלגל. 3 חודשים לקח לטויוטה לפתור את התקלה, ברגים חדשים הגיעו לארץ בחודש החולף וסוף סוף הלקוחות הראשונים החלו לקבל השבוע את רכבם.





כניסה ראשונה לשוק הג'יפונים החשמליים המשפחתיים

ה-bZ4X נכנסת לשוק רכבי הפנאי החשמליים והמשפחתיים הגדולים יחסית (D-SUV) ויתחרה כאן בדגמים כמו יונדאי איוניק 5, סקודה אנייאק, סקייוול ET5 ואחרים, קטגוריה צומחת שנהנית מביקוש גבוה בישראל למרות תג מחיר בסיסי גבוה (מתחילים ב-190K שקל), אך סובלת מבעיות מלאי חמורות. הנציגה החדשה של טויוטה פותחה על פלטפורמת ה-e-TNGA הייעודית של היצרן לדגמים חשמליים ומציגה שפת עיצוב חדשה של היצרן. למרות שהיא נראית קומפקטית, מדובר דווקא ברכב פנאי גדול ועם 4.69 מטרים לאורך, 1.86 מטר לרוחב וגובה של 1.65 מטר, מדובר ברכב עם מידות אפילו מעט יותר גדולות מהראב-4. מעבר לכך מדובר במכונית נאה בהחלט, עם כל מיני התחכמויות כמו קשתות גלגלים קדמיות מפלסטיק שהשתלטו כמעט על כל הכנפיים הקדמיות וספוילר אחורי שמפוצל ל-2. מלפנים תמצאו חזית אטומה המאפיינת דגמים חשמליים וכוללת פנסים ראשיים בטכנולוגיית LED, אך באופן מרגיז משהו, יחידות התאורה האחוריות כוללות דווקא נורות רגילות.

טויוטה BZ4X החשמלית

תא נוסעים

שפת העיצוב החדשה של טויוטה זורמת גם לתא הנוסעים עם עיצוב חדש שאינו מוכר בדגמי טויוטה, לוח מחוונים דיגיטלי "7 שנשלח הרחק לכיוון השמשה הקדמית, גלגל הגה שונה ממה שהורגלנו ומסך מולטימדיה "12.3 השולט על מגוון מערכות הרכב. הדשבורד מצופה בחלקו באריג התורם לתחושת חמימות ומעט פחות הרגשה פלסטיקית, והנדסת האנוש מצוינת עם שלל מתגים פיסיים להפעלת מערכות מרכזיות (כמו בקרת אקלים לדוגמה) וללא צורך להתעסק יותר מדי בדפדוף בתפריטים בצג המגע. לזכותה נוסיף גם לוח מחוונים דיגיטלי ומולטימדיה דוברי עברית, קישוריות לסמארטפונים כאשר גם החיבור למכשירי אפל אלחוטי, מושבים נוחים והרגשה כללית נעימה ובסעיף השלילה: עדיין עם גרפיקה מיושנת למולטימדיה (עדיף שתשתמשו בקישוריות לסמארטפונים שמשדרגת משמעותית את הנראות), ואיכות פלסטיקים לא ברמה שהיינו מצפים מרכב במחיר כזה. הדגם משווק ברמת גימור אחת הכוללת בין השאר: גג זכוכית פנורמי עם וילון חשמלי, מושב נהג חשמלי, משטח טעינה אלחוטי לנייד, בורר הילוכים אלקטרוני, בקרת אקלים כפולה ומפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, חישוקי "18, דלת תא מטען חשמלית ועוד.

טויוטה BZ4X החשמלית

5 כוכבים בבטיחות

טויוטה bZ4X הוא ללא ספק אחד הדגמים הבטיחותיים ביותר כיום בקטגוריה, עם מפרט בטיחות עשיר הכולל את כל מערכות הבטיחות המתקדמות הפופולריות כיום בשוק לרבות בקרת שיוט אדפטיבית חכמה, המאפשרת גם לצאת למשל לעקיפה אוטומטית בהפעלת ידית האיתות בלבד, וכן התרעות על פתיחת דלת מסוכנת כאשר רכב מתקרב מאחור ועוד. הדגם נהנה מציון בטיחות 8 המירבי של משרד התחבורה, והשבוע התבשרנו גם שהוא קיבל ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

טויוטה BZ4X החשמלית

תא מטען בנפח 452 ליטר ואין גלגל רזרבי

על הכביש

גרסת הכניסה של הדגם הנבחנת כאן מצוידת במנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס ו-27.2 קג"מ והנעה קדמית, ולצידה מוצעת גם גרסת 4X4 עם הספק של 217 כ"ס וביצועים משופרים. על הכביש מדובר כצפוי במכונית שקטה להפליא, הנהנית מנהיגה חלקה ונטולת ויברציות, ורק במהירויות גבוהות אולי תרגישו קלות ברעשי רוח. המתלים מכויילים על הצד הקשיח יותר אך ברוב סוגי הדרך מדובר במכונית נוחה למדי. תנוחת הישיבה גבוהה והראות לצדדים סבירה, אך הודות לחיישני חניה היקפיים ומצלמות 360 מעלות שמגיעות כסטנדרט קל לנהוג איתה גם במקומות צפופים. הביצועים כאן הם מצוינים. אמנם לא תמצאו כאן תאוצות היסטריות חורכות אספלט, אך עם 7.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש (6.9 שניות בדגם ה-4X4) מדובר במכונית זריזה בהחלט ובמיוחד ביחס למה שהורגלנו בדגמי טויוטה בישראל. המהירות המרבית הוגבלה ל-160 קמ"ש לטובת שמירה על טווח נסיעה ראוי.

טויוטה BZ4X החשמלית

טווח נסיעה

צמד הדגמים מצוידים בסוללת 71.4 קוט"ש המבטיחה לדברי היצרן טווח נסיעה עד 502 ק"מ (459 ק"מ בדגם ההנעה הכפולה), אך רכב המבחן שסבל מנהיגה קצת נמרצת ולא ממש לפי כללי החיסכון, הראה נתון של קרוב ל-390 ק"מ הרחוקים מאוד מהצהרת היצרן. מי שינהג בצורה שקולה יותר, תוך שימוש במצב Eco והפעלת בלימה רגנרטיבית המאפשרת נסיעה על דוושה אחת בלבד (שעובדת אגב היטב במציאות) יגיע לנתונים טובים יותר. בסעיף השלילה, טעינה בעמדת טעינה ביתית רגילה איטית במיוחד (11 שעות בזרם של 32 אמפר או 19 שעות בזרם של 16 אמפר) וזה די מטריד, היבואן מציע אמנם פתרון ביתי מהיר יותר, אך זה עולה 11,000 שקלים יקרים למדי. לפחות הרכב תומך בטעינת DC מהירה (עד 150 קוט"ש) המבטיחה טעינה מ-0-80% מהסוללה בחצי שעה בלבד.

שחר של עידן חדש?

טויוטה bZ4X נכנסת לקטגוריה שהולכת ומצטופפת שם מחכים לה מתחרים לא פראיירים בכלל. לזכותה: עיצוב נאה, אבזור עשיר, בטיחות מרשימה וביצועים נאים המלווים בטווח נסיעה מכובד (אם תנהגו בצורה חסכונית). בסעיף השלילה, בעיקר טעינה איטית להחריד בעמדת טעינה ביתית רגילה. כאשר הושקה המכונית בארץ בחודש מאי במחיר של 230,000 שקל (250,000 שקלים לדגם ה-4X4), טענו שמדובר במחיר יקר מדי (רבע מיליון שקל לטויוטה חשמלית?), אך האמנו שהלקוחות יסתערו עליה "בעזרת השם" והמוניטין המוצלח של היצרן בארץ ואכן כך זה קרה. נכון להיום, היבואנית טרם חידשה את השיווק ובעיות המלאי לא נפתרו לעת עתה, אך בעידן בו מחירי הרכב רק מטפסים בעקביות, לצערנו אנחנו כנראה עוד נתגעגע למחיר המקורי שהוצעה בו המכונית.

  • תודה רבה לאהרון ויתקין שהפקיד בידינו את רכבו הפרטי לצורך המבחן.

עוד ממבחני דרכים