סקייוול ET5 במבחן דרכים: מי מפחד מרכב סיני?

מתקפת מותגי הרכב הסינים החשמליים על כבישי ישראל בעיצומה וחלקם אף נהנים כאן ממכירות מרשימות. סקייוול ET5 שנחת כאן בחודש החולף, מציע על הנייר חבילה מרשימה מאוד המגובה במחיר תחרותי. האם היא מתממשת גם במציאות?

ששי כהן 15 בנוב, 2021
סקייוול ET5

צילום תמונה ראשית: תומר פדר

בשנת 1999 בעיצומם של מתקפת דגמים קוריאניים חדשים על כבישי ישראל, פרסם מגזין "אוטו" כתבה עם הכותרת "קוריאניות – מה הן באמת שוות". הכוונה היתה לבדוק אם שלל הדגמים החדשים שהגיעו לשוק עשויים באמת לאיים על מותגי הרכב הוותיקים מאירופה ומיפן, וראו זה פלא: אם שנה לפני כן רק מכונית קוריאנית אחת התברגה לרשימת 10 המכוניות הנמכרות ביותר בישראל (יונדאי אקסנט), בשנה שלאחר מכן, יונדאי כבר דורגה במקום השלישי בטבלת מותגי הרכב הנמכרים ביותר, דייהו במקום העשירי, ורק קיה הסתפקה במקום ה-15. אז השנה, אנחנו בעיצומה של מתקפת מותגים סינים על כבישי ישראל. הפעם, מדובר כבר מראש בדגמים המתוחכמים יותר שמגיעים לארץ מסין, רובם נראים טוב, כולם מונעים בהנעה חשמלית ידידותית לסביבה, מאובזרים היטב, נוסעים היטב ולרוב עם תג מחיר שעשוי לחסוך לכם עד כמה עשרות אלפי שקלים מול התוצרת המתחרה מאירופה או יפן. הרשו לנו להמר: חלקם יגיעו כנראה מהר מאוד לצמרת מותגי הרכב הנמכרים ביותר בישראל.

סקייוול ET5 – נציגה חשמלית בסגמנט רכבי הפנאי הגדולים

אחת הסיניות היותר מעניינות שנחתו בארץ לאחרונה, היא ה-ET5 לבית SKYWELL, שנחתה כאן בחודש החולף ושיווקה הרשמי צפוי להתחיל בחודש הבא (דצמבר). ה-ET5 מצטרפת לסגמנט רכבי הפנאי הגדולים יחסית בארץ (D-SUV) ועתידה להתחרות כאן בדגמים כמו יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק וגם טסלה מודל Y שתגיע לכאן בחודשים הבאים. בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, מסתפקת הסקייוול בעיצוב מודרני ושגרתי יחסית, איננה צועקת לכל עבר "אני חשמלית" ואולי בעצם זה מה שגם מרבית הלקוחות מבקשים. אפילו בעיצוב החזית שלה הצליח היצרן להסתיר את היותה חשמלית, כאשר במקום סבכה קדמית אטומה, פלסטיקית וענקית המאפיינת בד"כ דגמים חשמליים, תמצאו חזית נאה המזוהה עם רכבי פנאי רגילים, ועדיין אטומה לטובת יעילות אנרגטית.  האבזור החיצוני נדיב כסטנדרט וכולל תאורה ראשית מסוג לייזר LED, חישוקי גלגלים "19 קלים, דלת תא מטען חשמלית, שמשות אחוריות מושחרות וחיישני חניה היקפיים.

סקייוול ET5

צילום: תומר פדר

מרווח ושימושיות

מעבר לכך, מפגש במציאות עם הדגם מבהיר היטב שמדובר ברכב גדול מהמקובל עם 4.7 מטר לאורך, 1.9 מטר רוחב וגובה של 1.7 מטר, שיושיב אתכם גבוה מעל הכביש גם ביחס לרכבי פנאי מתחרים. עם בסיס גלגלים של 280 ס"מ, מדובר גם בתא נוסעים מרווח מאוד, כאשר הודות לפלטפורמה המיועדת לרכבים חשמליים וכוללת רצפה שטוחה מאחור, המרווח ליושבי הספסל האחורי פשוט עצום וסביר להניח ששלושה מבוגרים/ 3 מושבי בטיחות לפעוטות יאוכלסו שם ללא בעיה מיוחדת. גם בסעיף השימושיות רושמת המכונית נתונים נאים עם לא פחות מ-24 תאי אחסון שונים הפזורים בחלל הנוסעים, שלל יציאות USB להטענת הטלפונים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, שקע חשמל מאחור לחיבור מכשירי חשמל שאינם צרכני אנרגיה גדולים ותא מטען גדול בנפח 467 ליטר, הצומח עד 1,141 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים.

סקייוול ET5

צילום: תומר פדר

סביבת נהג ואבזור

התמקמות במושב הנהג חושפת עיצוב מודרני בסגנון "נקי" עם מיעוט יחסי של מתגים. איכות החומרים וההרכבה עושים רושם טוב וגם משטח הפלסטיק הגדול דמוי העץ שנמתח לרוחב הדשבורד ולאורך הדלתות מצליח לא להיראות זול ומצועצע ואפילו לתרום מעט למראה פרימיום. המושבים עצמם נוחים למדי (לפחות למידות שלי) וצמד המושבים הקדמיים אף מתכוונן חשמלית וכולל פונקציות חימום ואיוורור שלרוב אינם מאפיינים דגמים עממיים. המושבים אגב מכוסים עור סינטטי ואת חבילת עיצוב הפנים חותמים, ידית הילוכים אלקטרונית בסגנון חוגה, לוח מחוונים דיגיטלי "12.3 ותאורת אווירה בשלל צבעים. אה… ויש כמובן גם את המסך המרכזי הגדול ("12.8) בסגנון טסלה… אם ניזכר רגע שחברת האם של סקייוול היא חברת Skyworth, מיצרניות המסכים הגדולות בעולם, לא באמת ציפינו למצוא כאן מסך קטן. אז מצד אחד, יש לנו מסך מולטימדיה איכותי ששולט גם על מגוון מערכות הרכב ואף כולל תמיכה מלאה בעברית ובקרוב מאוד גם יציע קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, לצד מערכת בידור רחבה (נטפליקס ועוד), אך מצד שני מצאנו ממשק הפעלה שמעט מסורבל ודורש היכרות מוקדמת ולא ממש אינטואיטיבי. היבואן מצידו, מבטיח לטפל בכמה נקודות רגישות בתפעול המסך כבר בקרוב. מעבר לכך, האבזור נדיב וכולל כבר מרמת הגימור הבסיסית בלם יש חשמלי, חיישני אורות וגשם, מערכת לביצוע חניה אוטומטית במקביל ובניצב ועוד.

סקייוול ET5

צילום: תומר פדר

בטיחות

בסעיף הבטיחות תמצאו חבילת בטיחות מתקדמת הכוללת התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, החלפת אורות אוטומטית, זיהוי תמרורי מהירות, מצלמת רוורס ועוד, כאשר רמת הגימור הבכירה כוללת גם מצלמות 360 מעלות והתרעת שטח מת במראות הצד. יחד עם זאת, הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי, אך היצרן טוען שתכנן את הרכב לקבל 5 כוכבים בריסוק.

ביצועים וטווח

ה-ET5 מגיע לארץ בגרסת מנוע אחת, הכוללת מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס ומומנט מרבי של 32.6 קג"מ, המשודך להנעה קדמית. כשיוצאים לדרך, מגלים מכונית שקטה מאוד לנסיעה, חלקה וכמעט נטולת ויברציות, וזריזה למדי שאינה מתקשה לסחוב את משקל הרכב הגבוה (1.92 טון לפני נוסעים). למעט היסוס קל בזינוק מהמקום, מציעה המכונית ביצועים נאים עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות, קצב צבירת מהירות מרשים ויכולות עקיפה זריזות ובטוחות. יחד עם זאת, מכונית ספורטיבית לתקיפת פניות ועיקולים באזורים הרריים היא לא, והדגם שמגיע לארץ בתקינה אמריקאית, מצויד במערכת מתלים רכב יחסית המגהצת היטב כבישים שסלולים היטב או באיכות בינונית ומספקת נוחות נסיעה גבוהה, אך קצת פחות כשמדובר בנסיעה מהירה יחסית על כבישים משובשים במיוחד. יחד עם סוללה בקיבולת 72 קוט"ש, מציעה המכונית טווח נסיעה מרשים עד 460 ק"מ לפי תקן ה-WLTP המחמיר יותר, ובמציאות אצלנו במבחן תורגמה לקרוב ל-390 ק"מ בנסיעה לא מאומצת. חבל רק שהבלימה הרגנרטיבית לא ממש מורגשת ואין אפשרות לנהוג במצב של "דוושה אחת". זמן הטעינה אגב של הסוללה דרך עמדת טעינה ביתית עומד על כ-11 שעות והדגם תומך בטעינה מהירה DC המאפשרת טעינת 30-80% מהסוללה בחצי שעה בלבד.

סקייוול ET5

צילום: תומר פדר

שווה את הכסף?

במחיר החל מ-175,000 שקל לגרסת הכניסה ועד ל-190,000 שקל לגרסה הבכירה, מדובר ללא ספק בתמחור תחרותי בשוק המקומי. לשם השוואה, מחיר יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק מתחיל ב-190,000 שקל לגרסאות הכניסה שלהן וכאן תקבלו כבר באותו המחיר את הגרסה המאובזרת ביותר. לצד המחיר התחרותי, היבואן מספק את הרכב עם 5 שנות אחריות מלאות או 8 שנים או עד 150,000 ק"מ לסוללה (מה שאמור להפחית קצת את החשש של רכישת רכב ממותג חדש לגמרי) ואל החבילה הזאת מצטרפים גם טיפולים ל-4 שנים או עד 60,000 ק"מ כלולים במחיר ונציג שירות אישי שילווה את הלקוחות גם לאחר הרכישה ויעניק שירות בניחוח המוכר מחלק ממותגי היוקרה. בסעיף החובה, על הרכב להוכיח את עצמו בעתיד במבחן הריסוק ושחלילה לא יאכזב. בשורה התחתונה: מדובר רכב פנאי חשמלי יעיל, חסכוני מאוד בעלויות האחזקה שלו, מהנה לנהיגה ועם תמורה גבוהה למחיר.

 

עוד ממבחני דרכים