מבחן דרכים: BYD דולפין – מרשימה מאוד אך מעט יקרה

אחרי שכבשה את שוק הרכב הישראלי עם דגם האטו 3, נכנסת BYD גם לשוק המשפחתיות הקומפקטיות עם דגם הדולפין שמציע עיצוב שגרתי יותר והבטחה לטווח נסיעה עד 427 ק"מ המלווים בביצועים נאים ואבזור עשיר. שווה 142,000 שקל?

ששי כהן 15 באוג, 2023
BYD דולפין

קצת פחות משנה לאחר שנכנסה לשוק הישראלי, רושמת BYD הישגים נאים כאשר חצתה השבוע את רף ה-15,000 מסירות בישראל, מחזיקה בתואר המכונית הנמכרת ביותר בארץ מתחילת 2023 בזכות דגם האטו 3, מקום חמישי המכובד בטבלת המסירות, ונתח שוק מדהים של 34% מסך מכירות הרכבים החשמליים בישראל. בשבוע החולף הצטרף דגם רביעי לאולם התצוגה של היבואן בארץ והוא הדולפין, איתו נכנס היבואן גם לשוק המשפחתיות הקומפקטיות ועם ציפיות רבות שהוא יהיה מנוע צמיחה מרכזי נוסף בהתפתחות המותג בארץ.


דולפינריום

הדולפין הוא הדגם הראשון מסדרת האוקיינוס של היצרן, הכוללת שפת עיצוב שפותחה עם גישה עיצובית של "אסתטיקה ימית". גם במקרה הזה מדובר בדגם שפותח על הפלטפורמה החשמלית הייעודית המשרתת את האטו 3, המבטיחה שילוב אידיאלי של סוללת הלהבים המפורסמת של היצרן ברצפת הרכב, תא נוסעים מרווח למדי ביחס למידות החיצוניות ובטיחות משודרגת. העיצוב החיצוני מודרני אך לא מתחכם, מהסוג שככל הנראה אמור לקלוע לטעמם של לקוחות רבים. עם אורך של 4.29 מטרים וגובה של 1.57 מטר, היא ארוכה וגבוהה מהמתחרות, אך עם רוחב של 1.77 מטר היא צרה מהן, מה שמשפיע לרעה על המרווח בעיקר בספסל האחורי. יחד עם זאת, עם בסיס גלגלים של 270 ס"מ, מדובר במכונית המציעה מרווח מכובד לרגלי הנוסעים במושב האחורי המקביל לטובות שבקטגוריית המשפחתיות, ואלו נהנים גם מרצפה אחורית שטוחה לחלוטין.

האבזור החיצוני כולל כסטנדרט: תאורה ראשית ואחורית מסוג LED, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות, קיפול מראות חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, תמיכה ב-V2L המאפשרת חיבור מכשירי חשמל ביתיים לרכב (כמו בפיקניקים למשל), אפליקציה טלפונית לשליטה וחישוקי גלגלים קלים "17, כאשר רמת הגימור הגבוהה כוללת גם גג שמש פנורמי עם ווילון חשמלי, צביעה דו-גוונית למרכב, מתאם V2L כלול במחיר וחישוקי גלגלים מרהיבים ב-3 צבעים.

תא נוסעים

בניגוד לעיצוב השמרני יחסית מבחוץ, תא הנוסעים מעוצב ומושקע ומוצע בארץ בשלל שילובי צבעים מרהיבים שתורמים לאווירה מאוד נעימה ואפילו מעט יוקרתית. חבל רק שרכב המבחן שאמנם הגיע ברמת הגימור הגבוהה, כלל תא נוסעים בצבע אפור כהה וקודר שפגע מעט באווירה המיוחדת שמציע הרכב. יחד עם זאת, משעמם הוא בטוח לא וכולל צמד מושבים ספורטיביים מלפנים, לוח מחוונים דיגיטלי "5, מולטימדיה עם מסך מגע "12.8 מסתובב חשמלית, תמיכה באנדרואיד אוטו (גם אלחוטי) ואפל קאר-פליי (עם כבל), בקרת אקלים דיגיטלית, בלם יד חשמלי, שלל תאי אחסון שימושיים, שילוב של בד בדשבורד שמוסיף לאווירה החמימה ועוד, כאשר רמת הגימור הגבוהה מוסיפה גם משטח טעינה אלחוטי לנייד.

BYD דולפין

בטיחות

אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר, התרעת התנגשות מלפנים עם בלימת חירום אוטונומית, התרעת התנגשות אחורית, אזהרת פתיחת דלתות, התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימת חרום, מניעת סטייה מנתיב וסיוע בשמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת זיהוי שטחים מתים, התראה חכמה על שכחת ילדים מאחור השולחת הודעות אי-מייל ובאפליקציה לבעלים של הרכב, ואם לאחר 3 דקות הילד לא נלקח מהרכב אז המזגן יחל לפעול אוטומטית! מעבר לכך, לדגם דרגת בטיחות 8 הגבוהה ביותר של משרד התחבורה, אך הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי.

BYD דולפין

על הכביש

הדולפין משווקת בארץ בגרסת מנוע אחת הכוללת מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס המספק תאוצה מצוינת ל-100 קמ"ש תוך 7 שניות בלבד, מה שהופך אותה למכונית זריזה במיוחד, כאשר בלחיצות בריאות על דוושת הגז תוכלו להרגיש את הגלגלים הקדמיים גם מפרפרים במהירויות של 60-70 קמ"ש הודות למומנט הנדיב. יחד עם זאת, ספורטיבית היא לא. מדובר במכונית צרה יחסית וגבוהה בסגנון ג'יפונים קומפקטיים והמתלים שלה מכויילים על הצד הרך יותר לטובת נוחות נסיעה ופחות לאחיזת כביש גבוהה בנהיגה ספורטיבית. על הכביש מדובר אכן במכונית נוחה למדי, שקטה במהירויות המותרות בחוק וחלקה מוויברציות. נקודות התורפה בנהיגה מגיעות מסעיף הרגנרציה הלא ממש מוצלחת, כאשר לא ניתן עדיין לנסוע על דוושה אחת וכמעט ללא שימוש בבלמים. ל-BYD יש עוד דרך לעבור עד שתצליח להיות יעילה בתחום הזה. גם בקרת הסטייה מנתיב אגרסיבית יחסית בפעולתה ואני העדפתי לנתק אותה מאשר שהיא תתערב לי בגסות בנהיגה. לדגם סוללה בקיבולת 60 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה עד 427 לפי תקן WLTP, ואפשר לטעון אותה בטעינה ביתית תלת פאזית בקצב של עד 11 קילוואט, או בטעינה מהירה בקצב של מקסימום 88 קילוואט, שבו אפשר לטעון מ- 30% ל-80% בתוך 29 דקות. בפועל, ביום הראשון של המבחן ותחת עומס חום כבד, מספר נוסעים ברכב ונסיעות בין-עירוניות במהירויות גבוהות יחסית, עמד טווח הנסיעה סביב ה-320 ק"מ בלבד. ביום השני של המבחן, עם מזג אוויר חם אך הרבה פחות, ללא נוסעים נוספים ברכב ונסיעות חסכוניות יותר במהירויות נמוכות שנבעו מעומסי תנועה, הראה מחשב הדרך על טווח שנע סביב ה-380 ק"מ.

BYD דולפין

נפח תא המטען סביר ועומד על 345 ליטר. אין גלגל רזרבי

החל מ-142,000 שקל

BYD דולפין מצטרפת לקטגורית המשפחתיות החשמליות והקומפקטיות המתפתחת, שם מחכים לה MG4 ואורה פאנקי קאט, אך לדברי היבואן סביר להניח שגם לא מעט לקוחות יגיעו מקטגוריית הג'יפונים (כמו ג'ילי למשל), בשל הגובה הנדיב של הדולפין והמחיר הנגיש יותר שלה שנקבע על 142,000 שקל לגרסת הכניסה או 148,000 שקל לגרסה המאובזרת. מצד אחד, קיווינו שהמחיר שלה יתחיל בקצת פחות מ-140,000 שקל וזה קצת מאכזב. מצד שני, היא עדיין תחרותית ביחס  למתחרות הישירות, יכולה לחסוך לכם בין 20 ל-30 ומשהו אלף שקל אם תוותרו על ג'יפון משפחתי חשמלי, ואף נהנית מאחריות נדיבה במיוחד העומדת על 6 שנים או 150,000 ק"מ "מפגוש לפגוש", ואחריות לסוללה ל-8 שנים או עד 200,000 ק"מ. בשורה התחתונה, אנו מעריכים של-BYD יש להיט נוסף בדרך.

עוד ממבחני דרכים