נוסטלגיה לשבת: מיצובישי קולט – "חוצפה של מכונית"

היא היתה המכונית הקטנה הראשונה של מיצובישי בישראל, נהנתה מעיצוב יפהפה וסטייליסטי שהתחבב בעיקר בקרב בנות המין היפה וצעירים, ורבים ראו בה יורשת ל- 205GTI למרות שספורטיבית היא לא באמת היתה. סיפורה של מיצובישי קולט דור 1 בישראל.

ששי כהן 11 בפבר, 2022
מיצובישי קולט 1993-1997

בתמונה הראשית: מיצובישי קולט נמסרת ללקוחה מאושרת בשנת 1994. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד.

הרומן של מיצובישי לנסר עם השוק הישראלי החל ב-1988 עם גרסת הסטיישן שהגיעה לארץ בתחילת הדרך, שהשתייכה לדור השני של הדגם בעולם שעמד כבר בפני החלפה. שנה מאוחר יותר הגיעה לארץ הלנסר החדשה שהזניקה את מכירות המותג בישראל והפכה ל-"סובארו החדשה" של מר ישראלי, אך זו שווקה כאן רק בגרסת הסדאן. כאשר הוצג הדור הרביעי של הלנסר ב-1992, זה ששווק כאן תחת השם "מיצובישי סופר לנסר", החליטה כלמוביל היבואנית לירות לכל הכיוונים (כמעט) וכחלק מאסטרטגיה לפנות לקהל רחב מבעבר, הדגם שווק בארץ ב-3 גרסאות מרכב: סדאן, סטיישן ולראשונה גם בגרסת 3 דלתות ספורטיבית שענתה לשם קולט (Colt). עבור מיצובישי העולמית אגב, השם "קולט" היה הכי וותיק מבין דגמי היצרן וגם הראשון של החברה שיוצא למדינות המערב.

מיצובישי קולט מגיעה לישראל 

ביולי 1992 נחת בארץ הדור החדש של הלנסר כאשר כחלק ממלחמת המותגים היפניים החדשים בישראל של תחילת שנות ה-90 על ליבו של הצרכן הישראלי, את ההשקה של הסופר-לנסר החדשה בישראל בחר היבואן להגדיר כ-"השקת בכורה עולמית", למרות שזו נחשפה לעולם שנה קודם לכן בתערוכת טוקיו. יחד עם הלנסר החדשה, הושקה גם הקולט, אך דגמים ראשונים שלה נחתו בארץ כמה חודשים מאוחר יותר. הקולט הציעה מרכב 3 דלתות ספורטיבי שמנמן ועגלגל, ורבים הכתירו אותה עם הגעתה כאחת המכוניות היפות ביותר בישראל. הדגם פותח על שלדה מקוצרת של הסופר לנסר וחלק עימו מכלולים רבים זהים, אך הציע התנהלות עירונית קלילה יותר הודות לממדים הקומפקטיים (3.95 מטר לאורך ו-32 ס"מ פחות מהלנסר, 1.69 מטר רוחב וגובה של 1.36 מטר). יחד עם זאת, עם בסיס גלגלים של 244 ס"מ הקולט היתה מרווחת ושימושית ויכלה לאכלס גם ארבעה מבוגרים (ובתנאי שהם לא גדולים מהממוצע). בתוך תא הנוסעים הציעה המכונית את סביבת הנהג המוכרת של הסופר-לנסר בשינויים קלים, והדגם שווק בתחילת הדרך ברמת גימור GLXI מאובזרת שכללה חלונות, נעילה ומראות חשמליים, מזגן, הגה כח, מד סל"ד, ריפודי קטיפה, וטסות לגלגלים. ברשימת האבזור האופציונלי, הוצעו מערכת רדיו טייפ, אזעקה, גג שמש חשמלי, ספוילר אחורי וחישוקי גלגלים קלים.

פרסומת מיצובישי קולט

1993: פרסומת למיצובישי קולט

היצע הדגמים בישראל

הקולט (מהדור הראשון שלה בישראל) שווקה בגרסת מנוע אחת בלבד, שכללה את יחידת הכח המוכרת של הסופר לנסר, עם מנוע בנזין מוזרק 1.6 ליטר, 16 שסתומים, שהפיק 113 כ"ס ומומנט מרבי של 14 קג"מ והוצע בשילוב לתיבת 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטומטית לבחירה. עם יחידת הכח הנ"ל ומשקל קליל יחסית של 945 ק"ג, הציעה המכונית ביצועים נאים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות (11.6 שניות באוטומטית) ומהירות מרבית של 190 קמ"ש (180 באוטומטית). הגעתה של הקולט לארץ היתה בתזמון מושלם שחפף להפסקת השיווק של פיג'ו 205GTI, ויחד עם הונדה סיוויק ESI החדשה בתצורת ה-3 דלתות הספורטיבית שלה, ניסו צמד הדגמים להיכנס אל החלל שהותירה אחריה מכונית הספורט של פיג'ו, למרות שהן לא באמת היו ספורטיביות, אלא יותר קומפקטיות חמות עם ביצועים נאים. הסיוויק אגב התעדכנה כאן מאוחר יותר גם בגרסת VTi ספורטיבית אמיתית. במבחן שערך שאול גלאי ז"ל לקולט בעיתון "חדשות" בשנת 1993, הוא תיאר אותה כמכונית היפה בארץ יחד עם ההונדה, אך סיכם אותה כנעימה לנוסעים אך מאכזבת לנהג. בקיצור, איך אומרים הפתגמים המפורסמים: "לא כל הבלונדינית נוצצת" או "לא כל חייל שנועל נעליים אדומות הוא באמת צנחן" ואם תרצו גם "שקר החן, הבל היופי"…  🙂

מיצובישי קולט

1993: "אידיאלית ליאפים מתחילים"… מבחן של שרון שדה בעיתון חדשות

תמחור

מיצובישי קולט הושקה בארץ בתזמון מצוין כאשר מרבית הקטנות הספורטיביות נעלמו מהשוק, ואפשרויות בחירה רבות לחובבי קומפקטיות חמות לא ממש היו. עם תג מחיר של 56,750 שקל לגרסה הידנית (תוספת של 5,000 שקל לדגם אוטומטי), היא היתה מעט יותר יקרה מסיטרואן AX GTI שהוצעה ב-55,500 שקל, אך זולה משמעותית ממחירה של ה-205GTI ששיווקה פסק זמן קצר קודם לכן (64,500 שקל). היא היתה גם יקרה יותר ממשפחתיות ספורטיביות כמו אלפא 33 עם מנוע 1.5 ליטר (47,000 שקל) וממשפחתית כאילו ספורטיבית כמו מאזדה 323F שהוצעה מ-52,900 שקל, אך המתחרה העיקרית שלה בארץ שהגיעה כמה חודשים אחריה לשוק, היתה הסיוויק ESI שהיתה יקרה יותר ב-10,000 שקל בגרסת ה-125 כ"ס שלה. ביחס לסופר לנסר הידנית אגב, הקולט דווקא היתה זולה ב-2,500 שקל והמיסוי על הדגם אגב באותם שנים עמד על לא פחות מ-154% !

מיצובישי קולט

חביבת הנשים: תהליך מסירה של מיצובישי קולט ללקוחה במרכז המסירות של החברה באשדוד ב-1994. צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

הצליחה?

הקולט הציעה תפריט ללקוח הישראלי שקל היה להתאהב בו: מכונית קומפקטית יפהפיה בעלת לוק ספורטיבי וביצועים נאים, מאובזרת היטב, עם מוניטין יפני ותדמית סטייליסטית שהפכו אותה לנחשקת בארץ. בכלמוביל היבואנית לא ממש בנו על הדגם עם תחילת השיווק והתרכזו בעיקר בסופר לנסר החדשה שתספק אלפי מכירות בשנה, והציגו יעד של 300-400 מכוניות בשנה לקולט. בפועל, את שנת השיווק הראשונה סיימה הקולט בהצלחה מסחררת עם לא פחות מ- 780 מסירות. הקולט התחבבה בעיקר על נשים וצעירים, אך גם לא מעט אנשי עסקים תל-אביבים אימצו אותה כרכב אופנתי שכיף להתנייד איתו בעיר, וגם נרשמו לא מעט עסקאות לאנשים מבוגרים. מיד לאחר מכן, הפכה הקולט גם לחביבת מעצבי השיער, קוסמטיקאיות, וכל אלו שחיפשו לעשות רושם שהם נוהגים ברכב אופנתי וספורטיבי, למרות שמרביתם לא באמת חיפש אחר נהיגה ספורטיבית.

פרסומת מיצובישי קולט 1996

פרסומת למיצובישי קולט 1996 – כוונה לא מעט לנשים בפרסומי היבואן. (מודעה מתוך "אוטו של פעם" בפייסבוק)

מבוקשת מאוד כמשומשת

הצלחתה של הקולט המשיכה בארץ גם כמשומשת שנהנתה מביקוש גבוה, ועם השנים וירידת המחירים עברה גם לשוק של הצעירים חובבי הנהיגה. אמנם הקולט הגיעה לארץ רק בגרסת ה-113 כ"ס, אך שלדתה תמכה גם בהספקים גבוהים יותר ובחו"ל שווקה המכונית גם בגרסת GTI שצוידה במנוע 1.8 ליטר 140 כ"ס. חובבי הרכב בארץ אימצו אותה כמשומשת במחיר זול יחסית, והתפתח לה כאן שוק של שיפורים שכלל העלאת הספקי המנוע, שדרוג המתלים לקשיחים יותר, החלפת מערכות פליטה ועוד, ששדרגו את חווית הנהיגה שלה אך גם קיצרו את חייה עקב בלאי מואץ ומעורבות גבוהה יותר בתאונות.

מיצובישי קולט 1996

מיצובישי קולט 1996

תשרוד לאספנות?

מיצובישי קולט שווקה בישראל בשנים 1993-1997 וממנה עלו כאן לכביש כמה אלפי מכוניות, עד שהוחלפה בדור חדש במחצית 1997 שהיה פחות יפה, פחות מרווח ופחות ספורטיבי, שיחד עם התייקרות משמעותית במחיר גם צנח משמעותית במכירות ולא שחזר את הצלחת הדור הקודם בישראל. נכון להיום, נעלמה לחלוטין הקולט מהכביש, ונדיר מאוד לפגוש אחת כזאת נוסעת. בלוח יד 2 לא נצפתה אף אחד כזאת למכירה. לפני קרוב ל-3 שנים עשיתי כתבה על אדם נחמד שבמהלך מלחמת המפרץ בשנת 1991, השמיד טיל סקאד עירקי שנחת ברמת גן את הסיאט רונדה שלו ושלח אותו לרכוש סובארו משומשת שהוחלפה בהמשך במיצובישי קולט חדשה. הוא כל-כך היה מרוצה מהמכונית שהוא החזיק אותה עד שנת 2019. אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה עליו כאן. האם נזכה לפגוש כאן מיצובישי קולט גם עם רישוי אספנות החל מהשנה הבאה? אני מניח שיש כמה ששרדו ואולי גם מוחזקות ע"י אספנים, אני מאוד מקווה שכן.

עוד מנוסטלגיה