נוסטלגיה לשבת: פורד פיאסטה דור 3 – "גראנד פיאסטה"…

הדור ה-3 של פורד פיאסטה שנחת כאן ב-1989, התחדש לראשונה בגרסת 5 דלתות, אופציה ל-ABS ראשונה בקטגוריה ונוחות נסיעה גבוהה, אך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה גרועה, מחיר גבוה ומתחרות כמו 205, קליאו ואונו, הרחיקו אותו מצמרת המכירות.

ששי כהן 17 במרץ, 2023
פורד פיאסטה דור 3

בתמונה הראשית: פורד פיאסטה דור 3 (XR2i). צילום: Peter Bovym Fotografie

צמד הדורות הראשונים של פורד פיאסטה היו מכוניות קטנות ויעילות שביצעו את המוטל עליהם כראוי, כאשר בחלק גדול מהשנים אחזה הפיאסטה באדיקות את המקום הראשון במכירת רכב חדש באנגליה. גם השוק הישראלי נחשב לידידותי עבור דגמי פורד באותם שנים והפיאסטה נהנתה כאן ממכירות נאות בשנות ה-80. יחד עם זאת, בשוק האירופאי של שנות ה-80 חובב מכוניות הסופר מיני, התחוללה תחרות חריפה והפיאסטה שנחשבה לשמרנית, התקשתה להתחרות במיטב התוצרת האירופאית שכללה דגמים כמו פיאט אונו ופיג'ו 205 למשל. הדור השלישי של הפיאסטה שהוצג ב-1989, ביקש להשיב אש מול המתחרות המובילות והציע חידוש קטן אך מאוד משמעותי: לראשונה הוצעה הפיאסטה גם בגרסת 5 דלתות שימושית.


פורד פיאסטה דור 3

הדור ה-3 של הפיאסטה הוצג בתערוכת ז'נבה בחודש מרץ 1989 ונחשב למתקדם ומודרני משמעותית מקודמיו. כאמור, לצידה של גרסת ה-3 דלתות, הוצעה לראשונה הפיאסטה גם בגרסת 5 דלתות שהפכה אותה לאופציה זולה גם עבור משפחות קטנות, והעיצוב סימן את שפת העיצוב החדשה של היצרן שכללה הופעה מודרנית ונאה יותר, אך יחד עם זאת לא פורצת דרך או חדשנית. גם הממדים צמחו משמעותית עם אורך של 3.74 מטרים (18+ס"מ), רוחב של 1.61 מטר (4+ ס"מ) וגובה של 1.32 מטר (4- ס"מ), שיחד עם בסיס הגלגלים שצמח משמעותית ל-245 ס"מ (16+ס"מ) הפיאסטה הציעה מרווח נאה לחמישה נוסעים. גם תא המטען צמח ב-45% מול הדור היוצא. הפיאסטה החדשה הפיחה חיים חדשים במפרשי חברת פורד וחודש מאוחר יותר כשהחל השיווק ברחבי אירופה, רשמה המכונית כ-60,000 הזמנות בימים הראשונים לשיווק, שהתאימו לתחזיות היצרן למכור כחצי מיליון מכוניות בשנה למרות התחרות העזה. חודש לאחר תחילת השיווק, הפכה הפיאסטה לראשונה גם למכונית הקטנה הנמכרת ביותר בגרמניה ו-6 מדינות אירופאיות נוספות.

פורד פיאסטה דור 3

הפיאסטה זכתה בארץ לשם "גראנד פיאסטה" בדמות מדבקה על החלון האחורי…

הפיאסטה החדשה מגיעה לישראל וזוכה לשם המקורי "גראנד פיאסטה"

חודשי בלבד לאחר שהחל השיווק באירופה ובמהירות שיא שאינה מאפיינת יבואני רכב בישראל, הגיעה הפיאסטה החדשה גם לארץ ע"י היבואן "חברה ישראלית לאוטומובילים בע"מ" וב-14 במאי 1989 הוצגה לראשונה באולם התצוגה המרכזי של פורד ברחוב יגאל אלון פינת יצחק שדה בתל אביב. הדגם הגיע לארץ ממפעל פורד בגרמניה בתחילת הדרך וכחלק מאסטרטגיית השיווק הוצע כאן בשם "גראנד פיאסטה" שהיטיב לתאר את היותה של המכונית גדולה ומשפחתית יותר מאי פעם, לרבות שימוש בסלוגנים כמו "גראנד פיאסטה. כמו גדולה" ו-" מכונית מיליארד הדולר הגיעה לישראל" שתיאר את ההשקעה העצומה בפיתוח הדגם החדש. יומיים מאוחר יותר היא נחשפה לראשונה גם ללקוחות בארץ, באירוע מכירות בו הוכיח הקונה הישראלי ששמר לה חסד נעורים שתורגם למכירות מעל לצפי היבואן.

פורד פיאסטה 1990

מאי 1989: פרסומת ראשונה לפורד פיאסטה דור 3

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק הוצעה כאן הפיאסטה עם צמד מנועי בנזין לבחירה: מנוע 1.1 ליטר שהפיק 55 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים ידנית (4 או 5 הילוכים) והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-16.3 שניות, מהירות מרבית של 149 קמ"ש וצריכת דלק של 13 ק"מ לליטר. מעליו הוצעה גרסת ה-1.4 ליטר שהפיקה 75 כ"ס וסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12 שניות, מהירות מרבית של 165 קמ"ש וצריכת דלק של 11 ק"מ לליטר, ועבור חובבי הגיר האוטומטי, הוצעה גרסת 1.4 ליטר בעלת גיר רציף שסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.6 שניות, מהירות מרבית של 160 קמ"ש וצריכת דלק של 12.8 ק"מ לליטר. הדגם החדש גם הציע בטיחות משופרת והיה אחד הדגמים הראשונים בקטגוריית הקטנות בעולם שהוצע עם אופציה לבלמים משולבי ABS ובחו"ל גם עם כרית אוויר לנהג. בשנים המתקדמות יותר לשיווק הוצעה המכונית רק בגרסת ה-1.4 ליטר ידנית שלקראת סיום השיווק ההספק שלה ירד ל-71 כ"ס (פיאסטה Youth).

פורד פיאסטה

עיתון מעריב 13/2/90: שביתה שניה של עובדי פורד, גרמה לעיכובים ודחייה באספקות המכוניות גם לארץ בתחילת הדרך של הדור השלישי.

פיאסטה XR2i ביבוא רשמי בישראל?

כחלק ממסע היח"צ לדגם החדש, הבטיח היבואן שתגיע לארץ גם הפיאסטה XR2i שנה מאוחר יותר, הגרסה הספורטיבית שהוצעה עם מרכב 3 דלתות, מנוע 1.6 ליטר שצויד בהזרקת דלק ראשונה בדגם, הפיק 106 כ"ס וסיפק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.1 שניות, לצד מהירות מרבית של 187 קמ"ש וחבילת אבזור ספורטיבית חיצונית ופנימית. בסופו של דבר ה-XR2i מעולם לא שווקה בארץ באופן סדיר, אך ידוע על כמה בודדות שהגיעו לכאן, כאשר אחת שרדה עד היום ואף זכתה לסטטוס "רכב אספנות".

פורד פיאסטה XR2i בישראל

פורד פיאסטה XR2i בישראל. ככל הנראה, היחידה שנוסעת היום בארץ.

1994: מתיחת פנים קלה והצטרפות גרסת הקליפסו

ב-94' עברה הפיאסטה עדכונים קלים ושיפורים באיכות הגימור, היצור עבר לספרד, המחיר הפך לתחרותי יותר והעסק התחיל לעבוד. עיקר המכירות היו של ה-1.4 שקיבלה הזרקת דלק רב נקודתית, ברמת גימור "Flair", שהחליפה את ה-CLX. לצידה הוצעה גם פיאסטה 3 דלתות "קליפסו" עם גג בד מתקפל בסגנון "מכסה קופסת סרדינים", שהייתה יקרה יותר ונמכרה במספרים קטנים, וצוידה במנוע ה-1.3 ל' העתיק עם שסתומים עיליים והזרקה חד נקודתית.

פורד פיאסטה קליפסו

פורד פיאסטה קליפסו : בד מתקפל בסגנון "מכסה קופסת סרדינים"…

ב-95' נוספה להיצע גרסת ה-"Youth", (היו שקראו לה "יוטה"…), רמת גימור נמוכה יותר מה-Flair, שבזכות מחיר זול הייתה לאחת ממכוניות הסופר מיני הזולות בארץ, ונמכרה במספרים גדולים ללקוחות פרטיים ולציי רכב. לחובתה נרשמו המנוע החלש, והיעדר מזגן מקורי שכבר היה אבזור תקני ברוב המתחרות.

ב-96' הוצעה ה-Youth עם חבילת "פלוס" האופציונלית, שכללה אביזרים בהתקנה מקומית במחיר מוזל: חלונות חשמל קדמיים, נעילה מרכזית, ורדיוטייפ רודסטר "אטלנטה" עם פאנל נשלף.
פורד פיאסטה RS – הגיעה לארץ ונשלחה חזרה !
ב-94' הגיעו לארץ 40 מכוניות מגרסת ה-RS הספורטיבית עם מנוע 1.8 ל'. הן נשלחו להתקנת מזגן (לא היה מזגן מקורי בפיאסטה דור 3 מטיפוס BE13) אך לרוע המזל התגלה שאין סיכוי להתאים בתא המנוע הקטן של הפיאסטה מזגן, לצד מנוע בגודל כזה. מספר יצרני מזגנים נדרשו לענין, אך כולם הגיעו למבוי סתום. התקינה הישראלית לא אפשרה למכור מכוניות עם מנוע בנפח מעל 1.5 ל' ללא מזגן, ולכן, לאחר כשנה וחצי, נשלחו כל המכוניות למזרח אירופה ונמכרו שם.

רמות גימור

הפיאסטה שווקה בארץ במגוון רמות גימור, עם דגמי ה-1.1 ליטר שהוצעו ברמות גימור "C" או "CL" מאובזרת יותר, דגמי ה-1.4 ליטר שהוצעו ברמת גימור גבוהה יותר "CLX", ובגרסת ה-3 דלתות ברמת גימור "S". בשני המנועים הוצעה גרסה מפוארת שענתה לשם "GHIA" וכללה גם צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, ריפודי מושבים מפוארים יותר ו-ABS, וכאופציה הוצעו גם גג שמש וחישוקי מגנזיום. מזגן מקורי לא היה בדגם ובמקומו הוצע כאופציה מזגן בהתקנה מקומית.

פורד פיאסטה דור 3

טובה אך לא מצטיינת

הפיאסטה החדשה זכתה למכירות נאות יחסית בישראל אך לא הצליחה להתברג בצמרת הקטגוריה. הדבר הכי מבאס ברכב היה ההגה – היה לו למעלה מארבעה סיבובים בין הנעילות – ולעומת הצרפתיות הקטנות -פיג'ו 205, רנו קליאו וסיטרואן AX – ניהוג המכונית היה מסורבל ולא מהנה. גם המנועים היו רועשים וקשים. היתרונות העיקריים של הדור הזה על קודמיו היו גרסת 5 דלתות, אבזור הבטיחות ונוחות נסיעה טובה יותר. מנוע ה- 1.1 ליטר נחשב לאמין ביחס לתוצרת האירופאית וכלל גם שרשרת טיימינג ולא רצועה, והיו שכינו את המכונית: "אירופאית עם אמינות בסגנון של יפנית". מנגד, תיבת ההילוכים האוטומטית הרציפה נחשבה למאוד בעייתית והוחלפה אצל מרבית הלקוחות עוד במסגרת האחריות !

במבחן השוואתי שערך מגזין "אוטו" במרץ 1991 בין הקליאו ל- 205, לאונו ולפיאסטה, זכתה הקליאו במקום הראשון, כשהפיאסטה התברגה במקום האחרון בשל היותה טובה אך לא מצטיינת בשום סעיף, ובעיקר נהנית ממוניטין אמינות גבוה ביחס לאירופאיות והיותה היחידה שמוצעת עם ABS. בנוסף, סבלה המכונית גם מתג המחיר הגבוה בין הארבעה.

פורד פיאסטה 1990

פורד פיאסטה 1990 רגע לפני שנשלחה לגריטה ב-2010

שרדה לאספנות? 

הדור השלישי של פורד פיאסטה שווק בארץ בשנים 1990-1996 עד שהוחלף בדור רביעי וממנו נמכרו בארץ כמה אלפי עותקים שהפכו אותו לפופולרי יחסית, אם כי לא כמו בדורות שקדמו לו. בחו"ל הוא שווק במקביל לדור החדש עד לשנת 1997 תחת השם "פיאסטה קלאסיק". מרבית המכוניות מהדור הנ"ל הלכו לעולמם לאחר 15-20 שנה ונכון להיום נעלמה המכונית לחלוטין מהכביש. בעיצומה של תכנית גריטת הרכב הישן בשנת 2010, התלוויתי לאחד מחברי כדי למסור את הפיאסטה מודל 90' שלו לגריטה. לא משום שהחלה לעשות בעיות, אלא משום שהיא עברה ל-2 טסטים בשנה וזה כבר היה גדול עליו. את סיפור הגריטה שלה תוכלו לקרוא כאן אם יעניין אתכם. נכון להיום מוצעות 2 מכוניות מהדור הנ"ל למכירה בלוח יד 2, שתיהן משנת הייצור 1996 ובמחיר זהה של 10,000 שקל. האם יש פיאסטות מהדור הזה שזכו לרישום אספנות? כן, פחות אגב מהדורות שקדמו לה, אך אפילו עם אחת מדגם ה-XR2i !

  • תודה לארז טרופן על הסיוע בהכנת הכתבה 

עוד מנוסטלגיה