בתמונה הראשית: טיול מועדון פיג'ו 206 – צילום דניאל שוגול
הרעיון להחליף באמצע שנות ה-90 את מכונית הסופר מיני המצליחה פיג'ו 205 ב-2 מכוניות שונות – פיג'ו 106 הקטנה יותר ופיג'ו 306 הגדולה יותר, אמנם הביא לקוחות חדשים למותג ושני הדגמים אף נהנו ממכירות נאות בעולם, אולם לא באמת היו יורשים אמיתיים ל-205 והצליחו לשחזר את הצלחתה, מה שגרם לפיג'ו להאריך את שיווק ה-205 המזדקנת (פיג'ו 205 Forever) שיוצרה במשך 15 שנה ברציפות. ביוני 1998 הוצגה סוף סוף היורשת האמיתית – פיג'ו 206, עימה קיוו לשחזר את ההצלחה של ה-205 שהייתה לאגדה בחייה, בתקופה מאתגרת בה הוצגו לא מעט מתחרות משובחות, וגם היא נאלצה להתמודד עם תחרות מבית עם הלקוחות שהחלו לנטוש את הסופר-מיני לטובת ה-106 וה-306.
לשם כך, פיג'ו שנמכה מעט את היכולות הספורטיביות של הדגם החדש שעדיין הבטיח חווית נהיגה מהנה, והתרכזה בשדרוג משמעותי של מרווח הפנים, הנוחות, האיכות והאמינות, ולא פחות חשוב מזה, גם תקפה את הקטגוריה עם עיצוב מקורי ויפהפה ותג מחיר תחרותי (לפחות בחו"ל…) במטרה לפנות לקהל רחב מבעבר. בין לילה הפכה ה-206 ללהיט ברחבי העולם, כסופרמיני הנחשקת ביותר, וסביר להניח שחלקכם זוכרים את הפרסומת המושקעת של הבחור ההודי שלא יכל להגשים את חלומו לרכוש 206 והחליט להפוך את רכבו האישי לאחת כזאת…
פיג'ו 206 מגיעה לישראל
חודשיים בלבד לאחר שהוזמנו עיתונאי רכב להשקת הרכב העולמית בצרפת, שם התלהבו מהעיצוב, הנוחות והשדרוג המשמעותי, אך הביעו אכזבה מהקיזוז ביכולות הספורטיביות של הדגם, בחודש דצמבר 1998 החלה דוד לובינסקי היבואנית בשיווק ראשוני דגמי ה-206 בישראל (כדגמי 99'), שהצטרפה לקטגוריית הסופר-מיני כמתחרה לדגמים כמו רנו קליאו B החדשה, דייהטסו שרייד, פולקסווגן פולו ופיאט פונטו שהובילה גם את הקטגוריה. זאת היתה הסופרמיני היפה והסקסית בישראל, שהיוותה לא רק שיפור אדיר במראה מול ה-205 היוצאת, אלא גם מול דגמי ה-106 וה-306 שהיו שמרניים למראה.
בין פרטי העיצוב המובילים היו מבנה מונובוקס עם חרטום שמשתפל מטה בחדות, שמשה קדמית ענקית, פנסים מלוכסנים בסגנון יפני, צמד כונסי אוויר על מכסה המנוע ודלת אחורית כמעט אנכית עם ספוילר מובנה. הדגם צויד בשלדה חדשה שסיפקה בסיס גלגלים של 244 ס"מ שתורגם לתא נוסעים מרווח לקטגוריה שהתאים לא רק לצעירים אלא גם למשפחות קטנות, כאשר נקודת התורפה העיקרית היתה תא המטען הקטן יחסית (245 ליטר) שהקשה על אכלוס עגלת תינוק. הדגם הוצע עם מרכב 3 דלתות ספורטיבי למראה, ובגרסת 5 דלתות שימושית יותר שריכזה את מרבית המכירות. בניגוד לאירופה, המחיר ההתחלתי שלה החל מ-77,990 שקל והיה גבוה כמעט מכל המתחרות הישירות, מה שלא הפריע ללקוחות לעמוד יפה בתור.
היצע הדגמים בישראל
עם תחילת השיווק הוצעה ה-206 עם סדרת מנועי ה-TU המיושנת יחסית שכללה מנוע בנזין 1.4 ליטר 8 שסתומים שהפיק 75 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.2 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש בגרסה הידנית, ו-17.3 שניות ל-100 קמ"ש ו-160 קמ"ש מירביים בגרסה האוטומטית. גרסת ה-3 דלתות היתה ה-206XS בעלת העיצוב הספורטיבי יותר שצוידה במנוע 1.6 ליטר 90 כ"ס וגיר ידני, אשר סיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.5 שניות לצד מהירות מרבית של 188 קמ"ש. בקצה הוצעה ה-206 GTI, מחליפת ה-205 GTI האגדית, שצוידה במנוע 2.0 ליטר 135 כ"ס וגיר ידני, וסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ומהירות מרבית של 210 קמ"ש. כאן סבלה המכונית מביקורות שליליות יותר, כמכונית שאמנם עדיין מהירה ומהנה לנהיגה, אך כזאת שהתרחקה מאוד מהיכולות של ה-205GTI הנערצת, שהפכה לאחד הסמלים המוטוריים של שנות ה-80.
שנת 2000: סוף סוף מנוע 16 שסתומים
בשנת 2000 שודרג מנוע ה-1.6 ליטר בראש 16 שסתומים שהעלה את ההספק ל-110 כ"ס ונוספה לגרסה זו לראשונה גם אפשרות לגיר אוטומטי. ב-2001 הוצע לראשונה מנוע ה-1.6 ליטר גם בגרסאות ה-5 דלתות ובסוף אותה שנה זכתה המכונית למערכת החשמל המתקדמת "מולטיפלקס" של היצרן, שעשתה שימוש בסיב אופטי והיתה אמורה לספק אמינות גבוהה יותר.
דיזל סטיישן ידני
בין לבין הגיעו לתקינה גם 206 עם מנוע 1.1 ליטר ו-206 סטיישן 1.6 אוט' שבסוף הוחלט לא לשווק אותן בארץ. במקביל נעשה ניסיון גם לשווק את ה-206 סטיישן בגרסת דיזל ידני בעיקר עבור שוק המוניות, אך רק 10 מכוניות כאלו הגיעו לארץ. ב-2004 הגיעה לארץ מתיחת פנים של הדגם שכללה עדכוני עיצוב קלים בחזית ומאחור, תא נוסעים משודרג קלות ותוספת של בקרת יציבות בדגמי ה-1.6 ליטר.
תא נוסעים איכותי
גם תא הנוסעים של ה-206 הפגין שיפור ענק לעומת ה-205, עם סביבת נהג ונוסעים מעוצבת ואיכותית בהרבה, ואווירה הרבה יותר נחשקת ומודרנית. הדגם הוצע בגרסת הכניסה ברמת הגימור XR שכללה צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, מזגן, הגה כח ו-2 כריות אוויר, כאשר רמת הגימור XT הוסיפה גם מראות חשמליות, פנסי ערפל, ריפודי מושבים מהודרים יותר, אפשרות לביטול כרית אוויר נוסע, חיישן גשם, ומושב נהג משודרג. כאופציה, הוצע גם גג שמש חשמלי פנורמי. גרסת ה-3 דלתות XS הספורטיבית יותר למראה כללה גם חישוקי "15 (אופציה לסגסוגת קלה), אגזוז בולט ובוהק, מערכת שמע מקורית נשלטת מההגה ומחשב דרך.
2001 – מגיעה ה-206CC – גרסת קופה קבריולט
בשנת 2001 החל שיווקה גם של ה-206CC, גרסת הקופה-קבריולט המרהיבה של הדגם, שהציעה גג קשיח מתקפל חשמלית אשר בלחיצת כפתור ובתוך 20 שניות הפך את המכונית לרכב קופה או קבריולט לבחירה, בסגנון שאותו הציעה אז רק מרצדס SLK היוקרתית שמחירה החל מ-280,000 שקלים, כאשר ה-206CC העממית ועדיין יפהפיה ונחשקת הוצעה מ-121,000 שקלים. הדגם שווק בישראל בגרסאות 1.6 ליטר עם גיר ידני או אוטומטי לבחירה, שהפיקו 110 כ"ס והציעו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.2 שניות ומהירות מרבית של 193 קמ"ש (בגרסה הידנית) וכן בגרסת 2.0 ליטר ידנית 138 כ"ס שקיצרה את התאוצה ל-100 קמ"ש ל-9.3 שניות והגיעה למהירות מרבית של 204 קמ"ש. הדגם צויד אגב ב-4 מושבים אך אלו האחוריים היו סמליים ובקושי סיפקו מקום ל-2 ילדים קטנים. כ-496 מדגמי ה-206CC נמכרו בישראל בשנים 2001-2004, מהם 298 אוטומטים ו-133 מגרסת ה-2.0 ליטר החזקה.
הצליחה?
האם ה-206 הצליחה להיכנס לנעליה הגדולות של ה-205 המצליחה? בהחלט כן, ואף יותר מכך. ה-206 הפכה להצלחה עולמית ויוצרה ב- 8,358,217 יחידות שהפכו אותה לפיג'ו המצליחה ביותר בהיסטוריה של היצרן. בשנים 2001-2003 מדובר היה גם במכונית הנמכרת ביותר באירופה ולאורך שנות הייצור שלה היא הורכבה בלא פחות מ-10 מדינות בעולם, כולל סין ואיראן למשל, אך לארץ הגיעו כל המכוניות ממפעל הייצור בצרפת למעט 79 יחידות שמשום מה הגיעו מאנגליה. במבחן השוואתי ראשון שנערך לה בארץ במגזין "הגה" בחודש אפריל 1999 נגד רנו קליאו (בגרסאות 1.4 אוט') הפסידה ה-206 לקליאו, בעיקר בשל מחיר גבוה משמעותית (80K בפיג'ו לעומת 72K שקל ברנו).
הסופר-מיני המצליחה בישראל
גם בישראל נהנתה המכונית ממכירות מצוינות כבר עם הגעתה לארץ, ולמרות תג מחיר התחלתי שהיה גבוה כמעט מכל המתחרות, את שנת השיווק הראשונה שלה (1999) היא סיימה במקום החמישי בסגמנט עם 2,245 מסירות, כאשר היא יכלה להתמקם בקלות במקום השני (אחרי פיאט פונטו) אם לא היו עיכובים משמעותיים בהגעת המשלוחים לארץ שהובילו למאות לקוחות מאוכזבים ומסע פרסום של היבואן שהתנצל על בעיות האספקה עקב הביקוש העולמי המטורף. לצד קמפיינים פרסומיים בשווי מיליוני שקלים שערכה היבואנית בשנים 2002-3 היא הוכתרה גם כמכונית הסופר-מיני המבוקשת בישראל הן כחדשה והן כמשומשת, ונהנתה מפופולריות גבוהה הן בשוק הפרטי והן בציי הרכב. ב-2002 זכתה גם מלכת היופי ימית הר נוי ב-206 XT כרכב הפרס.
לאורך השנים הפגינה המכונית אמינות ועמידות מרשימים יחסית, אך תקלות חשמל לא היו זרות לה, וגם תיבת ההילוכים האוטומטית שהגיעה בכלל מרנו לא הפגינה אמינות גבוהה. כאשר גילו הלקוחות שעלות החלפתה בשנת 2006 עמדה על 47,000 שקל (כולל מע"מ ועבודה), לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה ייצוגית נגד לובינסקי היבואנית בהיקף 345 מיליון שקל, שנדחתה בסופו של דבר. בשנים האחרונות נכחדו כמעט כל דגמי ה-3 דלתות מהכביש, כאשר הפכו לפתע לחביבם של חובבי הנהיגה הספורטיבית שרכשו אותם לצורך הנאה, חלקם כרכבם האישי שמטופח ומטופל באהבה, חלקם עברו לרישוי אפור לשימוש במסלולי המרוצים בדרום במסגרת מירוצי ה-206 ספארקו קאפ, ורבים מהם נרכשו כדי לשמש כתורמי איברים בשעת הצורך עקב מחסור בחלפים שהתפתח עם הזמן.
תשרוד לאספנות?
פיג'ו 206 שווקה בישראל בשנים 1999-2008 וממנה נמכרו כאן לא פחות מ-21,913 מכוניות, שהפכו אותה לפיג'ו המצליחה ביותר בישראל ולדגם של לובינסקי שהצלח למכור הכי הרבה מכוניות בשנה (4,500 ב-2002), תואר אותו החזיק במשך יותר מ-20 שנה, עד שנשבר שיא מכירות שנתי חדש עם ה-MG EHS. נכון להיום, לפי נתוני משרד הרישוי, ה-206 עדיין פופולרית על הכבישים ו-1,560 עותקים שלה עדיין נעים על הכביש עם רישוי פעיל, באופן מפתיע משהו, מהם 1,058 עם תיבה אוטומטית, 4 מדגמי הסטיישן ולא פחות מ-143 מדגמי ה-206CC. אגב, הנתונים הנ"ל אינם כוללים את המכירות של ה-206+ (מתיחת פנים נוספת) שהגיעה לארץ בשנת 2011 וממנה נמכרו כאן קרוב ל-1,000 מכוניות נוספות. האם ה-206 תשרוד עוד כמה שנים ותזכה לרישוי אספנות? ללא ספק כן.
- תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים וליובל לוי על הסיוע בתמונות.