נוסטלגיה לשבת: רנו קליאו B – "פתאום כולם מתאהבים B"…

פתאום כולם רוצים B, מתאהבים B… הדור השני של רנו קליאו נחת בארץ בשנת 1998 וזכה לכינוי המקומי "קליאו B". הוא ניצח מבחנים השוואתיים, כלל גרסת ספורט מענגת לנהיגה ומנגד גרסת סדאן מחרידה למראה שכוונה בעיקר לציי רכב. למרות שמעולם לא הוביל את הסגמנט, הוא עדיין אימץ 11,000 לקוחות בישראל.

ששי כהן 10 בנוב, 2023
רנו קליאו B

בתמונה הראשית: רנו קליאו B במבחן של מגזין הגה אפריל 2001. צילום זיו קורן

7 שנים לאחר שהוצג הדור הראשון של רנו קליאו, מחליפת ה-5 שזכתה להצלחה מרשימה עם מכירות של 3.8 מיליון מכוניות ברחבי העולם, הוצג בשנת 1998 הדור השני של הקליאו שבארץ זכה לשם הייחודי 'קליאו B'. הדגם הוצג בעולם במרץ 1998, הקדים בחודשיים בלבד את הפיג'ו 206 וכדי להתמודד מול התחרות העולה ולשמור על קצב המכירות הגבוה של הדור היוצא, מחיר הדור החדש הוזל והחל בפחות מ-8,000 יורו, בשל התייעלות כוללת בסגנון יפני שאפשרה הפחתת עלויות הייצור עד 25%.


רנו קליאו B

בניגוד לדור הראשון שהיה מאופק בעיצוב ותויג בפי רבים בעולם כ-"רכב של הדודה", הקליאו B זכתה לעיצוב חדש ומדליק שניסה להקנות לרכב הופעה צעירה יותר, אך עדיין היה יחסית שמרני ביחס ליכולות של רנו, שהפגינה מקוריות ויצירתיות בדגמים כמו הטווינגו, האספאס והקנגו. הדגם פותח על שלדת הדור היוצא, אך הציע ממדים גדולים יותר עם אורך של 3.77 מטר, רוחב של 1.64 מטר וגובה של 1.42 מטר. בסיס הגלגלים נותר זהה (247 ס"מ) ונפח תא המטען הצטמצם ל-255 ליטר (10-), בשל נטישת המתלה האחורי המסורתי מסוג זרועות עוקבות ומוטות פיתול רוחביים ומעבר למתלה אחורי חצי עצמאי. הדגם שווק בגרסאות 3 ו-5 דלתות, כאשר מרבית דגמי ה-3 דלתות שהגיעו לארץ היו מדגמי הספורט וה-16V. בסעיף הגימיקים החיצוניים, נרשמו כנפיים קדמיות עשויות מפלסטיק, פנסי חזית גדולים ופלסטיים, ספוילר אחורי מובנה עם פנס בלימה ואפילו מכסה מנוע מאלומיניום בגרסאות ה-16V והספורט.

רנו קליאו 2000

פרסומת לרנו קליאו בשנת 2000

דגש על בטיחות

כיאה לאותם ימים בהם התהדרה רנו בהשקעה בבטיחות, גם הקליאו B הבטיחה להיות סופרמיני בטיחותית ולצד תכנון להגנה מרבית בשעת תאונה, צוידה המכונית בצמד כריות אוויר, כאשר רמת הגימור הגבוהה יותר כללה כבר 4 כריות אוויר ו-ABS. תא הנוסעים שלה היה נעים לשהייה וכלל 2 צבעים לדשבורד, אופציה לריפודי קטיפה למושבים הרכים, חלונות קדמיים חשמליים, נעילה מרכזית משלט הרכב, כיוונון מראות חשמלי, מד סל"ד, ואופציה לגג שמש חשמלי.


הקליאו B מגיעה לישראל

באפריל 1998 הוטסו כמה עיתונאי רכב ישראלים להשקת הקליאו B בגוואדלופ שבאיים הקריביים, שם נחשפו לדגם החדש וכולל לגרסת ה-1.6 ליטר 16V החדשה שצוידה בגיר ידני ורמת אבזור גבוהה. חודש לאחר מכן פורסמו כבר מחירי הדגמים בישראל והיבוא החל בקיץ 1998 (כדגמי 99') עם ארבעה דגמים שהוצעו בתחילת הדרך: 1.2 ליטר RN שצוידה במנוע 1.2 ליטר 58 כ"ס וגיר ידני 5 הילוכים שסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15 שניות ומהירות מרבית של 160 קמ"ש. מעליה הוצעה ה-1.4 ליטר RT שהפיקה 75 כ"ס והציעה יחד עם גיר ידני 5 הילוכים תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.1 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש. עבור חובבי האוטומטיות הוצעה ה-1.6 ליטר RXT שצוידה בתיבה אוט' 4 הילוכים "חכמה", שהפיקה 90 כ"ס וסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.9 שניות ומהירות מרבית של 175 קמ"ש. לחובבי החיסכון בדלק הוצעה גרסת דיזל עם מנוע 1.9 ליטר 64 כ"ס ותיבה ידנית שהפיקה 64 כ"ס, תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15.4 שניות, מהירות מרבית של 161 קמ"ש וצריכת דלק משולבת של 15.1 ק"מ לליטר. בסה"כ נמכרו בארץ 368 מכוניות עם מנוע דיזל מהן שרדו 5 עד היום. מאוחר יותר הצטרפה גם גרסת 1.2 ליטר 75 כ"ס ידנית.

רנו קליאו B

אפריל 1999: רנו קליאו B ופיג'ו 206 על שער מגזין הגה" הראשון, בכיכובה של הדוגמנית הצעירה גלית גוטמן. הקליאו גם ניצחה את המבחן. צילום: רונן טופלברג

הסופרמיני הטובה בישראל

הדור הראשון של הקליאו הוכתר עם הגעתו כסופרמיני הטובה בישראל, עם יכולות נאות בהתנהגות הכביש, הנוחות והמרחב לנוסעים. באוקטובר 1999 פרסם מגזין "אוטו" מבחן דרכים השוואתי נגד פיג'ו 206 החדשה, בגרסאות האוטומטיות (והמסורסות) של צמד הדגמים. בסיום המבחן הוכתרה הקליאו B כמנצחת, אם כי בפער קטן וניצחון בנקודות בודדות. יחד עם זאת, הגרסה הידנית של ה-206 הוכתרה במגזין כקטנה הטובה ביותר. באפריל 1999 בחן מגזין "הגה" את הקליאו מול ה-206 בגרסאות הידניות 1.4 ליטר שלהן, וכאן זכתה הקליאו B במבחן. עם השנים והגעתן של מתחרות חדשות וחזקות, איבדה הקליאו את התואר, כמו למשל במבחן השוואתי לחמש מכוניות ב-2001, אותו ניצחה טויוטה יאריס שהוכתרה כמלכה החדשה.

טויוטה יאריס דור 1

לאחר שנצחה שלל מבחנים השוואתיים בתחילת הדרך, באפריל 2001 הוכרזה טויוטה יאריס כמובילת הקטגוריה החדשה. צילום: זיו קורן, מגזין "הגה"

2001 – מגיעה רנו קליאו ספורט !

בשנת 2000 חשפה רנו את גרסת הביצועים של הרכב שענתה לשם "קליאו ספורט". הדגם הוצע בגרסת ה-3 דלתות בה הושתל מנוע בנזין 2 ליטר שהפיק לא פחות מ-172 כ"ס ו-20 קג"מ וללא תגבור של מגדש טורבו. לצד שלל שדרוגים טכניים ומכלולים מחוזקים, התפריט כלל גיר ידני עם 5 הילוכים בלבד ונעדרו ממנו בקרת משיכה או דיפרנציאל מוגבל החלקה. התאוצה ל-100 קמ"ש ארכה 7.3 שניות והמהירות המרבית עמדה על 220 קמ"ש ומדובר היה במכונית שפנתה לרגש וסיפקה חווית נהיגה מהנה במיוחד. העיצוב החיצוני כלל כנפיים מנופחות, חישוקי "15 קלים, חזית אגרסיבית יותר למראה וספוילר אחורי צנוע למדי, בסגנון זאב בעור של כבש שלא ממש מושך תשומת לב על הכביש.

רנו קליאו ספורט דור 1

יוני 2002: רנו קליאו ספורט מנצחת במבחן את סיאט לאון טורבו 1.8. צילום: גולן מקס, מגזין "הגה".

בתא הנוסעים צוידה המכונית בהגה ספורטיבי למראה, דוושות אלומיניום מחוררות, ידית הילוכים מיוחדת ומושבים קדמיים ספורטיביים. גם מערכת המתלים הוקשחה ושודרגו הבלמים, מערכת הפליטה,ההיגוי ועוד. "סוף סוף יורשת ראויה לפיג'ו 205 GTI ופולקסווגן VR6" היללו אותה בעיתונות המקומית. הדגם הגיע לארץ בשנת 2000 וממנו נמכרו כאן בסה"כ כ-117 מכוניות. באותה שנה הועמדה כאן הקליאו ספורט למבחן נגד סיאט איביזה GTI, אותו ניצחה הרנו בקלות והוכתרה כאחת המכוניות המהנות ביותר לנהיגה בישראל. ביוני 2002 ניצחה המכונית גם את סיאט לאון טורבו במגזין "הגה".

רנו קליאו ספורט

2008: השקת דגמי רנו ספורט החדשים, בהשתתפות מועדון של רנו קליאו ספורט ו-16V משנים קודמות.

2002 – מתיחת פנים לדגם

בתחילת 2002 נחתה בארץ הגרסה המחודשת של הקליאו שכללה חזית בעיצוב חדש עם יחידות תאורה בעיצוב שגרתי יותר ויישור קו עם שפת העיצוב החדשה של רנו. עם הדגם המחודש קיוותה רנו להשיב מלחמה לפיג'ו 206 המצליחה, לסקודה פאביה, לפיאט פונטו ספייס הלוהטת ולפולקסווגן פולו המחודשת. גם תא הנוסעים עוצב מחדש, והצטרפו גרסת 1.6 ליטר 16V שהפיקה 110 כ"ס (עם מנוע של המגאן) שהוצעהעם תיבה ידנית או אוטומטית. מדובר היה גם בסופרמיני החזקה ביותר בארץ באותה תקופה. לצידה הוצעו גם גרסאות 1.2 ליטר 75 כ"ס ידנית, 1.4 ליטר 98 כ"ס ידנית או אוטומטית וגרסת הדיזל עברה למנוע 1.5 ליטר 65 כ"ס שהבטיח צריכת דלק של 23 ק"מ לליטר.

רנו קליאו B 2002

2002: רנו קליאו B עוברת מתיחת פנים

2004 – מגיעה הקליאו סדאן (טליה)

בשנת 2004 פסק השיווק של הקליאו האצ'בק בארץ בשל עלייה משמעותית של שער היורו שהוביל להתייקרות משמעותית והפיכתה ללא רלוונטית לארץ. במקביל החלה קרסו מוטורס ביבוא גרסת הסדאן שענתה לשם "קליאו קלאסיק". מדובר היה במכונית בסיסית למדי שכוונה בארץ כדי להתחרות בדגמי סדאן כמו יונדאי אקסנט ודייהו לאנוס כמשפחתית קומפקטית וזולה שיועדה בעיקר לציי רכב. השתלת תא המטען המגודל לא עשתה טוב למראה החיצוני שלה, והדגם הוצע כאן בגרסת 1.4 ליטר אוטומטית. בסופו של דבר רק 1,465 רכבים כאלו עלו כאן לכביש, הרבה פחות מהמתחרות הישירות. נכון להיום, כ-122 מכוניות שרדו.

רנו קליאו סדאן (קלאסיק)

רנו קליאו סדאן (קלאסיק) – השתלת הישבן הרסה את העיצוב. שווקה בארץ בעיקר לציי רכב ולא ממש בהצלחה

הצליחה?

רנו קליאו B היתה אחת ממכוניות הסופרמיני הפופולריות בארץ בתחילת המילניום, כאשר כבר בשנת השיווק הראשונה שלה (1999) נמכרו כאן כ-2,212 מכוניות שהציבו אותה במקום הרביעי בקטגוריה, אחרי דייהטסו שרייד, פולקסווגן פולו ופיאט פונטו שהובילה את הסגמנט, ולפני ה-206 שדורגה חמישית (אך הגיעה רק במהלך השנה). לצד היכולות הנאות צוידה הקליאו B מרבית הזמן במחיר תחרותי לסגמנט, שיחד עם שלל גרסאות היתה פופולרית בקרב לקוחות פרטיים, ציי רכב, חברות השכרה ואפילו כיכבה כרכב הפרס בהגרלות רכב שונות כמו למשל במבצע של אוסם ושופרסל, חברת דלתא הלבשה תחתונה ועוד. במרץ 2008 דיווח דניאל שמיל עיתונאי "דה מרקר" שהקליאו הינה המכונית הקטנה המבוקשת ביותר כמשומשת לפי נתונים שסיפק אתר "יד 2".

רנו קליאו B

רנו קליאו B – עדיין לא נעלמה לגמרי מהכביש

תשרוד לאספנות?

רנו קליאו B שווקה בארץ בשנים 1999-2006 ונהנתה מהצלחה מקומית עם 11,663 מכוניות שעלו כאן לכביש, מהם 4,751 שצוידו בגיר ידני. בשנות השיווק הראשונות הפגינה הקליאו מכירות נאות כאשר לאורך השנים נחשבה הקליאו B למבוקשת גם בשוק המשומשות. נכון להיום הקליאו B עדיין לא נעלמה מהכביש ו-263 מכוניות עדיין נעות על הכביש עם רישוי פעיל. האם היא תזכה בעתיד לרישוי אספנות? סביר להניח שמדגם הספורט הייחודי ש-32 יחידות שלו נמצאות עדיין איתנו בקרב חובבי רכב ששומרים עליהם היטב.

 *  תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים

עוד מנוסטלגיה