נוסטלגיה לשבת: קיה פרייד (קאיה פרייד ליתר דיוק, באותם ימים…)

המכונית הקטנה הראשונה של קיה בישראל היתה למעשה גרסת קיה למאזדה 121 המקורית. היא לא ריגשה ולא חידשה שום דבר מיוחד, אך גרסה אוטומטית יעילה עם אבזור עשיר ומחיר זול, הפכו אותה לחביבתם של אלפי ישראלים.

ששי כהן 11 בנוב, 2022
קיה פרייד

קצת יותר משנה לאחר שהחלה פעילות בישראל, הרחיבה קמ"י (קוריאן מוטורס ישראל) את היצע דגמי קיה בארץ לחמישה, ולצידן של קיה ספיה המשפחתית, הקלארוס לשוק המנהלים, הספורטאז' לשוק הג'יפונים והבסטה לשוק המסחריות, נכנסה החברה לראשונה גם לשוק המכוניות הקטנות עם דגם הפרייד. קמ"י אגב היתה באותם ימים שותפות בין קבוצת "סמלת" יבואנית פיאט ואלפא רומיאו, לבין "עופר חברה לרכב" המוכרת יותר מהשוק הדו-גלגלי כיבואנית סוזוקי, פיאג'יו ואחרים, שהיתה החלוצה ביבוא של קיה (ובכלל מותג קוריאני) לישראל עם הטנדר קיה CERES. בשנת 1999 רכשה סמלת את חלקה של עופר והפכה לבעלים הבלעדי של החברה.


קיה קטנה ראשונה בארץ אך לא ממש מקורית

כמו מרבית מכוניות קיה מאותם שנים גם הפרייד לא היתה מכונית מפיתוח מקורי של החברה, אלא גרסת קיה למאזדה 121, אך לא זו המודרנית ששווקה בארץ במקביל באותם שנים, אלא ה-121 המקורית שהושקה ב-1986 והיתה מוכרת יותר בעולם כפורד פסטיבה. מדובר היה במכונית מיני שאמנם לא היתה חדשנית בעיצוב, אך עדיין הציעה עיצוב חביב שקושט בשלל מדבקות צבעוניות שניסו להקנות לה מראה צעיר. עם מרכב 5 דלתות שימושי ומידות קומפקטיות (3.62 מטר אורך, 1.61 מטר רוחב וגובה של 1.46 מטר) היא היתה מכונית יעילה וקלה לנהיגה בתוך העיר, ועם בסיס גלגלים של 235 ס"מ היא אפילו שירתה נאמנה גם 2 מבוגרים מאחור או שלושה ילדים קטנים. נפח תא המטען עמד על 194 ליטר בלבד.

קיה פרייד

 

גרסת מנוע אחת

קיה פרייד שווקה בארץ בגרסת מנוע אחת שכללה מנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר שהפיק 73 כ"ס ו-13.5 קג"מ והוצע בשילוב לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים או אוטומטית 3 הילוכים. הודות למשקל של 825 ק"ג בלבד, מדובר היה גם במכונית זריזה יחסית עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.7 שניות בדגם הידני או 15.5 שניות בגרסה האוטומטית שהציעה שילוב מוצלח של התיבה והמנוע, בניגוד למרבית האירופאיות הקטנות והאוטומטיות שלא ממש היו יעילות באותם שנים. המהירות המרבית עמדה על 163 קמ"ש (155 קמ"ש באוטומטית) ומדובר היה במכונית חסכונית עם 14 ק"מ לליטר בדגם האוטומטי בשיוט נינוח. תא הנוסעים שלה הציע עיצוב שאפיין מכוניות יפניות של שנות ה-80 והיה יעיל וקל לתפעול, והאבזור שלה היה נדיב יחסית (רמת גימור GLX) עם מזגן מקורי, צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, הגה כח, מד סל"ד, טסות לגלגלים, פגושים בצבע הרכב וספסל אחורי מפוצל. כריות אוויר או בלמי ABS נעדרו מהתפריט, והריפוד בתא המטען שהוצמד למקומו באמצעות שדכן (בבית החרושת) היה אחד הסימנים לכך שמדובר במכונית פשוטה וזולה במיוחד.

קיה פרייד

קיה פרייד , צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד

האוטומטית הזולה בישראל

הפרייד כללה גם בשורה במחיר כאשר הגרסה הידנית עלתה 53,000 שקל והיתה המכונית השניה הזולה בארץ (אחרי סקודה פליסיה), אך את העסקה האטרקטיבית האמיתית הציעה הגרסה האוטומטית שעלתה 58,500 שקל ונחשבה לאוטומטית הזולה בישראל. עם זאת, החדירה הראשונה לארץ היתה מעט קשה, משום שבניגוד למתחרות מקוריאה (דייהו ויונדאי), לקיה עדיין לא היתה תדמית חיובית בארץ, והעובדה שבאותה שנה נפוצו ידיעות אודות מצבה הקשה של קיה העולמית והיה חשש לפשיטת רגל קרובה, וודאי לא הועילו למכירות. כחלק ממאמצי השיווק הוצעה הפרייד ללקוחות פרטיים עם פלאפון במתנה, בימים בהם הסלולרים החלו להיות מוצר המוני אך עדיין סבלו ממחירי רכישה גבוהים לדגמים בסיסיים. בסיום שנת השיווק הראשונה הפכה הפרייד למנוע צמיחה משמעותי של קיה בישראל, אך לא הצליחה להתברג בצמרת קטגוריית הסופרמיני בארץ אותה הובילו דייהטסו שרייד, פיאט פונטו ופולקסווגן פולו.

קיה פרייד איראן

קיה פרייד – הגרסה האירנית שיוצרה ע"י SAIPA עד שנת 2020

המכונית הפופולרית ביותר באיראן

באיראן אגב, יוצרה המכונית ע"י מפעל SAIPA לא פחות מ-27 שנים עד לשנת 2020, שם היתה למכונית הפופולרית ביותר (עם 6 מיליון יחידות שיוצרו שם !) כאשר בשנות השיא שלה החזיקה יותר משליש ממכירות הרכב החדש שם. יחד עם היותה גאווה (Pride) מקומית, היא הפכה עם השנים גם לבדיחה בשל האמינות והבטיחות הגרועים שלה, ובין הכינויים הפופולרים שהוצמדו שם לרכב היה גם "הדרך המהירה לקבר". רבים גם השתעשעו עם השם של הרכב והפכו אותו מ- Pride ל- Prido – המזכיר יותר את ה-Prado – הגרסה האגדית של הלנד קרוזר…

תשרוד לאספנות?

קיה פרייד שווקה בארץ בשנים 1996-2000 והוחלפה כאן ב-2001 ע"י הדור הראשון של הריו. הפרייד היתה אחד הדגמים המצליחים של קיה בארץ באותם שנים, עם נוכחות מרשימה הן בקרב לקוחות פרטיים שחיפשו מכונית אוטומטית זולה ויעילה והן בקרב ציי רכב וחברות ההשכרה. בסה"כ נמכרו בארץ 4,647 מדגמי הפרייד, מרביתן המוחץ מצוידות בגיר אוטומטי (רק 364 עם גיר ידני). נכון להיום נעלמה הפרייד לחלוטין מהכבישים, אך לפי נתוני משרד הרישוי 41 מכוניות שרדו ונעות על הכביש עם רישוי בתוקף, מהן 37 אוטומטיות. האם אחת מהן תחזיק עוד כמה שנים ותזכה ללוחית אספנות? סיכוי כנראה נמוך.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה.

עוד מנוסטלגיה