נוסטלגיה לשבת: פונטיאק סנברד – אמריקאית במחיר של יפנית

היא היתה המשפחתית הקטנה ביותר שייצרה GM בארה"ב, פותחה על בסיס אופל אסקונה הוותיקה, והציעה יכולות כביש רחוקות מלהרשים, אבל תג מחיר זול, גרסת קבריולט מפתה והחלום להעמיד רכב אמריקאי חדש בחניה, סחבו אחריה אלפי רוכשים. סיפורה של פונטיאק סאנברד .

ששי כהן 06 באוג, 2021
פונטיאק סאנברד 1992-1994

תודה לארז שליחוב ממועדון האמריקאיות על הסיוע בהכנת הכתבה !

מהפך המיסוי של תחילת שנות ה-90 הביא להוזלה דרמטית של מס הקניה המוטל על מכוניות עם נפח מנוע גדול, כאשר דגמי 1,800-2,000 סמ"ק זכו להוזלה של 28% במחיר, דגמי 2,001-2,500 סמ"ק הוזלו ב-13% ודגמים מעל 2,500 סמ"ק הוזלו ב-19%. מנגד, דגמי ה-1.6 ליטר העממיים שהיו פופולריים בקרב מעמד הביניים, התייקרו דווקא ב-6%.  הלחץ להוזלת דגמי המכוניות המצוידים במנוע גדול הגיע כמובן מכיוון הממשל האמריקאי, שביקש לחזק את הביקוש בישראל לתעשיית הרכב האמריקאית בימים שלאחר מלחמת המפרץ. תוסיפו לזה שער דולר נמוך באותה תקופה, חדירה ראשונה של דלק נטול עופרת לתחנות הדלק בישראל ויחס מקומי אוהד של הישראלי הממוצע לתוצרת האמריקאית, וקיבלתם נוסחה מוצלחת שהובילה למתקפת מכוניות אמריקאיות חדשות על כבישי ישראל, שנהנו ממחירים עממיים יחסית לשם שינוי.

פונטיאק סאנברד

פונטיאק סאנברד ששרדה ושמורה במיוחד. צילום: עלי חמדאן

מתקפת אמריקאיות זולות על כבישי ישראל

כבר ב-1991 נחתו כאן שברולט קורסיקה ותאומתה פונטיאק טמפסט, משפחתיות אמריקאיות עממיות שנתפסו כאן כמכוניות מנהלים וסמל ההצלחה של מעמד הביניים, שהוצעו במחיר כמעת בלתי נתפס של 80,000 שקל לרכב אמריקאי חדש. "80 אלף שקל ויש לך אמריקאית חדשה" זעקו הכותרות בעיתונות, והישראלים הסתערו על אולמות התצוגה של ליאו גולדברג (שברולט) וחברת המזרח (פונטיאק) ורכשו מאות מכוניות מדי חודש. לשם השוואה, הדגם האמריקאי הזול ביותר ששווק עד הגעתן היה פונטיאק גרנד פרי שהוצע מ-118,100 שקל.

פרסומת פונטיאק 1993

1992 – פונטיאק סאנברד מגיעה לישראל 

בהלת הקניות לדגמים האמריקאים רק הגבירה את התיאבון של יבואני הרכב, ובשנת 1992 הפתיעה את השוק חברת המזרח עם התחלת שיווקה של פונטיאק סאנברד (SUNBIRD), שהיתה המשפחתית הקטנה ביותר שייצרה ג'נרל מוטורס בארה"ב. לצד עיצוב אמריקאי טיפוסי לאותם ימים (שבעיקר עשה רושם על הישראלים), מדובר היה בדור 3 למשפחתית הקטנה של GM, שהוצג בעולם ב-1988 וכבר אז סבל ממרכב מיושן למדי, שפותח על שלדת האופל אסקונה המנוחה מתחילת שנות ה-80. יחד עם זאת, ביחס למשפחתיות הפופולריות בארץ, היא היתה דווקא מרווחת מהן, הציעה חשמול מלא בתא הנוסעים, רדיו טייפ אמריקאי מקורי, ריפודי קטיפה, טסות נוצצות לגלגלים ועוד, ומעל לכל, תדמית אמריקאית נוצצת שקסמה לרבים. בשל היותה מיושנת יחסית, מסע הפרסום שלה התמקד דווקא ביתרונות הרכב בעיקר בסעיף הבטיחות, עם בלמים משולבי ABS כסטנדרט שהיו נדירים עוד באותה תקופה וכ-100 אביזרי בטיחות של ג'נרל מוטורס.

פונטיאק סאנברד 1993

היצע הדגמים בארץ

היצע הדגמים בארץ כלל את גרסת הסדאן שצוידה במנוע בנזין 2.0 ליטר עם הזרקת דלק רב נקודתית שהפיק 110 כ"ס, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית מיושנת עם 3 הילוכים בלבד, והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13 שניות לצד מהירות מרבית של 175 קמ"ש וצריכת דלק שאמנם לא היתה מלהיבה ביחס למשפחתיות מאירופה או יפן, אם כי ביחס לדגמים אמריקאיים, היא נחשבה דווקא לחסכונית יחסית. הגרסה המעניינת יותר במשפחת הסאנברד, היתה גרסת הקבריולט שצוידה במנוע הגדול יותר של היצרן – V6 בנפח 3.1 ליטר שהפיק 140 כ"ס והציע מרכב פתוח וראוותני יחסית, אווירת חופש בסגנון אמריקאי, ביצועים משופרים ותוספת של בקרת שיוט. את התנהגות הכביש הגרועה של הדגם שצויד במערכת מתלים רכה יחסית, תרגמו מרבית הלקוחות לנסיעה אמריקאית רכה ומפנקת…

פונטיאק סאנברד קבריולט

פונטיאק סאנברד קבריולט . צילום: ארז שליחוב, מועדון האמריקאיות בישראל

 

אמריקאית חדשה במחיר של משפחתית יפנית

עם הגעתה של הסאנבירד לארץ עם תג מחיר של 74,900 שקל לגרסת ה-2.0 ליטר הבסיסית, היתה הסאנברד לא רק המכונית האמריקאית הזולה בישראל, אלא גם מכונית עם תמחור תחרותי מול המשפחתיות מאירופה ומיפן, עם תג מחיר שמקביל לדגמי ה-1.6 ליטר האוטומטיים. לשם השוואה, היא היתה יקרה רק ב-2,400 שקל מדייהטסו אפלאוז, אך זולה משמעותית מטויוטה קורולה (83,900 שקל) והונדה סיוויק (83,700 שקל), כאשר פיג'ו 405 1.6 ליטר אוט' הוצעה מ-70,000 שקל. עם התאחדות חברת המזרח וליאו גולדברג לחברת UMI ב-1994, הוזל גם מחירה של המכנית ל-69,900 שקל בשנת השיווק האחרונה שלה.

פונטיאק סאנברד 1994

תשרוד לאספנות?

פונטיאק סאנברד שווקה בארץ בשנים 1992-1994 וכמה אלפי יחידות שלה עלו לכבישים בישראל, בעזרתם הפכה לאחת המכוניות האמריקאיות הפופולריות בארץ בתחילת שנות ה-90. עם הוותק והשנים היא נחשבה גם יחסית לאמינה, אך תא הנוסעים שלה סבל מאיכות נמוכה והתקשה להתבגר יפה תחת השמש הישראלית, וגם מערכת המתלים סבלה מאורך חיים קצר יחסית. בשנת 1995 הוחלפה הסאנברד בשברולט קוואליר החדשה, שהיתה מודרנית משמעותית והפכה לאחד מלהיטי שוק הרכב הישראלי בשנים 1995-1996. נכון להיום, שברולט סאנברד נעלמה לחלוטין מהכביש, אך ידוע על כמה מכוניות בודדות (גם מגרסת הסדאן וגם מגרסת הקבריולט) שמוחזקות בידי אספנים חובבי אמריקאיות, וככל הנראה נראה אותה גם עם רישוי אספנות החל מהשנה הבאה. נכון ליום פרסום הכתבה, נצפתה רק מכונית אחת למכירה בלוחות היד 2, מודל 1992 עם 178K ק"מ שמבוקש עליה 5,000 שקל.

פונטיאק סאנברד סדאן + קבריולט

פונטיאק סאנברד סדאן + קבריולט במפגש מועדון האמריקאיות לפני כמה שנים. צילום: ארז שליחוב

עוד מנוסטלגיה