נוסטלגיה לשבת: פיג'ו 607 – המכונית שגרמה לפיג'ו לנטוש את קטגוריית הסאלון

בשנת 1999 ניסתה שוב פיג'ו את מזלה בקטגוריית הסאלון היוקרתית עם ה-607 שהציעה את אחת המכוניות המתוחכמות והמשוכללות ביותר בארץ. במבחנים השוואתיים היא ניצחה כאן את וולוו, קרייזלר ואלפא, אך הפסידה לאאודי ו-BMW, ואף הצליחה לגרום למערכה סוערת בין משרד האוצר לאלופי צה"ל. סיפורה של פיג'ו 607

ששי כהן 22 במרץ, 2024
פיג'ו 607

פיג'ו התמחתה לאורך השנים במכוניות קומפקטיות או משפחתיות שהצליחו לרוב לשלב בין נוחות נסיעה גבוהה, התנהגות כביש מהנה ומחירים נגישים שהפכו חלק מדגמיה ללהיטי מכירות גדולים. יחד עם זאת, בכל פעם שניסתה את מזלה בסגמנט מכוניות הסאלון היוקרתיות, עם רכבים גדולים ומפוארים בשוק רווחי בהרבה מהשווקים המסורתיים של פיג'ו, סבלה היצרנית מביקוש נמוך למדי. בשנות ה-90 היתה זו פיג'ו 605 שניסתה לנגוס במכירות של הגרמניות היוקרתיות, אך העיצוב החיצוני והפנימי היה דומה מדי ל-405 העממית, היכולות על הכביש היו נחותות מהגרמניות והמחירים הלא ממש ידידותיים הרחיקו גם את הלקוחות הפוטנציאליים. אבל פיג'ו לא הרימה ידיים, עשתה שוב שיעורי בית והציגה את ה-607.


הדגם הראשון בסדרה 7 של היצרן

ה-607 נחשפה בעולם בשנת 1999 והיתה לדגם הראשון של פיג'ו שכלל את הסיומת 7, שהחלה להחליף את הסיומת 6 של שנות ה-90 (206,306,406…). הדגם החדש נשען על שלדת הדור היוצא אך בניגוד לעיצוב המשעמם של ה-605, זכה לעיצוב מודרני ויוקרתי יותר, עם מרכב אלגנטי שאפילו סובב ראשים בתחילת הדרך. היו שראו בה במבט מהצד אף דמיון לב.מ.וו סדרה 5, אך החזית המשיכה את קו העיצוב החדש של היצרן אותו פגשנו מעט לפני ב-206 היפהפייה. זאת היתה גם מכונית סאלון גדולה: 4.87 מטר לאורך (11+ ס"מ), 1.83 מטר לרוחב וגובה של 1.46 מטר, שיחד עם בסיס גלגלים נדיב לאותם ימים של 280 ס"מ, סיפקה מרווח מכובד לחמישה נוסעים, לצד תא מטען ענק בנפח 601 ליטר.

פיג'ו 607

מכונית אינטליגנטית…

השקה עולמית בירדן שהסתיימה בקטסטרופה…

לאחר השקה מוצלחת של ה-306 במדבר סיני באמצע שנות ה-90, הוזמנה בפברואר 2000 עיתונות הרכב העולמית להשקה מיוחדת נוספת במזרח התיכון, הפעם על כבישי ירדן. זמן קצר לאחר ההשקה העולמית, יצא מגזין הרכב הצרפתי הנודע "ל'אוטומוביל" בכותרת גדולה: "קטסטרופה", כאשר התמונה שמתחת לכותרת הציגה את ה-607 בתנוחה בעייתית על סף התהפכות, בזמן שתמרנה בין קונוסים. בכך הצטרפה ה-607 לרשימה מכובדת שכשלו במבחן ההתחמקות ממכשול הנודע, כמו מרצדס A קלאס ואאודי TT, אך למזלה של פיג'ו, עוד לא סופקה אף מכונית ללקוחות בעולם והשיווק נדחה עד שנעשו שינויים במתלים, בהגה ובצמיגים.

פיג'ו 607

2002: פיג'ו 607 מפסידה לאאודי A6 במבחן במגזין "הגה". צילום: תומר פדר

היצע הדגמים בישראל

באפריל 2001 החלה לובינסקי בשיווק ה-607 החדשה בישראל אשר נכנסה לשוק שנשלט ע"י וולוו S80, אך כלל גם מכירות נאות של הגרמניות (אאודי A6, ב.מ.וו סדרה 5 ומרצדס E קלאס). הדגם שווק בארץ ב-2 גרסאות לבחירה בעלות הנעה קדמית: בנזין 2.2 ליטר, 4 צילינדרים, שהפיקה 160 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.4 שניות ומהירות מרבית של 213 קמ"ש, וגרסת V6 בנפח 3.0 ליטר שהפיקה 210 כ"ס וסיפקה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.1 שניות ומהירות מרבית של 232 קמ"ש. נקודת תורפה של המכונית היתה גיר אוטומטי עם 4 הילוכים בלבד, בעוד המתחרות הציעו תיבות 5 ו-6 הילוכים.

פיג'ו 607

יוני 2001: פיג'ו 607 מנצחת את קרייזלר 300M, וולוו S80 ואלפא 166 במבחן. צילום: תומר פדר, מגזין "הגה"

טלפון מקורי מובנה עם כפתור "אריה"

זאת היתה גם אחת המכוניות המשוכללות והמתקדמות ביותר בקטגוריה, שכללה פריטים שנחשבו בזמנו לנדירים כמו: חיישני לחץ אוויר בצמיגים, חיישני אורות וגשם, חיישני רוורס מקוריים, בקרת אקלים מפוצלת, מראה פנימית מתכהה אוטומטית למניעת סינוור, קיפול מראות חשמלי, מושבים קדמיים חשמליים עם זכרונות, וילון אחורי חשמלי, מערכת שמע עם רדיו דיסק ו-10 רמקולים ואפילו טלפון מובנה שכלל לחצן בצורת אריה שלחיצה עליו חייגה לנציג שירות ייחודי של פיג'ו. הגרסה הבכירה כללה מושבי עור, גג שמש ובולמים אדפטיביים, והאבזור הבטיחותי כלל 6 כריות אוויר, בקרת יציבות, ABS ועוד.

פיג'ו 607

17/12/2001 – אתר "הארץ" מסקר את המלחמה בין האוצר לצה"ל.

סערת אלופי צה"ל ומשרד האוצר בעקבות ה-607

בסוף שנת 2001 גילה משרד האוצר כי עבור 7 אלופים בצה"ל (ביניהם האלוף בני גנץ) שכר משרד הביטחון פיג'ו 607 בעלות של יותר מ-7,000 שקל לחודש לרכב, בשל מחסור במכוניות זמינות ובלאי גבוה של חלק מדגמי פיג'ו 605 ששירתו את הקצינים הבכירים בצבא בשנים שקדמו לכך. המחסור ברכבים התעורר בשל תוצאות מכרז מנהל הרכב הממשלתי שקבע שהאלופים, הניצבים במשטרה, מנכ"לי משרדים ממשלתיים וסגני שרים יצטרכו לבחור באחת מבין 4 המכוניות: הונדה אקורד, פולקסוואגן פסאט, שברולט אלרו ויונדאי סונטה. בתגובה, משרד הביטחון קבע כי הדגמים הללו אינם איכותיים מספיק עבור האלופים ודרש עבורם וולוו S80 כמו של שרי הממשלה, אך משרד האוצר קבע כי אלופי צה"ל אינם במעמד המקביל לשרי הממשלה ולכן לא תאושר להם וולוו.

פיג'ו 607

2005: נשיא צרפת ז'אק שיראק נפרד מראש הממשלה אריק שרון בפתח ארמון האליזה בפריס. צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

גם כאשר השיג משרד הביטחון מחיר מיוחד מיבואנית וולוו ל-S80 שהיה נמוך משמעותית ממחיר ה-607 ואף מקביל למחירי המכוניות שזכו במכרז, סירב משרד האוצר לאשר וולוו לאלופים. בתגובה, ובעידודו של שר הביטחון בזמנו בנימין בן אליעזר ז"ל, שכר משרד הביטחון 7 מדגמי ה-607 מחברת ההשכרה פרי-ירוחם. אגב, מחיר ה-S80 שהושג עבור צה"ל, עמד על כ-124 אלף שקל בלבד למכונית לעומת 210,000 שקל מחירון המכונית, ואף היה זול ממחירן של המכוניות שזכו במכרז, אולם משרד האוצר סירב בתוקף לאשר את העסקה והוציא מכרז חדש בו נבחרה בסוף טויוטה קאמרי.

פיג'ו 607

מאי 2001: פיג'ו 607 מפסידה ליגואר S-Type וב.מ.וו 530 שניצחה את המבחן. צילום: אילון פז, מגזין "אוטו"

תמחור תחרותי אך לא מספיק

מחירה של ה-607 עם הגעתה לארץ עמד על 210,000 שקל לגרסת ה-2.2 ליטר ו-280,000 שקל לגרסת ה-3.0 ליטר. לשם השוואה אאודי A6 היתה יקרה רק ב-19,000 שקל בגרסת ה-2.4 ליטר (ביחס ל-2.2 ליטר), ובעלת מחיר זהה בגרסת ה-2.8 ליטר ל-3 ליטר של פיג'ו. ב.מ.וו 520 עלתה 239,000 שקל, בעוד ה-530 עלתה 334,000 שקל. גם אלפא 166 היתה יקרה: 280 אלף שקל לגרסת ה-3.0 ליטר האוטומטית, כאשר יגואר S-TYPE עלתה מ-318,000 שקל לגרסת 3.0 ליטר. במבחני דרכים שנערכו ל-607, זכתה המכונית למחמאות בסעיפי העיצוב החיצוני והפנימי, איכות החומרים, הטכנולוגיה והאבזור, בעוד שבסעיפי ההתנהגות והנוחות, מנקודות החוזקה של פיג'ו, סבלה המכונית מציונים פושרים בלבד. גם תיבת ההילוכים האוטומטית "החכמה" סבלה מביקורת, כאשר הצליחה לסרס את ביצועי המנוע והתקשתה באמת "להבין" את סגנון הנהיגה של הנהג ולהתאים את הביצועים בהתאם. במבחן השוואתי שנערך לה במגזין "הגה" ביוני 2001, ניצחה הפיג'ו את וולוו S80, קרייזלר 300M ואלפא 166, בעוד במבחן השוואתי במגזין אוטו במאי 2001 נגד יגואר S TYPE וב.מ.וו 530, ניצחה דווקא ה-BMW. גם במבחן נוסף במגזין "הגה" בינואר 2002 מול אאודי A6, הפסידה שוב הפיג'ו.

פיג'ו 607

בארץ שרדו רק 13 מכוניות, אולם בצרפת עדיין ניתן לפגוש אותה בכבישים. אחת שמורה כחדשה שצילמתי השבוע.

נעלמה מהכבישים

פיג'ו 607  שווקה בארץ בשנים 2000-2008 וממנה נמכרו כאן בסה"כ כ-409 כלי רכב, מהם 294 עם מנוע ה-2.2 ליטר ו-115 עם מנוע ה-3.0 ליטר. הכישלון במכירות העולמיות הוביל לנטישת קטגוריית מכוניות הסאלון ע"י פיג'ו (כמו מרבית מותגי הרכב האירופאיים שניסו את מזלם בקטגוריה הריווחית). מאז מסתפקת פיג'ו בייצור מכוניות סדאן בגרסאות משפחתיות-מנהלים בלבד. נכול להיום נעלמה ה-607 מכבישי ישראל ולפי נתוני משרד הרישוי שרדו רק 13 מכוניות שעדיין נעות על הכביש עם רישוי פעיל.

  • תודה לצבי תמרי ויואל פלרמן על הסיוע בהכנת הכתבה

עוד מנוסטלגיה